Recenze: Toy Story 4: Příběh hraček – Finále revoluční série?

První Toy Story je jedním z nejrevolučnějších filmů všech dob. Vůbec první celovečerní animovaný snímek, kompletně generovaný počítačem, byl hrdým výtvorem společnosti Pixar, jež byla dítkem, na které byl její zakladatel Steve Jobs opravdu hrdý. Uplynula slušná řádka let a minula už dvě pokračování. Skoro deset let po třetí části, jež měla příjemně uzavřený konec, přichází čtvrtá. Jak se návrat oblíbených hrdinů vyvedl?

Za sebe mohu říci, že jsem od tohoto počinu rozhodně nečekal nějaký průšvih. To by si u tak populární značky studia rozhodně nedovolila. Na druhou stranu jsem si říkal, nakolik bude po čtvrté víceméně velmi podobný koncept funkční. Takže ani nějaká velká revoluční pecka se dle mého čekat nedala. Nu a překvapivě to právě tak je. Čtvrtý příběh hraček svým předchůdcům rozhodně ostudu nedělá. Ovšem pokud by celá sága skončila „trojkou,“ ničemu by to nevadilo.

Jak už napovídaly trailery, tento film se točí okolo postavy Pastýřky, která opustila sérii v druhé části. Tvůrcům se zřejmě zdála nedořešená linka mezi ní a Woodym, jelikož už od prvního dílu bylo zřejmé že vztah těchto dvou hraček je poněkud hlubšího než jen přátelského ražení. Jsme tedy v tomto díle svědky flashbacku, kde se dovídáme, co se s Pastýřkou vlastně stalo, a dostává se nám tak i náhledu do jistého rozkolu ve Woodyho poslání, kdy si je jist, že by měl být dobrým přítelem dítěti, které ho vlastní, byť by si třeba sám přál něco jiného. Tenhle smysl pro povinnosti byl ostatně hnacím motorem všech předcházejících částí.

Celá skupinka starých známých přešla po událostech ve třetím dílu pod novou majitelku, kterou je holčička jménem Bonnie. Právě té totiž už dospělý Andy, mířící na vysokou své milované hračky daroval. Woody se i u Bonnie snaží dostát své úloze toho, kdo všechny drží pohromadě vzdor tomu, že si s ním jeho nová majitelka prakticky nehraje. A když holčička první den ve škole vytvoří z odpadků Vidlíka, jenž se okamžitě stane její nejoblíbenější hračkou, je si náš kovboj jist, že se o nováčka musí postarat. Vidlík je spolu s Pastýřkou asi největším hybatelem děje. Neurotická vidlička si totiž není jistá tím, zda je hračkou či odpadem a má tak sklon neustále utíkat do koše, kde se cítí v bezpečí. Není nutno dodávat, že nakonec vzdor Woodyho snaze uteče a rozebíhá se tak kolotoč událostí, v nichž hraje prim starožitnictví a pouť, kde se Woody, Buzz Rakeťák a další ze starých známých setkají nejen s Pastýřkou, ale spoustou nových postav.

Mezi nimi je pochopitelně záporačka, jejíž motivace je ovšem až tragicky pochopitelná, ale i třeba postava, kterou v originále daboval Keanu Reeves. Jedná se o kaskadéra Hopa, jehož specialitou jsou havárie. Nejen on je ale zdrojem humorných situací, v závěsu je duo maniakálních pouťových plyšáků v podobě králíka a kachničky, které v originále nadabovalo duo komiků Key and Peele. Celkově se dle mého vzdor finální osudovosti a dospělé konečnosti, kterou mnozí obrečí, jedná asi o nejvtipnější díl ze série. Přesto vzdor mnohým superlativům rozhodně ne nejlepší. Je tu dost znát, že sérii už dochází dech – a to zejména v dějových principech, které jsou bolestně předvídatelné a samotné základy zápletky mají obdobnou podobu jako u předchozích dílů. I poselství je tak trochu otřepané. Stále to ale funguje a drží pohromadě. Zamrzí také menší účast známých postav, kdy se film více soustředí okolo Woodyho, Vidlíka, Pastýřky a zbrusu nových charakterů, zatímco parta v čele s Buzzem (ten ještě nějaký ten prostor dostane) je tak trochu stafáží. To může mít ale co do činění s tím, že ne všichni dabéři původních hlasů jsou mezi námi (konkrétně zesnulý Don Rickles – hlas pana Brambůrka).

Navzdory příjemně uzavřené trojce je čtvrtý Toy Story stále velmi nadprůměrným a povedeným animákem, který se nese nejen na vlně nostalgie, ale i velmi dobře fungujícího humoru. Ten nesklouzává do hloupé infantility, ale ponechává si inteligenci a hravost, pro kterou je nejen celá série, ale i tvorba Pixaru tak pověstná a oblíbená. Snímek má výborný spád a dynamiku, jakou mu mohou nejen ostatní animované snímky závidět. Otevřené otázky ohledně osudu jedné z původně titulních postav, jež se zde dostává do popředí nejen vlastním příběhem, ale i změněnou vizáží, jsou zodpovězeny. Sérii se dostává zakončení, jež tak trochu symbolizuje dospívání a byť není tak silné jako u třetího dílu, svou výpovědní hodnotu má. Ale ani tady není všemu konec a jistě by se navázat dalo. Otázka je, zda by to stálo i popáté za to. Jakkoli jde o povedený animák, jisté otřepanosti se už ani tato série nevyhne. Pochvalu zaslouží i vydařený český dabing, který si v tomto případě drží svůj standart nejen díky tomu, že postavám zůstávají stejné hlasy. O tom, že animace je zas o krok blíže naprosté dokonalosti a vzhled hraček je až mrazivě realistický, samozřejmě netřeba obšírněji mluvit. Výborný sequel, který v porovnání s předchůdci určitě nezapadne a stojí za pozornost. To je Toy Story 4.

Toy Story 4: Příběh hraček/ Toy Story 4
USA 2019, 100 min
Animovaný / Dobrodružný / Rodinný / Komedie
Režie: Josh Cooley
Scénář: Stephany Folsom, Andrew Stanton
Hrají: Tom Hanks, Patricia Arquette, Tim Allen, Joan Cusack, Laurie Metcalf, Annie Potts, Bonnie Hunt, John Ratzenberger, Wallace Shawn, Jodi Benson, Don Rickles, Blake Clark, Alec Medlock, Fred Tatasciore, Estelle Harris, Keanu Reeves, Christina Hendricks, Jordan Peele, Jay Hernandez, Timothy Dalton, Betty White, Kristen Schaal, Mel Brooks, Keegan-Michael Key, Jeff Garlin, Tony Hale, Ally Maki, Carl Weathers, Carol Burnett, a další.