Druhý den na LFŠ: Komunista i pankáč

Úterní filmový maraton obsáhl počiny jak ze starého kontinentu, tak rovněž z exotického Japonska a došlo i na domácí produkci.

Slovácké divadlo poskytlo azyl při první ranní projekci, kdy došlo na zástupce francouzské nové vlny – Krásný Serge. Hlavní hrdina, měšťák Francois, se po letech vrací do své rodné vesnice, aby se setkal se starými přáteli. Je však nemile překvapen, když zjistí, že nic není tak krásné, jak si pamatoval. Všichni se změnili, a to rozhodně ne k lepšímu. Rozpustilé mravy bez morálních zábran a alkoholismus na každém kroku navrátilce šokují a připraví mu nepříjemné zjištění, že jeho svět z mládí je již dávno a nenávratně pryč. Jak tomu u francouzské vlny bývá, děj není nejakčnější, ale o to zde nejde. Mnoho nevyřčeného a hluboké myšlenky – Claude Chabrol v autobiografické podívané dokázal, že jeho díla mají uměleckou kvalitu, pokud si zvyknete na pomalejší tempo.

Kolem poledne Evropu vystřídalo kreativní a vždy originální japonská animovaná kinematografie. Mirai, dívka z budoucnosti, anime hledající různé podoby rodinné lásky, zaujalo během svého debutu v Cannes a vysloužilo si i nominaci na Oscara. Jeden z posledních filmů s tradičně malovaným pozadím sází na fantaskní výjevy a nelimitovanou představivost malého chlapce. I přes originalitu však nedosahuje takových kvalit jako Princezna Mononoke, Cesta do fantazie či Kluk ve světě příšer. Chybí mu dějová ucelenost a divák by ocenil větší dynamiku. I přes to však snímek potěšil především oči lahodícími a esteticky působivými momenty.

Snová a naivní imaginace později ustoupila historickému realismu. Toman Ondřeje Trojana je především kritickým pohledem na počátky vlády komunistů po druhé světové válce. Režisér vybíral obsazení především podle podobnosti s postavami, které ve své době rozhodovaly o osudu země. A tak například Edvarda Beneše ztvárnil předseda senátu Jaroslav Kubera. Příběh o českém ( i když ne tak lidumilském a značně rudém) Schindlerovi gradoval postupně. První polovina byla spíše snahou o historickou přesnost, druhá už stavěla na dramatických momentech.

Poslední úterní zářez zavítal do sbírky ze Slovenska. Nízkorozpočtový debut Punk je hned! režiséra Juraje Šlauky sleduje útrapy pankáče, který žije ze dne na den. Kromě starání se o rodinu přemýšlí, jak si vydělat na drogy a dostat se ze svrabu, ve kterém je. Sonda do spodiny sociální vrstvy Slovenska je manifestem proti konzumu, kapitalismu a prezentací jiného životního stylu. Film i díky krátké stopáži bavil od začátku do konce a kromě momentů plných nadsázky nabídl i témata k zamyšlení.

A tím komplexní úterní den skončil.