Recenze: Nebezpečná laskavost (2018) – Povedený mix komedie a thrilleru

Režisér Paul Feig se po chladně přijaté nové verzi Krotitelů duchů s ženským obsazením pustil do zfilmování světového bestselleru s názvem Nebezpečná laskavost. Do hlavních rolí obsadil Blake Lively a Annu Kendrick. Napravil si americký režisér svou reputaci, nebo si opět nevybral tu pravou látku?

Stephanie žije jako matka samoživitelka docela obyčejný život. Ve škole se hlásí jako dobrovolník při každé akci a pravidelně publikuje videoblog. Jednoho dne se potká s matkou syna, který se kamarádí s tím jejím. Od té chvíle se Stephanie změní život. Její nová kamarádka Emily je okouzlující žena pracující v módním oboru, která žije v luxusním domě. Život, o kterém si Stephanie může nechat zdát. Postupem času se však natolik spřátelí, že se vídají mnohem častěji. Emily posléze svou novou kamarádku poprosí o laskavost – vyzvednutí jejího syna ze školy, protože musí pracovat. Tajemná žena však zmizí na několik dní. Kam se poděla?

Už jsme to někde viděli?

A já to napíšu rovnou, protože se to nedá vydržet. Paul Feig to dokázal. Zahraniční ohlasy už leccos naznačovaly, ale zkrátka se musíte přesvědčit na vlastní oči. Leckdo může namítnout, že se Nebezpečná laskavost svým obsahem mírně podobá filmu Zmizelá, který byl rovněž natočen podle knižního bestselleru, ale to není vina režiséra, nýbrž autorky této knižní předlohy, podle které je Feigův nejnovější režisérský počin natočen. To však ponechme stranou, soustřeďme se čistě na to, co nám americký režisér naservíroval.

Nebezpečná laskavost se v ukázkách tvářila jako thriller, ale nenechte se mýlit. Ve skutečnosti se jedná o thriller v komediálním hábitu. Humor ve filmu patří k těm chytřejším a je založený na vtipných dialozích, především na černém humoru. Feig zkrátka ženské repliky zvládá a svým postavám rozumí, což platí i v případě dvou hlavních hrdinek. Obě mají něco za sebou a podle toho se chovají. Žádná z nich neudělá něco, nad čím by divák kroutil hlavou.

Šlape to jak švýcarské hodinky

Pokud náhodou má divák problém uvěřit, že si matka samoživitelka sama jede vlastní vyšetřování případu zmizení své kamarádky, tak mu oponuji tím, že je to všechno pojato velmi vtipně. Anna Kendrick v roli Stephanie byla navíc skvělá a tyto lehce potrhlé postavy jí prostě sedí. Blake Lively si odehrála svůj standard, za který se asi stydět nemusí, byť při společných scénách s další hlavní herečkou bylo patrné, že má Kendrick navíc.

Moc se mi líbilo, že se postupně divák dozvídá pravdu o obou postavách, které v žádném případě nejsou svaté. Snímek krásně plynul až do svého rozuzlení, které bylo na tento žánr už trochu moc zamotané, jako by se tvůrci – nebo autorka knižní předlohy – inspirovali u série Mission: Impossible. Naštěstí to zachránil všudypřítomný humor, který divákovi připomene, že se film vůbec nebere vážně. Necelé dvě hodinky tak utekly jako voda, což se také nevidí moc často.

Paul Feig namíchal příjemný koktejl mysteriózního thrilleru a komedie, který ani na moment nenudí. Snímek, který má necelé dvě hodiny, šlape a nabízí divákovi jednak příjemný pohled na sympatické herecké obsazení a jednak všudypřítomný humor, jenž se v tomto žánru zase tak často nevidí. I díky němu lze odpustit trochu bláznivé a zamotané finále, které lze vidět v Mission: Impossible. Jen víc takových filmů!

Nebezpečná laskavost / A Simple Favor
Thriller, Krimi, Mysteriózní, USA, 117 minut
Režie: Paul Feig