Radek Bajgar navazuje na svůj režijní debut Teorie tygra provokativní tragikomedií Teroristka. Ani po dvou dnech od návštěvy kina přesně nevím, co si o snímku mapující střet učitelky v důchodu s chamtivým podnikatelem/gaunerem myslet. Jedno je však jisté, Iva Janžurová zde dává vzpomenout na nejlepší herecké výkony své bohaté kariéry a Martin Hofmann jí více než zdatně sekunduje.

Teroristka je zvláštní film. Hlavní hrdinka snímku – bývalá učitelka v důchodu Marie – se jednoho dne rozhodne postavit bezpráví páchané zlým podnikatelem Machem na bezbranných obyvatelích malebného městečka. A jak? No přece s kradenou brokovnicí a náboji zastrčenými za punčocháčemi! Příběh zasazený do chatařské oblasti nedaleko Prahy nabízí prvky černé komedie se skoro až tarantinovským nádechem, ale také navýsost absurdní dějové zamotance, za které by se nemuseli stydět ani scénáristé Kameňáků ve své „nejlepší formě“. Absence jasněji rozeznatelné nadsázky je v tomto případě bohužel fatální a nezachraňují to ani občasné westernové motivy. Silný nesoulad mezi dramatickým a komediálním vyzněním celého filmu.

Zatímco tři roky stará Teorie tygra smířlivě chytala diváky za srdce, Teroristka velí „do zbraně!“. Její morálně čistá hlavní hrdinka je postupně dotlačena k brutálnímu řešení na první pohled bezvýchodné situace. A násilný tón vyprávění je bohužel uplatňován i směrem k divákům samotným, kteří jsou v podstatě postaveni před hotovou věc. Na stejnou úroveň ke šmejdskému ústřednímu padouchovi je shozen každý, kdo nefandí křehké hlavní hrdince. Té samé hrdince, která se rozhodne k provedení vraždy člověka v podstatě bez pádného důvodu. Tak silný názorový nátlak na publikum by v současné kinematografii neměl mít své místo.

Co se však Teroristce upřít nedá, jsou zcela nepopiratelně herecké výkony. Jak již bylo zmíněno v úvodu, tak Iva Janžurová, které psal Bajgar roli přímo na tělo, jednoduše řečeno září. Je pozoruhodné sledovat vývoj její Marie od smířlivé penzistky po nekompromisní mstitelku na vraždící misi. Projev Janžurové nepostrádá upřímnost ani nasazení a je už pouze na vás, jestli se ztotožníte s jejím morálním kompasem, který je Achillovou patou celého filmu. Upřímně říkám, že mně se to úplně nepodařilo. I tak si ale myslím, že by tuzemskou hereckou veteránku další Český lev neměl minout. Své si odehraje i stoupající hvězda posledních měsíců Martin Hofmann jehož gauner Mach přesně splňuje žánrově nastavenou šablonu a starší kolegyni je více než vyrovnaným parťákem. Potěší také Pavel Liška, jehož automechanik je snad jediná upřímně bezelstná postava celého filmu.

Snímek Radka Bajgara je zcela bez debat unikátní. Sice se pořád ještě nemohu rozhodnout, jak ambiciózní Teroristku přijmout, ale vaší pozornosti by jistě uniknout neměla. Už jenom po technické stránce je vidět, že jde o film české „první ligy“. Tvůrci ale bohužel až moc podsouvají divákům svůj vlastní světonázor a zjednodušené pohledy na jednotlivé charaktery, což je v kombinaci s nevyrovnaným poměrem mezi komedií a dramatem až nebezpečně kontraproduktivní.

Verdikt

Režijní mág Radek Bajgar se po smířlivé Teorii tygra vrhnul na seriózní sociální drama, které však uchopil jako pokus o černou komedii téměř až tarantinovského vyznění. Silně nevyrovnanou dramaturgii snímku naštěstí zachraňuje naprosto excelentní Iva Janžurová s ostatními hereckými kolegy v čele s neodolatelným padouchem Martinem Hofmannem. Teroristce chybí větší nadhled, díky kterému by snáze zkrotila vyznění některých klíčových scén, které se bohužel kvůli své absurditě utrhly ze řetězu. Nevyužitý potenciál, ale zároveň jedinečný filmový zážitek. Jestli v dobrém, nebo ve zlém, to už je pouze na vás.

Loading...
PŘEHLED RECENZE
Martin Steinbach
55 %
Očima Barbory Drškové
70 %
Očima Martina Pevného
65 %
Martin Steinbach
Filmový maniak, vyučený historik a milovník hudby.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here