Recenze: Psí domov (2019) – Sladkobolná, krásně natočená zvířecí pohádka

Psí poslání bylo zajímavou adaptací stejnojmenné knihy z pera amerického spisovatele W. Bruce Camerona. Jak se povedla filmová verze dalšího z jeho bestsellerů?

Cameron je autorem hned tří tématicky spřízněných knih, kdy jedna (Psí cesta – i ta se brzy vytasí s filmovou verzí) navazuje na zmíněné Psí poslání. Zatímco ta další, dosud poslední, je už samostatná a oproti „jedničce,“ jež měla docela originální námět, sleduje tento snímek dle knihy poměrně zažitou zápletku, kdy se pes vrací k milovanému pánovi. Nic převratného. Je to tedy zaručený, fungující recept na úspěch?

Ano, viděli jsme to už několikrát a ve srovnání s Psím posláním je to trochu slabší dějová kostra. Tedy slabší co do originality. Co se týče dojetí a pověstného, slzy tlačícího kýče, je na tom Psí domov možná ještě lépe. Tedy máte-li rádi psy. Vyzdvihnutí zaslouží zejména herectví právě psů, jenž ztvárnili hlavní hrdinku, ale celková vizuální stránka věci, která snímek posouvá trošku dál, než jen do vln šedivého průměru. Takže ano, i přes jistou zmíněnou ošoupanost a průhlednost to prostě pořád funguje a ano, je to místy opravdu roztomilé.

Trochu naroubovaně působí nějaká ta dějová klišé, jež jen posilují obecný patos (linka s válečnými veterány), nemluvě o tom, že se nám tu vrší jedna slzy tlačící scéna za druhou – (ne)překvapivě v ní figurují víceméně všechna prostředí, zvířata a lidé, s nimiž fenka Bella přijde do kontaktu). Celkem zajímavým prvkem je podobně jako ve zmíněném předchůdci náhled do psí mysli v podobě vypravěčky, jež vše komentuje z pohledu Belly. To někdy vede k úsměvným, ale i zásadním nedorozuměním a postřehům, podtrhujícím místy drobné, místy podstatnější nuance mezi lidským a psím uvažováním.

Děj a zvraty, jak už bylo řečeno, nejsou ničím příliš převratným nebo opravdu nečekaným (jediné, co mě trochu dostalo (a pobavilo) byla pro Bellu osudová výchova mláděte pumy), ale jsou velmi dobře použity, aby bylo docíleno potřebného dojmu na straně diváka. Tvůrci moc dobře vědí co dělají a na jejich straně je i fakt, že pokud máte jen trochu rádi psy, budete zvířecí představitelce opravdu fandit. Co na tom, že některé aspekty příběhu či zvířecího chování jsou trochu dovedeny do extrému (ono by to asi jinak ani nešlo).

Navíc se nedá upřít, že cvičitelé odvedli opravdu dobrou práci a psi „hrají“ opravdu přesvědčivě. Až ti lidští působí jako kulisa, což je samozřejmě vzhledem k tématice snímku jedině dobře. Roztomilost a dramatičnost jsou tu vršeny na sebe takovou měrou, až by zjihl i zahořklý cynik (ve scéně závěrečného shledání jsem měl na krajíčku, vzdor patetičnosti). Jelikož byl Psí domov na projekci uveden v českém znění, nemohu než ho zmínit a celkem vyzdvihnout – bylo povedené. A ano, jistý zásadní příběhový prvek mě přiměl dohledat si, jak se to v Detroitu má s pitbuly, a snímek zde opravdu vychází z reality – až se tomu ani nechce věřit. Snad se to změní, a třeba k tomu i film dopomůže…

Psí domov nepřekvapil, ani nezklamal. Jedná se o roztomilou, sladkobolně dojímavou a krásně natočenou pohádku pro děti i dospělé, ale hlavně pro milovníky psů. Jen bez originálního námětu vracejícího se psa v různých podobách, jenž byl použit v Psím poslání (a bude rozvinut ještě letos v navazujícím pokračování). Zde je motiv „vracení se“ použit trochu jinak a doslovněji, dává vzpomenout na klasiky žánru, jako je Lassie se vrací, jen v novodobých kulisách, jež mají velice nadprůměrnou vizuální stránku. Nemluvě o zdařilém výběru opravdu malebných lokací. Jen trochu zamrzí poněkud jednotvárný soundtrack, jenž sice funguje slušně, ale nenabízí mnoho zapamatovatelných motivů. Podtrženo sečteno, na Psí domov jděte do kina v případě, že toužíte vidět hezkou oddychovku o nehynoucím přátelství mezi psem a jeho pánem, zdolávajícím všechny myslitelné překážky. V takovém případě zklamáni nebudete…

Psí domov / A Dog’s Way Home
USA, 2018, 92 min
Dobrodružný / Rodinný
Režie: Charles Martin Smith
Scénář: W. Bruce Cameron, Cathryn Michon
Hrají: Ashley Judd, Edward James Olmos, Alexandra Shipp, Bryce Dallas Howard, Wes Studi, Barry Watson, Tammy Gillis, Jonah Hauer-King, Chris Bauer, John Cassini, Farrah Aviva, Patrick Gallagher, a další.