Recenze: Chata na prodej (2018) – Komediální drama á la Homolkovi?

Rodiče (Ivana Chýlková a David Vávra) se rozhodli prodat rodinnou chatu, na kterou jim už nezbývá moc času. Před podpisem předávací listiny se však rozhodnou, že chtějí naposledy strávit noc v chatě jako celá rodina. Proto obvolají své děti, naloží babičku s dědečkem a vyrazí vstříc poslednímu večeru na chatě, který jim podle představ rozhodně nevyjde.

Snímek Tomáše Pavlíčka popisuje jeden bláznivý víkend běžné české rodiny se všemi klady i zápory. Předně je zapotřebí ocenit námět, který se může zdát jednoduchý, ale co si budeme povídat, v jednoduchosti je krása. Jakmile se totiž rodina sejde pohromadě na jednom místě, začnou se odkrývat všechna tajemství, křivdy a pocity méněcennosti.

Obsahově Chata na prodej lehce připomíná sérii filmů o rodině Homolkových. Jestli však bylo záměrem tvůrců se klasické trilogii přiblížit, tak se jim to povedlo jen z malé části. Film totiž není nepěchovaný tolika hláškami, které by mohly zlidovět. Popravdě snímek nabízí velmi málo vtipných replik. Humor vychází spíše z bláznivého, někdy až neuvěřitelného chování postav, které se snažily být popsány co nejvěrohodněji. Z velké části se to tvůrcům podařilo, i když jednání babičky v podání Jany Synkové bylo už spíš nadsazené. Zato hysterická figura s tváří Terezy Voříškové byla místy jak pěst na oko.

Jelikož Chata na prodej neměla ambici být vyloženě komedií, což ostatně nebyli ani Homolkovi, ale jakousi sondou do duše českého národa, pak v těchto kritériích nezklamala. Díky příjemné stopáži se člověk nenudí a příběh relativně rychle odsýpá. Po filmařské stránce není novému českému filmu co vytknout. Za pochvalu stojí zejména kamera a hudba, která svou hravostí vyloženě divákovi napovídá, že se jedná o komediální scénu. Kdyby se však tvůrci více zaměřili i na humor, mohl z toho být kousek, o kterém se bude mluvit i za pár let. Takto si na něj patrně nikdo nevzpomene.

V českých luzích a hájích najdeme za posledních 10 let opravdu málo vyloženě dobrých domácích komedií, které stojí za pozornost. Chata na prodej je napůl cesty, protože se jedná o dobrý film, který mohl mít ambici být dalšími Homolky, nebo klasikou typu Okresní přebor, nicméně se mu to příliš nepodařilo. Jako sonda do duše národa českého však obstojí dobře. A když k tomu připočítáte profesionální audiovizuální stránku, která není v českém filmu samozřejmostí, pak tu máme domácí nadstandard, který by se mohl dočkat několika televizních repríz.

• Chata na prodej
  • Přívěs
  • Režie: Tomáš Pavlíček