Recenze: Deštivý den v New Yorku – Klasická Allenova romantická komedie

Na nový film Woodyho Allena si fanoušci museli tentokrát místo již tradičního roku počkat dvojnásobně dlouho. Zdržení nezpůsobila prodleva ve tvorbě nového snímku, ten byl hotov již loni, nýbrž odstoupení americké distribuční společnosti v souvislosti s oživením Allenova dřívějšího skandálu. Ale příznivci se dočkali, distributor se, minimálně pro naše kina našel, a Deštivý den v New Yorku míří na velká plátna. Povedl se?

Ve své nové romantické komedii vypráví Woody Allen příběh jednoho vysokoškolského páru – Gatsbyho a Ashleigh, privilegovaných studentů soukromé školy během víkendu v New Yorku. Původní vysněná představa romantického víkendu, který bude jen nepatrně narušen povinnostmi, které pár do “Velkého jablka” dovedly, ale začíná ztroskotávat už na samém začátku. Město samotné, prostředí a počasí přichystává hrdinům stále nová nečekaná setkání a komické okamžiky. Víkendové plány a realita se od sebe čím dál tím víc oddalují. Je to ale vůbec na škodu?

Jak už je u jeho filmů zvykem, známý filmař se ujal nejen režie, nýbrž též scénáře. I kdyby chtěl, nezapřel by to. Typický rukopis Woodyho Allena je znát od prvních chvil filmu (titulky nevyjímaje). Opět dokazuje, že je mistr dialogů, které jako by pokaždé nesly jeho podpis. Jsou vtipné, svižné a dokážou výborně předat, co (pravděpodobně) mají.

Dialogy výborně dokresluje a celkové atmosféře napomáhá také prostředí, kde se jednotlivé scény odehrávají. Deštivý New York umožňuje spoustě vyslovovaného nabrat další rozměř a zároveň usnadňuje vykreslit rozdíly mezi postavami. A, ač se film odehrává v tak notoricky známém městě, nedočkáme se přemíry ikonických lokalit, naopak se spolu s hrdiny procházíme jednotlivými uličkami jako „domorodci“, ne jako turisté.

Velmi dobře funguje i celé herecké obsazení. Timothée Chalamet opět dokazuje, že si rozhodně zaslouží veškerou chválu, která je mu, už nějakou dobu, adresována. Ztělesňuje typického Allenova hrdinu, ale zvládá ho podat lidsky, uvěřitelně a nijak přehnaně (a to přesto, že by postava se jménem Gatsby Welles jistě mohla, scénáristicky i herecky, vybízet k opakům a k jisté míře karikování). Role Gatsbyho přítelkyně Ashleigh se ujala Elle Fanning, která svůj úděl naivní novinářky zvládá též skvěle. I zbytek ansámblu lze jen chválit.

Ale všechna ta chvála mizí v propadlišti dějin a mezi změtí Allenových romantických komedií (především posledních cca deseti let). Woody prostě opět vypráví příběh, který od něj už tolikrát známe – jen s trochu jinými tvářemi a kulisami. Nový počin, ač sám o sobě není špatný a po tu cca hodinu a půl stopáže diváka dobře zabaví, není ničím výjimečný, nijak nevybočuje z řady a nejspíš se na něj dlouho vzpomínat nebude.

Pokud čekáte klasickou romantickou komedii od Woodyho Allena, pravděpodobně se dočkáte. Allen se po několika ne zas tak povedených filmech vrací v lepší, byť rozhodně ne vrcholné, formě. Formu má sice o něco lepší, ale přichází s filmem, který jsme vlastně už tolikrát viděli, jen jinak poskládaným a v novém kabátu. A, ač běhen pobytu v kině poměrně kvalitně zabaví, po několika dnech se zařadí do té skupiny Allenových romantických komedií (hlavně posledních cca deseti let), které se od sebe pramálo liší. Herci byli skvělí, prostředí vhodně vybrané pro vyprávěný příběh, dialogy vtipné, svižné a funkční, ale na něco výjimečného to nestačí. Tenhle snímek bude vybočovat snad jen tím, že čekací doba na něj byla nezvykle dlouhá.

Deštivý den v New Yorku / A Rainy Day in New York
USA, 2019, 92 min
Komedie / Romantický