Recenze: Slovenský oscarový kandidát Budiž světlo krouží kolem, na dřeň ale nejde

Česko-slovenské drama Budiž světlo režiséra a scénáristy Marko Škopa mělo premiéru na letošním Karlovarském filmovém festivalu a získalo si velký divácký ohlas. Snímek, který pracuje s tématy současného Slovenska a snaží se tak reagovat na aktuální problematiku a otevřít diskuzi. Film je slovenským kandidátem na Oscary a do českých kin vstoupil 10. října.

Slovenská dědina na konci prosince. Milan (Milan Ondrík), který pracuje v Německu kvůli obživě rodiny, se po měsících vrací zpátky domů na Vánoce. Od jeho posledního pobytu doma se ale leccos změnilo. Milanův syn Adam (František Beleš) se totiž stal členem Obrany, tamní nacionalisticky smýšlející polovojenské mládežnické skupiny. Navíc atmosféra ve vesnici není nijak příjemná – mladý Petr, člen stejné skupiny, spáchal sebevraždu. A právě Adam je ten, na kterého si všichni z vesnice ukazují. Milan ale svému synovi věří, že nic neudělal, a dostává se tak do konfliktu nejen s ostatními obyvateli vesnice, vlastní rodinou, ale také se sebou samotným.

Ondrík hraje o život

Herecké obsazení je vybráno velice trefně a pokud je něco nutno na snímku nejvíce pochválit, jsou to právě herecké výkony a práce s herci. Nejvíce ze všech vyčnívá představitel otce Milan Ondrík, u kterého můžeme jasně a zřetelně sledovat vývoj postavy během snímku, od milé hlavy rodiny až po nepříjemného „drsňáka“, který svou rodinu musí chránit tělem. Stejně dobrý herecký výkon podává debutant František Beleš, který ztvárnil Adama. I přes všechna tvrzení vidíme v jeho nevinné tváři něco přeci jen trochu vinného, co nás jako diváky znervózňuje.

Chodit okolo horké kaše

Snímek zpracovává témata jako nacionalismus, xenofobie či homofobie, ale bohužel se jich pouze okrajově dotýká, což je veliká škoda a značné mínus tohoto snímku. Lidově by se dalo říct, že tvůrci „chodili okolo horké kaše“. Ještě více celý jev vynikne ve srovnání s dalším slovenským filmem, týkajícím se podobné tématiky – Ostrým nožom režiséra Teodora Kuhna – který reagoval na násilnou vraždu studenta skupinou neonacistů a byl pojat nejen více brutálněji a popisněji, ale také hlouběji zkoumal tématiku samotnou. Přes to všechno ještě k tomu vynikl výrazným střihem a posloupností vyprávění, zatímco Budiž světlo disponuje klasickou konzervativnější strukturou chronologického vyprávění, což by rozhodně nebyl problém v případě, kdyby scénář sázel informace v dostatečném odstupu a celou pointu neodhalil pár minut před koncem filmu v tak rychlém sledu, že ji divák ani nestihne zpracovat. Druhým problémem je, že divák za celou dobu postavu Petra vůbec neuvidí a vlastně nemá s postavou, kolem které se celý příběh točí, žádný vztah.

Česko vs. Slovensko

Ve výsledku se tak spíše jedná o rodinné drama, jehož základním kamenem je sice ona nacionalistická skupina, ale snímek se zaobírá spíše mezilidskými vztahy, které sice zčásti něco naznačují, ale na svém konci Budiž světlo vlastně vůbec nevyzní, skončí do ticha a diskuzi spíše neotevře. I přesto se jedná, po stránce režie a práce s herci, o dobrý slovenský snímek, který má blízko k dokumentární rovině a při lepší dramaturgii by se dalo mluvit o filmu roku. Ostatně, jak bylo řečeno v úvodu článku, Slovensko se v současné době potýká se šířením nacionalismu mezi mladistvými a je dobře, že se tvůrci snaží téma zpracovat. V tom tvoří Slovensko velký kontrast s Českou republikou, kde se vážná aktuální témata nezpracovávají takřka vůbec. Zatímco na Slovensku rezonovalo v únoru právě zmiňované drama Ostrým nožom, v Česku vyprodávaly kinosály fádní Ženy v běhu. A zatímco se na Slovensku běžně vysílají česky dabované a titulkované snímky, u nás běží slovenské Budiž světlo s českými titulky. Možná už si opravdu s bratry nerozumíme.

Budiž světlo / Nech je svetlo
Slovensko / Česko , 2019, 93 min
Drama