M. Night Shyamalan je zpátky se svými hrdiny a padouchy v posledním filmu Skleněný. Jak dopadlo uzavření této trilogie?

Všechno to začalo před 19 lety havárií vlaku, kterou přežil jen jediný cestující – David Dunn, později přezdívaný jako Vyvolený, jenž jako původce havárie odhalil Elijaha Price alias Pana Skleněného. Ten plánoval sérii atentátů, aby odhalil lidi s nadpřirozenými schopnostmi, dal svému životu smysl a vyrovnal se se svou chronickou lámavostí kostí. Později je pod zoologickou zahradou objevena dívka, která jako jediná přežila masakr Kevina Wendella Crumba neboli Rozpolceného, ve kterém se ukrývá 24 osobností. Dunn, Price i Crumb společně nyní tráví čas v psychiatrické léčebně, kde se je doktorka Ellie Staple (Sarah Paulson) snaží přesvědčit, že ani jeden z nich neukrývá žádnou nadpřirozenou schopnost, ale v tom se právě plete a absolutně netuší, čeho jsou schopni.

Není žádným překvapením, že se vše točí kolem hlavního trojlístku. Prvním z nich je Vyvolený (Bruce Willis), který věří, že musí zachraňovat lidi a mstít se těm zlým. Dalším je Rozpolcený (James McAvoy), který v sobě ukrývá vícenásobné identity, včetně jedné, která má představovat nadpřirozenou bytost zvanou Zvíře. A v neposlední řadě Pan Skleněný (Samuel L. Jackson), který měl za život přes 90 zlomenin a má naprosto křehké kosti. Takže, když si to shrneme, máme tady obstojné obsazení dvou filmů různých žánrů, spojené do jednoho filmu, zajímavé charaktery postav, zdařilé předchozí snímky – Vyvolený (2000) a Rozpolcený (2016) a původního režiséra M. Nighta Smyamalana. Vše vypadá až moc dobře. Ale co se doopravdy ukrývá pod samotnou pokličkou?

Snímek se zdařile rozjíždí. Je nám znovu představena postava Vyvoleného, a co vlastně momentálně dělá. Posléze vidíme opět Rozpolceného s jeho osobnostmi i s novými oběťmi a s obdobnou atmosférou, které jsme se tehdy dočkali v jeho vlastním snímku. Vše zatím solidně šlape.

Po patnácti minutách, kdy se vše přesune do prostředí psychiatrické léčebny, přichází zlom a kámen úrazu. Od té doby se na nás valí spousta zbytečných a nudných dialogů, které nás naprosto nezajímají, a přichází stupňující se nuda. Dostavuje se i strach se podívat na hodinky, kolik zbývá času do konce filmu, abychom nebyli ještě víc vyděšeni.

Jak je to možné?

Absolutně nejhůře je napsaná postava Skleněného, kterému prostě po celý čas filmu nepřijdete na chuť. Sympatická postava Vyvoleného pro jistotu moc prostoru nedostala, takže od něj bohužel také nic moc nečekejte. Vše jakžtak zachraňuje Rozpolcený, ale upřímně, lepší výkon předvedl ve své sólovce, o to je to mnohem horší v tomto případě.

Dalším problémem je samotný příběh, pakliže by se to vůbec dalo tak nazývat. Spíše mi to přišlo, že režisér hodil všechny postavy do jednoho snímku a věřil, že to bude stačit a nad ničím už nepřemýšlel. Protože, kdybych měl popsat vše, co je na tomto snímku špatně, tak jsme tu ještě do příštích Vánoc.

Pokud čekáte atmosféru či příběh jako u předchozích snímků, tak se s nimi definitivně rozlučte. Místo toho je vám naservírovaná nuda, která se jen a dál rozvíjí a když už čekáte na nějaké vyvrcholení, tak zcela marně. Téměř nic tu nefunguje. Vše působí chaoticky a dosti zmateně. Pár dobrých dějových momentů to sice má, ale ve finále jsou to jen slepé výstřely do tmy. Tohle jsme si opravdu nezasloužili. Shyamalan se zaměřuje tak silně na minulost postav až to není hezké. Což by možná ještě uspělo před deseti lety, ale ne v dnešní době. Jeho ukončení této trilogie je tak zcela katastrofálním počinem a především velkým zklamáním.

Loading...
Martin Pevný
20 %
Martin Pevný
Filmový nadšenec a dříč, který ročně navštíví nespočetně filmů v kinech. Vítězí u něj filmy s hodně kvalitním příběhem. Od roku 2014 zastává roli porotce v odborné porotě Festivalu amatérských a studentských filmů Černá Věž.