Recenze: Stehlík se ztrácí v pavučině retrospektiv, zato zaujme vizuálem

Přečtěte si

Cesta zpátky: Ben Affleck jako trenér basketbalu se závislostí na alkoholu

Studio Warner Bros. zveřejnilo trailer na basketbalové drama Cesta zpátky. V něm si zopakuje spolupráci herec Ben Affleck s...

6 underground: Tajné operace: Ryan Reynolds demoluje Řím v akčnáku Michaela Baye

Streamovací služba Netflix zveřejnila první trailer k připravovanému filmu 6 Underground, který divákům představí Řím plný nádherných a cenných...

SpongeBob ve filmu: Houba na útěku: Božské cameo Keanu Reevese a hledání zatoulaného mazlíčka

Poté, co společnost Paramount Pictures udělala změnu v názvu filmu a datu premiéry, přináší fanouškům žluté houby první trailer...

Autor

Jakub Kos
Student fotografické a filmové tvorby, co pendluje mezi Jihlavou, Prahou, Brnem a pak všemi dalšími městy, kde se konají filmové festivaly či jiné zajímavé akce. Pravidelně píšu do tištěných magazínů Artikl a Uni, pracuju pro ČSFD jakožto administrátor tuzemské tvorby, dále se pracovně podílím na mnoha festivalech (Febiofest, Finále Plzeň, Mezipatra, Letní filmová škola, Marienbad, Ostrava Kamera Oko). Film navždy.

Filmové drama Stehlík na motivy veleúspěšné stejnojmenné knihy autorky Donny Tartt, oceněné Pulitzerovou cenou, vypráví ve dvou časových rovinách příběh Theodora Deckera. Když mu ve třinácti letech zemřela matka při výbuchu v galerii a chvíli pobýval v pěstounské péči, objevil se zčistajasna otec s novou přítelkyní a všichni se stěhují do nového města. Právě tam se seběhne řada událostí, které formují Theodorův život špatnými i dobrými vzpomínkami a poznává lidi, na které nezapomene celý život. Ostatně nezapomene ani na obraz stehlíka, který mu utkvěl v paměti po výbuchu. Emotivní příběh o pocitu viny, lásky a přátelství vstoupilo ve čtvrtek do českých kin.

Snímek se snaží být věrný předloze vcelku rozsáhlého románu, což je však paradoxně jeho největším problémem. Stehlík se leckdy až utápí v přechodech mezi několika časovými rovinami, zásadní obtíží je těžká orientace v ději. Příliš mnoho retrospektivních či flashbackových scén dělá z narativu občas naprostý zmatek, a to i přesto, že v obou rovinách hrají odlišní herci – zatímco třináctiletého Thedora představuje mladá naděje Oakes Fegley (Lovci zločinců, Okouzlení), jeho budoucí pětadvacetileté já ztvárnil Ansel Elgort (Hvězdy nám nepřály, Papírová města, Baby Driver).

Herecké výkony nejen hlavních představitelů jsou naopak velkým pozitivem snímku. Ostatně, velký dík patří castingové režisérce Ellen Chenoweth (Čaroděj ze země lží, Ave, Caesar!), které se podařilo nejen skvěle vybrat protagonisty Stehlíka, ale primárně postavy obou časových rovin sladit, že posun v čase vypadá opravdově, herci skutečně “jako vejce vejci”. To se neděje pouze u hlavního hrdiny, jehož dva představitelé jsou si mimořádně podobní nejen vzhledem, ale také utlumenějším hereckým projevem, ale také u postavy ukrajinského buřiče Borise. U Finna Wolfharda (Stranger Things, To) a Aneurina Barnarda (Thirteen, Dead in a Week or Your Money Back) se skutečně jedná o nevšední podobnost, a to nejen vzhledovou. Ve snímku dále hraje například Nicole Kidman či Sarah Paulson.

Málo prostoru pro rozsáhlou předlohu

Velký příběh, který rozsáhlá knižní předloha nabízí, ale nebylo možné přetavit do filmové podoby celé, i když se o to tvůrci zjevně pokoušeli. Pocítit to lze jednak na dvou a půlhodinové stopáži a druhak na množství témat, kterými se film zabývá, ale nikdy nedojde ne jejich dřeň, což je veliká škoda. John Crowley dokázal už v minulosti své režijní schopnosti na snímku Brooklyn, a i ve Stehlíkovi rozehrává velkolepé ambiciozní drama, zjevně však nedotažené do konce právě kvůli rozsáhlosti původního příběhu Donny Tartt.

Řemeslně je snímek na opravdu vysoké úrovni světových kvalit. Kamera Rogera Deakinse je klasicky opravdu skvělá, propracovaná, jednotlivé záběry jsou kompozičně skvěle promyšlené a kamera má i díky povedenému color gradingu vynikající atmosféru. Výslednému vizuálu mimo padnoucích soudobých kostýmů pomohl plynulý střih. O skvělé poskládání jednotlivých záběrů po sobě se postarala ostřílená televizní střihačka Kelley Dixon (Volejte Saulovi, Shameless), pro kterou byl Stehlík prvním velkým filmovým projektem, kterého se zhostila opravdu se ctí.

Ač se sice Stehlík pravděpodobně ztratí ve změti mnoha dalších snímků stejného žánru, rozhodně se nejedná o film, který by nestál za řeč, i tak se ale dá zařadit mezi dnešní průměrnější americkou produkci. Zaujme skvělou řemeslnou stránkou, hereckými výkony a kamerou. Pro srovnání s literární předlohou je rozhodně lepší nejdříve přečíst knihu, která je napsaná srozumitelněji a pochopitelněji, než jak filmová podoba příběh podává. Pro příští zpracování knihy na tak náročné úrovni by bylo možná lepší důkladně vytřídit, které situace vyřadit a které rozhodně zanechat. A také, kolik prostoru jim věnovat. Filmový Stehlík trpí mnoha hluchými místy a ztrácí se tak v množství retrospektiv, které se přelévají stále dokola a dokola, až se postupně zacyklí.

Stehlík / The Goldfinch
Trailer
USA, 2019, 149 min
Drama
Režie: John Crowley
Scénář: Peter Straughan
Hrají: Ansel Elgort, Sarah Paulson, Aneurin Barnard, Finn Wolfhard, Nicole Kidman a další

NA FILM SI MŮŽETE ZAJÍT DO VAŠEHO OBLÍBENÉHO KINA CINEMA CITY

Jakub Kos
55 %

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také