Letní Filmová škola: Belmondo, Slovensko a zase za rok

Přečtěte si

Disney+ odhalil svou budoucí nabídku. Je obrovská

S nárůstem popularity streamovacích služeb začínají kromě Netflixu či HBO do tohoto relativně nového oboru fušovat i další společnosti....

Recenze: Stehlík se ztrácí v pavučině retrospektiv, zato zaujme vizuálem

Filmové drama Stehlík na motivy veleúspěšné stejnojmenné knihy autorky Donny Tartt, oceněné Pulitzerovou cenou, vypráví ve dvou časových rovinách...

Jungle Cruise: Dwayne Johnson zažívá dobrodružství podle atrakce v Disneylandu

Jelikož byla nová Jumanji (ale i Cesta na tajuplný ostrov 2) až překvapivě úspěšným remakem, není divu že Dwayne...

Autor

Daniel Birgus
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

Poslední den letošní návštěvy filmovky patřil především slovenské kinematografii, která se postarala o dvě třetiny diváckých zážitků tohoto dne.

Jean – Luc Goddard se svým přelomovým filmem U konce s dechem započal středu a vlastně i celé loučení s festivalem. Zástupce Francouzské nové vlny dosáhl velkého věhlasu a toto dílo s Jeanem Paulem Belmondem je považováno za velice významné. Obsahuje totiž definici moderního filmu, i když se hlavní hrdina vymyká klasickým tabulkám tohoto žánru. Bezstarostnost, nadsázka, filozofování, absurdita a nechybí zde ani detektivní drama. Ovšem desítky let filmu neprospěly a trochu vyčpěl. Stopáž mohla být kratší, děj mohl mít větší spád.

Z umělecké Francie jsme se přesunuli do Slovenska, které bylo posledním společníkem. V Kinosál v Redutě se na několik desítek minut stal baštou kreativního ducha, jelikož hostil krátké filmy, které stvořil Martin Snopek. Jeden z prvních absolventů Katedry animované tvorby na VŠMU neustále zkouší něco nového a každý jeho další film využívá jinou techniku. Kreativita a originalita si s ničím nezadají s díly Jana Švankmajera. Z celé tvůrcovy retrospektivy jednoznačně vynikal působivý Posledny autobus, který byl po právu v zahraničí několikrát oceněný.

Tečku za spojením “2019” a “LFŠ” udělali opět Slováci. Ostrým nožem, částečně inspirovaný skutečnými událostmi, sleduje tragický osud nevinného mladíka ubodaného neonacisty. Jeho otec se kromě žalu musí vypořádat ještě s liknavou policií a nesmyslným slovenským trestním právem, které zabraňují dosáhnout spravedlnosti. Nežli akční krimi jde spíše o komorní psychologické drama soustředící se především na tragédii rodiny, která nečekaně ztratila svého člena. Výborné herecké výkony v čele s Romanem Luknárem v roli zdrceného otce, zdařilou režií talentovaného Teodroa Kuhna, citlivým scénářem a skvělou doprovodnou písní Dunaj zpěvačky Jany Kirschner. Ostrým nožem se nečekaně, o to však významněji stal spolu s polským Klérem mým nejsilnějším diváckým zážitkem na letošní filmovce.

A tímto pomyslným vrcholem jsem se s Uherským Hradištěm rozloučil. Tak zas za rok.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také