Recenze: Syn temnoty (2019) – Žánrový experiment, který vyšel

Přečtěte si

Disney+ odhalil svou budoucí nabídku. Je obrovská

S nárůstem popularity streamovacích služeb začínají kromě Netflixu či HBO do tohoto relativně nového oboru fušovat i další společnosti....

Recenze: Stehlík se ztrácí v pavučině retrospektiv, zato zaujme vizuálem

Filmové drama Stehlík na motivy veleúspěšné stejnojmenné knihy autorky Donny Tartt, oceněné Pulitzerovou cenou, vypráví ve dvou časových rovinách...

Jungle Cruise: Dwayne Johnson zažívá dobrodružství podle atrakce v Disneylandu

Jelikož byla nová Jumanji (ale i Cesta na tajuplný ostrov 2) až překvapivě úspěšným remakem, není divu že Dwayne...

Autor

Podvracení superhrdinského mýtu není Jamesi Gunnovi cizí. Konec konců začínal ve společnosti Troma, jejíž nejslavnější počin je žánrově těžko identifikovatelný Toxický mstitel. Sám napsal a režíroval snímek Super o psychopatovi, který se stane samozvaným superhrdinou a na mainstreamovém poli se prosadil Strážci Galaxie, kde původně čistě superhrdinský tým přetavil v bandu desperátů a vyvrženců, kteří se pohybují mezi drobnými zločiny a zachraňováním vesmíru. Tentokrát se na filmu podílí pouze jako producent. Scénář napsali jeho bratr Mark a bratranec Brian, na režisérské židli usedl David Yarovesky, který režíroval horor The Hive a hudební videoklip ke druhým Strážcům Galaxie. Film Syn temnoty je ale něčím víc, než superhrdinskou dekonstrukcí.

Snímek má zpočátku podobnou strukturu jako příběh o Supermanovi. Bezdětní manželé Breyerovi najdou na kansaském venkově ztroskotanou vesmírnou loď a v jejích útrobách nemluvně, zabalené do červené deky. Rozhodnou si jej ponechat a 12 let z něho vychovávají bezproblémového chlapce, což se ale změní do doby, než se u malého Brandona začnou projevovat navlas stejné schopnosti, jaké má muž z oceli. Navíc se k němu prostřednictvím počítače z vesmírné lodi začne hlásit jeho kulturní dědictví, a to není zdaleka tak mírumilovné, jako v případě Kryptonu.

Po premiéře film spousta recenzentů i diváků odmítla, protože v něm viděla nenaplnění potenciálu.Film se zlým Supermanem, to konec konců skýtá scény nejrůznější destrukce, bourání budov, shazování letadel, možná nějaký ten intelektuální souboj s hodným Lexem Luthorem. Zkrátka něco podobného, jako jsme viděli ve slavné snové sekvenci v Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, jen na ploše devadesáti minut. O tom ale Syn temnoty není. Nejde čistě o převrácení superhrdinské role, ale o mezižánrový experiment, kombinaci dvou protichůdných vyprávěcích modů. Syn temnoty pracuje především s konceptem Supermana jako hororové postavy a zkoumá, jak v jednom filmu fungují dva navzájem se vylučující prvky; Supermanovy možnosti jej předurčují k velkolepým akcím, značně přesahujícím rámování takového hororu, jakým může být třeba slasher nebo psychologický horor. Oba často zachycují postavy na uzavřených místech a konfrontují je s hrozbou, přesahující nejen jejich chápání, ale i rozsah vědění, jaký film poskytuje divákovi. Nikdy nezjistíme, co Michaela Myerse z Halloweenu pohání v jeho vraždění, nikdy nespatříme titulní čarodějnici ze Záhady Blair Witch, nevidíme, co zrovna dělá Freddy Krueger z Noční můry z Elm Street, když jsou všichni vzhůru. Hororoví padouši se skrývají ve stínech toho, co filmy ukazují, a postavy i diváky děsí svou neuchopitelností.

Superman oproti tomu přesahuje svůj vlastní svět a se všemi svými schopnostmi je dominantou příběhu. Samotná figura se stává spektáklem sama o sobě. Zasadit Supermana do žánru, jakým je slasher, zní dost nemyslitelně. Přesto se to tvůrcům povedlo. Supermanské schopnosti jsou v Synovi temnoty skutečně maximálně využity tak, aby co nejvíce sloužily žánru; Supersíla vylučuje možnost hrdinů se proti němu účinně bránit, jako v případě klasického slasherového zabijáka. Laserový zrak představuje ikonickou zbraň a nezranitelnost pomáhá vytvářet napětí v tom, jak a jestli vůbec je možné Brandona zastavit. Jeho superrychlost z něho dělá všudypřítomnou hrozbu, navíc filmu slouží k tomu, aby Brandon působil jako ta tajemná, neuchopitelná síla, kterou nelze pořádně spatřit, natož s ní nějak aktivně bojovat.

Syn temnoty je v podstatě mezižánrovým experimentem, jehož účelem je vyzkoušet, jak by fungoval Superman coby hororová postava. K tomuto experimentu vybrali tvůrci jeden z nejtradičnějších hororových žánrů, slasher kombinovaný s psychologickým hororem. Naštěstí se ukazuje, že to vážně funguje a Superman může být onou děsivou tajemnou postavou, proti které není obrany, a horor jej zase snese jako svého padoucha.

  • Syn temnoty / Brightburn
  • Horor / Thriller / Sci-Fi
  • USA, 2019, 90 min
  • Trailer
  • Režie: David Yarovesky
  • Hrají: Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn, David Denman, Matt Jones, Meredith Hagner
  • Zdroj: Obrazor.cz
Filip Šula
80 %

2 KOMENTÁŘE

  1. Luxusní film kde jsem si pokaždé říkal” Jo tohle bych na jeho místě udělal taky. prostě pecka ať se jde superman zahrabat a nevylejzá. blbý je že už teď je jasný jak na něj v sequelu půjdou. Brandon je dítě a nezbavil se jediný věci na světě která ho může zranit.. doufám že sequel bude stejně darkt pro svět jako tento díl. jinak ten moment kdy mamka padá a synáček zlověstně jen kouká z toho mě mrazilo v zádech. hudba taky vynikající a ten dark voice co mluvil na Brandona.. už buduuuu 😀

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Čtěte také