Ohlédnutí za 53. KVIFF aneb Co české distribuci zatím uniká

Letošní KVIFF uběhl zase jako voda a s ním i spousta snímků, které s sebou tento rok přinesl. Některé bude možné vidět v rámci oficiálních ozvěn festivalu, některé půjdou do kin, ale u spousty s koncem festivalu pravděpodobně mizí taky šance českého diváka vidět je na velkém plátně. U jakých z toho, co jsme viděli, je to podle nás obzvlášť škoda?

Profil

Timur Bekmambetov se ve svém novém thrilleru inspiruje skutečnými a poměrně nedávnými událostmi. Investigativní novinářka Amy se rozhodne prozkoumat praktiky ISIS při náboru mladých (britských) žen. Založí si facebookový profil, nasdílí pár extremistických videí a rozjede se kolotoč, ze kterého najednou nejde vystoupit. Celý snímek se odehrává pouze na počítačové obrazovce, což z mého pohledu byl další faktor, který hrál pro něj. Rozhodně dokáže udržet napětí až do posledního okamžiku.

Euforie

Dva bratři rozdílnější než den a noc. Svobodný Matteo má dobrou práci, je zajištěný a v Římě si užívá nevázaného bohémského života plného samých večírků. Ettore oproti tomu učí v menším italském městě a má vlastní rodinu. Situaci změní až závažná lékařská diagnóza, která donutí bratry přehodnotit dosavadní priority.

Panický záchvat

Režisér Paweł Maślona se ve svém debutu soustředí na šest na první pohled vůbec nepropojených lidských osudů. Sleduje manželský pár vracející se z exotické dovolené, rusovlásku živící se poněkud bizarně, nevěstu v pokročilém stadiu těhotenství nebo mladého muže posedlého počítačovou hrou a jeho matku obdobně inklinující k domácím zvířatům. Jde o osoby veskrze běžné, nicméně v poněkud extrémních situacích, které připomínají černohumorný vtip. Maślona postupně vykresluje a propojuje jejich osudy, výborně si všímá detailu a mixuje komické s dramatickými situacemi.

Lucky

Filmový a divadelní herec John Carroll Lynch se ve zralejším věku rozhodl vrhnout i na režii a letošní KVIFF tak měl šanci představit jeho prvotinu Lucky. Hlavní postava, její jméno snímek nese, žije v malém americkém městečku uprostřed pouště svůj rutinní život, podle kterého by šlo řídit hodinky. Rutinu naruší jeho náhlý pád v kuchyni při přípravě denní kávy. Lucky je tak konfrontován s vlastní smrtelností, zároveň si ale uvědomuje, že to není prozření nešťastné. Počin představuje jakýsi pomyslný pomník loni zesnulé herecké legendy Harryho Deana Stantona.

Paterno

Režisér legendárního Rain Mana a jeden z letošních hostů přehlídky Barry Levinson představil svůj nový snímek Paterno. Al Pacino v něm ztvárňuje hlavní roli zbožňovaného trenéra, legendy univerzitního amerického fotbalu Joea Paterna, který svůj tým za doby koučování dovedl k rekordnímu počtu výher. Konec jeho kariéry, na který se film soustředí, se ale nesl v jiném duchu. Poznamenala ho skandální kauza pohlavního zneužívání chlapců, ze kterého byl usvědčen Paternův kolega Jerry Sandusky. Levinson se pustil do zpracování skutečného případu s řadou spoluviníků, kteří léta odvraceli oči, a to s velice dobrým výsledkem.