Letní Filmová škola: Belmondo, Slovensko a zase za rok

Přečtěte si

Svatební filmy, ve kterých se něco zvrtlo

Svatba by měla být jedním z nejšťastnějších dnů, ať už pro nevěstu nebo pro ženicha, ne vždycky ale jde...

A Hidden Life: Hrůzy 2. světové války z trochu jiné perspektivy

Válečné příběhy dle skutečných událostí jsou v neustávající módě. Ať už v podobě knižní, či filmové. Proto není divu,...

Na co vyrazit v srpnu do kina?

Druhý měsíc letních prázdnin bude v kinech plno. Fanoušci Rychle a zběsile se dočkají chlapáckého spin-offu, svou novinku představí...

Autor

Daniel Birgus
Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

Poslední den letošní návštěvy filmovky patřil především slovenské kinematografii, která se postarala o dvě třetiny diváckých zážitků tohoto dne.

Jean – Luc Goddard se svým přelomovým filmem U konce s dechem započal středu a vlastně i celé loučení s festivalem. Zástupce Francouzské nové vlny dosáhl velkého věhlasu a toto dílo s Jeanem Paulem Belmondem je považováno za velice významné. Obsahuje totiž definici moderního filmu, i když se hlavní hrdina vymyká klasickým tabulkám tohoto žánru. Bezstarostnost, nadsázka, filozofování, absurdita a nechybí zde ani detektivní drama. Ovšem desítky let filmu neprospěly a trochu vyčpěl. Stopáž mohla být kratší, děj mohl mít větší spád.

Z umělecké Francie jsme se přesunuli do Slovenska, které bylo posledním společníkem. V Kinosál v Redutě se na několik desítek minut stal baštou kreativního ducha, jelikož hostil krátké filmy, které stvořil Martin Snopek. Jeden z prvních absolventů Katedry animované tvorby na VŠMU neustále zkouší něco nového a každý jeho další film využívá jinou techniku. Kreativita a originalita si s ničím nezadají s díly Jana Švankmajera. Z celé tvůrcovy retrospektivy jednoznačně vynikal působivý Posledny autobus, který byl po právu v zahraničí několikrát oceněný.

Tečku za spojením “2019” a “LFŠ” udělali opět Slováci. Ostrým nožem, částečně inspirovaný skutečnými událostmi, sleduje tragický osud nevinného mladíka ubodaného neonacisty. Jeho otec se kromě žalu musí vypořádat ještě s liknavou policií a nesmyslným slovenským trestním právem, které zabraňují dosáhnout spravedlnosti. Nežli akční krimi jde spíše o komorní psychologické drama soustředící se především na tragédii rodiny, která nečekaně ztratila svého člena. Výborné herecké výkony v čele s Romanem Luknárem v roli zdrceného otce, zdařilou režií talentovaného Teodroa Kuhna, citlivým scénářem a skvělou doprovodnou písní Dunaj zpěvačky Jany Kirschner. Ostrým nožem se nečekaně, o to však významněji stal spolu s polským Klérem mým nejsilnějším diváckým zážitkem na letošní filmovce.

A tímto pomyslným vrcholem jsem se s Uherským Hradištěm rozloučil. Tak zas za rok.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také