Do kin vstupuje nejnovější počin režiséra, herce a scénáristy Eliho Rotha, Tarantinova chráněnce, stojícího za oběma díly “kultovního” guilty pleasure hororu Hostel, či Nebezpečným pokušením s Keanu Reevesem v hlavní roli. Jak si filmový tvůrce, platící spíše za průměrného rutinéra poradil s remakem stejnojmenného akčního filmu ze sedmdesátých let? A jak moc jde o odpověď na v USA v posledních letech tolik skloňovanou otázku okolo držení zbraní?

Úvodem se sluší říci, že původní látku jsem neviděl, tudíž nemohu srovnávat. Nicméně nové Přání smrti není špatným filmem. Jde o průměrný a předvídatelný, přesto každým coulem ryzí krvavý akčňák, který při směřování k něčemu lepšímu a většímu zůstal tak nějak na půli cesty. Největší devizou tohoto filmu je to, že používá poněkud ošoupaných vyprávěcích motivů, které jsme už nespočetně krát viděli použité v jiných počinech a lépe. Osobně mě při sledování nejvíce bolelo to, že ačkoli zápletka není kdovíjak neokoukaná, má velmi dobrý nápad v podobě maskovaného bojovníka se zločinem, který zůstává nesmírně nevyužit, což je obrovská škoda. Zvlášť když máte k dispozici herce Willisových kvalit. Plus ještě v kontrastu s komiksovými filmy jako Kick-Ass či dnes už klasický Nolanův nebo Burtonův Batman by se “realistické” pojetí ne nepodobné Punisherovi (ke kterému se ještě  obloukem vrátím) vyjímalo výborně.

Právě Willis je pro pak mě jako hlavní hrdina překvapivě nejlepším aspektem snímku. Mé obavy, zda dosluhující ikona akčních filmů nebude s postupujícím věkem v takovéto úloze působit nepatřičně, se ukázaly být zcela liché, což mě těší. Jeho hrdina má navíc naprosto opodstatněnou motivaci, danou životní tragédií, která, jakkoli působí okoukaně a vysosaně, má stále určitou značnou údernost, díky níž umožní divákovi se s postavou sžít a fandit jí. Navíc ruku v ruce s poměrně realisticky pojatou proměnou z obyčejného lékaře v tvář skrývajícího mstitele se střelnou zbraní. Příběh zde do větší hloubky zmiňovat nebudu, ostatně je prakticky do puntíku shrnut v anotaci k filmu. Neodpustím si ale opakovanou výtku, že motiv záhadného městského mstitele je zde povážlivě nevyužitý. Tato linie by si celkově zasloužila mnohem více prostoru. Dle mého by se podobný příběh mohl velmi dobře vyjímat ve formátu seriálu.

Čeho pak snímek jako takový plně dostává, je nejen žánrová nálepka akce, které tu zase tolik, kolik by být mohlo není, či krimi, ale i thriller, který onen mix doplňuje pro Rothovy filmy typickým násilím. Byť by mu podle mého ovšem neuškodila podstatně větší explicitnost. Přece jen na takovýto film jdeme s vědomím, že poteče krev. Při vzpomínce na to, jak může být gore a akce dechberoucí a velice úderná; kupříkladu právě u seriálu Punisher, jsem si místy říkal, že “drsnější” scény v Přání smrti působí poněkud unyle, jako by se režisér z pro mě nepochopitelných důvodů držel zpátky. Zvlášť když vezmeme v potaz fakt, že se R Rated snímky v současné době těší značné oblibě. A ačkoli toto označení i tento film nese, zdaleka jej nenaplňuje tak, jak by potenciálně mohl. Co se pak týká tématiky okolo zbraní, rozhodně nečekejte nějakou uvědomělou kritiku či dokonce satiru. Dojde spíše k několika rýpnutím (hlavně ve chvílích kdy hrdina shání zbraně), a záběrům z diskuzí v rádiích. Nejde ale o nic, co by ve vás zanechalo nějaký hlubší dojem.

Ačkoli může mé hodnocení vyznívat spíše negativně, je tomu tak hlavně díky tomu, že projekt měl mnohem větší potenciál, který bohužel nenaplnil. Tedy- není to žádný zázrak a řada věcí šla jistě udělat lépe. Přesto se ale jedná o slušné akční béčko, u kterého nemusíte moc přemýšlet a ku spokojenosti stačí prostě sledovat akci a vývoj děje. Jeho vyústění je sice přímočaré, nicméně se filmu nedá upřít slušné, nenudící tempo (tedy až na poněkud zdlouhavý úvod, ukazující Chicago jako město hříchu a zločinu) a několik bezesporu povedených, ba i celkem silných momentů. Willis v hlavní úloze je navíc stále dostatečný sympaťák. Ono vůbec celkově sympatické obsazení potěší zrovna tak (minimálně fanoušky seriálu Breaking Bad Dean Norris v roli policisty). Jen je škoda námětu, ze kterého se dalo vytěžit mnohem víc. Zkrátka vezmeme-li si Přání smrti jako celek, funguje mnohem lépe, než by se z některých zahraničních recenzí mohlo zdát. Samozřejmě ve filmu, který slouží pouze pro pobavení (byť v některých momentech je situační humor, související s náhodnými zabitími jednotlivých záporáků nepříliš funkční) nesmíte hledat podtexty, nabádající k tomu, že zabíjení a braní zákona do vlastních rukou je za určitých okolností správné. Ale to je snad jasné každému. Přání smrti je zkrátka jednoduchou jednohubkou s rockovým hudebním podkresem (minimálně i “stopové množství” AC/DC potěší snad vždy), s pár zajímavými nápady, která napoprvé rozhodně zabaví, byť nikterak výrazně nenadchne.

Přání smrti / Death Wish
USA, 107 min
Akční / Drama / Krimi/ Thriller
Režie: Eli Roth
Scénář: Joe Carnahan, Wendell Mayes, Brian Garfield (knižní předloha)
Kamera: Rogier Stoffers
Hrají: Bruce Willis, Elisabeth Shue, Vincent D’Onofrio, Dean Norris, Camila Morrone, Jack Kesy, Len Cariou, Kirby Bliss Blanton, Mike Epps, Kimberly Elise, Beau Knapp, Ronnie Gene Blevins, Andreas Apergis, Ian Matthews, Nathaly Thibault, Melantha Blackthorne, Goûchy Boy, a další.

65 %
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

Please enter your comment!
Please enter your name here