Recenze: Deadpool 2 (2018) – Návrat užvaněného žoldáka

Do kin vráží pravděpodobně druhý nejočekávanější komiksový film roku. Je jím samozřejmě Deadpool 2. První díl, který se stal nejvýdělečnějším erkovým filmem všech dob, nastavil laťku pořádně vysoko. Natáčení sequelu se rozhodně neobešlo bez potíží. Ať už je řeč o tragédii v průběhu natáčení, či dotáčkám některých scén. Podařilo se tolik populárnímu antihrdinovi nezklamat obrovská očekávání, nebo ukecaný „regenerující se degenerát“ zklamal?

U druhého Deadpoola bylo už zpočátku sympatické, že tvůrci tak jako u jedničky neoperovali s nijak pohádkovým rozpočtem. Přesto se nedá říci, že by to na filmu bylo znát. Naopak. Akce má pořádné grády a spád, celý snímek je jimi napěchovaný. Erko zůstalo, takže tu padají hlavy, nadává se o sto šest a pubertálnější vtípky tu jsou samozřejmě také. Přesto si snímek podržel i emocionální rovinu (dokonce i romantickou a rodinnou linku, protože Deadpool je, jak sám s humorem říká, hlavně rodinným filmem) a celkem se mu daří být místy i docela překvapivě temný. Ale ne „DCčkově“ temný, samozřejmě. Zápletka jako taková je velmi přímočará a prostá, byť možná lehce komplikovanější než u části předešlé. Ale na to se tady samozřejmě nehraje. Deadpool je prostě o něčem trochu jiném.

Hlášky, boření čtvrté stěny, reference, vtipy, a bůhvíco ještě se tu valí v překotném množství. Snímek je napěchovaný nejrůznějšími odkazy na popkulturu už od první minuty. Na své si zde přijde jak horlivý čtenář komiksů, tak fanda filmů. Samozřejmě se neopomínají právě narážky. Z těch nejočekávanějších jmenujme Logana, či (a vzhledem k přítomnosti Joshe Brolina i nepřekvapivě) nejnovější Avengers, ale i třeba ne zas tak očekávaného Jamese Bonda. Samozřejmě se odkazování na Brolinovu komiksovou „dvojroli“ přímo nabízí, protože zde je přítomen jako časem cestující mutant, který si říká Cable a kterého nám Mr. Pool tehdy slíbil už v potitulkové scéně. V jeho cestě za pomstou se mu postaví právě Deadpool a jeho horkou jehlou sešitá X-Force. Z té je samozřejmě asi největším tahákem Domino, jejíž superschopností je štěstí. Což je krásně využitý béčkový motiv, na jaký se samozřejmě hlavní hrdina nebojí upozornit. Je tu plejáda postav jak nových, tak starých. Nejvýraznější je pak pochopitelně trojlístek ve složení Deadpool, Cable a Domino.

Objeví se zde ale i někteří z X-Men; Colossus a Negasonic Teenage Warhead. Z traileru je už známá kupříkladu mutantka Yukio. Co se pak členů X-Force týče, inu, nechte se překvapit. Dojde zde pravděpodobně na jedno z nejvtipnějších (a nejkratších) cameí, ve filmu jako takovém. A pak tu číhá řada upřímných překvapení, které mi udělaly neskutečnou radost. Ty vám pochopitelně neprozradím. Deadpool 2 samozřejmě není dokonalým filmem. Má všechny „chyby a nedostatky,“ jaké byly vyčítány jedničce. Ale já osobně s tím problém nemám. Snímek záměrně pracuje s klišovitými scénami a koňskými dávkami patosu, jen aby je v příští scéně zabil nevhodným vtípkem. Deadpool, ač není hrdina, není ani záporák a nějakou lidskou stránku mít musí. Smutný komiksový klaun Marvelu tak i zde přijímá úkol vyrovnat se s osobní tragédií, tím, že od ní „odpomůže“ někomu dalšímu. Pokud vám toto „moralizování“ vadilo i prvního dílu, tady se toho těžko zbavíte.

Dojde i na tentokrát poměrně silný střet Deadpoolovy „životní filozofie“ s mnohem mírumilovnějším, klaďáckým pohledem X-Men. Samozřejmě to není nic definitivního, ale určitě je dobře že se na to poukázalo. Ono by vypadalo divně, kdyby bývalý žoldák co nemá problém s vražděním Colossusovi a ostatním vůbec nevadil. Navíc se mi líbí, že zde došlo i na určité prohloubení „X-Men universa,“ takže se můžete těšit na nějaké to obohacení děje ohledně mutantské otázky. Tahle linka a vše k ní se vztahující je celkově hrozně fajn a pokud vás bavily „drsnější“ scény, kde v prvním díle Deadpool získal poměrně drasticky své schopnosti, rozhodně budete i zde potěšeni. Celkově si myslím, že zrovna Deadpool 2 je film, od kterého asi všichni víme co očekávat. A to přesně dostáváme. Co si ale dovolím zkritizovat, je až přílišná plochost postav. Krom Deadpoola a Cablea (a i u toho je to tak tak) totiž snad nikdo nemá nějakou výraznější motivaci, což je škoda. Protože jsou tu postavy, se kterými by se mohlo docela dobře dál pracovat. Snad příště.

Tohle se prostě povedlo. Řekněme si to jednoduše; pokud se vám líbila jednička, bude se vám s nejvyšší pravděpodobností velice líbit i dvojka. Deadpool 2 dokázal naprosto splnit valná očekávání v něj vkládaná. Nejen že si udržel spád prvního dílu, dokázal si podržet i schopnost sem tam překvapit (i když celkový wow moment v tomto případě samozřejmě valný už nebude) a neskutečně zábavnou odlehčenou nahláškovanost, pro kterou to užvaněné individuum řada z nás miluje. Z bezpočtu vtipů a gagů si jistě i vy najdete řadu těch, co vám sednou a za sebe mohu rozhodně říci, že minimálně ona legendární scéna z filmu Základní instinkt už po zhlédnutí Deadpoola 2 nikdy nebude stejnáPokud jde o soundtrack, tady se zase nedá, než nešetřit superlativy. Je tu od lecčeho trocha, navíc řada skladeb komicky koresponduje s dějem a hláškami (dubstep žije!). Výměna režiséra Tima Millera za Davida Leitche rozhodně nebyla špatnou volbou a mohu říci, že jsem se v kině upřímně bavil jako už dlouho ne. Pool nezklamal. Běžte na něj. Užijte si ho. Toť od jeho fanouška vše.

Deadpool 2
USA, 2018, 119 min
Akční / Komedie / Sci-Fi
Režie: David Leitch
Scénář:  Rhett Reese, Paul Wernick, Ryan Reynolds
Hrají: Ryan Reynolds, Josh Brolin, Morena Baccarin, Brianna Hildebrand, Zazie Beetz, Bill Skarsgård, T.J. Miller, Terry Crews, Rob Delaney, Stefan Kapicic, Karan Soni, Eddie Marsan, Jack Kesy, Leslie Uggams, Julian Dennison, Šiori Kucuna, Hayley Sales, Luke Roessler, Scott Vickaryous, a další.

Na film Deadpool 2 si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).