Recenze: Ten pravý, ta pravá? (2018) – Letní romantika protkaná sarkasmem a sebelítostí

Keanu Reeves odložil svůj herecký zbrojní arzenál a pro jednou se zase vrátil k odlehčenější roli. Tentokrát se z něj stal zahořklý čtyřicátník s negativistickým pohledem na svět, kterému v novém snímku Ten pravý, ta pravá? sekunduje kolegyně Winona Ryder. Pokud máte rádi břitké dialogy s dávkou humoru, pak může být tato romantická komedie zajímavým zakončením prázdnin.

Frank a Lindsay se potkají na letišti a dají se do řeči. Nekonečná konverzace však není ničím, po čem by Frank toužil, a tak Lindsay velice nevybíravě umlčí. Té se jeho chování dotkne a vyčte mu ho, ale s Frankem se opět setkávají v letadle, kde na ně zbyla místa vedle sebe. Útočné poznámky obou pasažérů odhalí, že jedou na stejnou svatbu, a ke své hrůze zjišťují, že vedle sebe navíc bydlí a sedí u stolu na zkušební večeři i při obřadu. Nucený společný čas však odhaluje, že ačkoliv se k okolí chovají odmítavě a schovávají se za sarkasmus a ironii, aby se k nim lidé nedostali příliš blízko, mají toho velmi mnoho společného. Nesnáší ženicha (Frankův sourozenec a expřítel Lindsay), pohrdají svatbami pořádanými mimo domov, neumí se vypořádat s vlastními emocemi a zpochybňují pravost na odiv dávaného štěstí. Nenávist k celému světu oba pesimisty sblíží, ale jsou schopni hlubších citů anebo vztahu?

Výrazným rysem tohoto filmu je skutečnost, že za celou dobu trvání filmu nepromluví na kameru nikdo jiný, kromě ústřední dvojice v podání Reevese a Ryder. Ne že by nemluvili s jinými postavami, ale krátké rozhovory probíhají v pozadí a Lindsay s Frankem je pak mezi řečí přibližují divákům. I proto jsou v titulcích mezi herci zmiňována jen jejich dvě jména, a až potom zhruba desítka dalších obsazených vedlejších hereckých pozic. Devadesátiminutový snímek je tak de facto výměnou názorů dvou zpočátku cizích lidí, kteří si rozhodně neberou servítky a jeden druhému vyčtou vše od zaprodanosti nadnárodní korporaci přes neschopnost zapomenout na rozchod, který se stal před šesti lety.

Ačkoliv je Reevesova postava Franka opravdu ukázkovým protivou, který některými svými hláškami takřka „šlape na paty“ legendárnímu Gustavu Andělovi, je těžké s ním alespoň trochu nesympatizovat. Traumatické dospívání, zlomené srdce a další životní zkušenosti Frankovu povahu notně ovlivnily, a proto předem odmítá možnost, že si najde osudovou lásku, se slovy: „Myslím, že na nikoho nečeká nikdo.“ Lindsay oproti tomu lásku neodsuzuje, ale zápasí s přetrvávajícími city k ženichovi, na jehož svatbu přijela ze slušnosti, a také proto, aby mohla udělat pomyslnou tečku za jejich dávno zkrachovalým vztahem. Antipatie Franka a Lindsay k účastníkům svatby, jenž je plná stmelovacích aktivit a strojených sociálních interakcí, je s notnou dávkou nadsázky zaženou sobě navzájem do náručí.

Scénář, jehož autorem je režisér i scénárista v jedné osobě Victor Levin (Jsem do tebe blázen), disponuje vtipnými replikami, ale neobešel se bez pár trapných scén a klišé (například scéna na louce či samotný závěr filmu). Nevýhodou peprných dialogů byla místy jejich rychlost, což ještě umocňovala enormní délka některých záběrů. Snímek jde do distribuce pouze v anglickém jazyce s titulky, a ty je občas vzhledem k výřečnosti obou postav náročné stíhat číst.

Ten pravý, ta pravá? je vyloženě oddechovým romantickým snímkem, od kterého by nikdo neměl očekávat oscarový kinematografický zážitek, ale má potenciál potěšit milovníky sarkasmu a černého humoru. Přestože Levinův film trvá jen hodinu a půl, výhradná soustředěnost na postavy Fanka a Lindsay nedává divákům příliš šanci si oddychnout a zaměřit pozornost jiným směrem. Winona Ryder se však již pár let neobjevila v celovečerním filmu, protože ji zaměstnávala role Willovy matky Joyce z populárního seriálu Stranger Things, a tak je snímek příležitostí pro diváky vidět ji opět v jiném světle. Reeves i Ryder předvedli obstojné herecké výkony, ale vzhledem k herecké minulosti obou hvězd je malou záhadou, proč (s přihlédnutím k některým scénám z filmu) na účast v tomto snímku vůbec kývli.

Ten pravý, ta pravá? / Destination Wedding
USA, 2018, 90 min
Romantický / Komedie
Režie: Victor Levin
Scénář: Victor Levin
Kamera: Giorgio Scali
Hrají: Keanu Reeves, Winona Ryder

Lenka Hrůzová
55 %
Předchozí článekTrailer #2: První člověk (2018) – Oscarové dobytí Měsíce
Další článekTrailer #1: I Think We’re Alone Now (2018) – Co kdybyste zůstali úplně sami?
Lenka Hrůzová
Jsem studentka novinařiny, která má ráda humor a ironii, jak ve filmu, tak v životě. Vždy se ráda podívám na seriál Simpsonovi nebo na film Leon. A oceňuji filmy inspirované skutečnými událostmi, protože nemívají přeslazené šťastné konce.