Recenze: Padesát odstínů svobody (2018) – Mdlá erotická trilogie konečně vrcholí

Pikantní pohádka pro dospělé, která v roce 2015 s obrovskou marketingovou kampaní vstoupila do kin s předzvěstí velké senzace, se dočkala svého konce. Senzace se však nekonala napoprvé, napodruhé a rozhodně ani napotřetí. Ačkoliv se knižní trilogie i přes své pokleslé literární kvality dočkala obrovského čtenářského ohlasu, filmům se vzhledem k povaze obsahu stejné „slávy“ nedostalo.  Mají tedy Ana a Christian ještě čím překvapit?

Anastasia (Dakota Johnson) se dočkala snové svatby se svým vyvoleným milionářem Christianem (Jamie Dornan). Ten jí ihned po obřadu „unáší“ a dává jí naplno okusit komfort toho největšího luxusu. Líbánky však nečekaně naruší žhářský útok, který poničí část Christianovy kancelářské budovy, a útočníkem není nikdo jiný než Jack Hyde (Eric Johnson), který se neúspěšně pokoušel sbalit Anu. Ani najmutí ochranky nezastaví Hyda od vloupání do bytu Greyových, kde s nožem napadá novopečenou paní domu. Christian tak pověřuje své agenty důkladným prověřením zhrzeného Hyda a na povrch začínají vyplouvat velmi znepokojující fakta. Ana navíc k Christianově nelibosti zjišťuje, že otěhotněla, což vede ke krizi v jejich vztahu. Vrcholem je, když se Jack propuštěný z vězení uchýlí k únosu a neváhá se přiklonit k tvrdému násilí, pokud nebude vyhověno jeho požadavkům..

Díkybohu, že spisovatelka E. L. James uzavřela příběh této dvojice po třech knihách, protože vše už bylo řečeno. Přestože se obsah knihy se zfilmovaným příběhem ve všem důležitém shoduje, nelze na plátně důvěrně zachytit podstatu Anina a Christianova vztahu, kterou je bezesporu sex. Úporná snaha přenést tento erotický román na plátna kin, aniž by snímek sklouzl do pornografické kategorie, byl dle mého názoru od počátku krok zcela špatným směrem. Trilogie je na BDSM a sexu obecně postavená, a tak nemožnost v kinech zcela odkrýt povahu intimního života Greyových ještě zvýrazňuje nezáživnost samotného „příběhu“.

Diváci jsou svědky další transformace vztahu mezi novomanžely Greyovými. Ana se odmítá podřizovat všemu, co Christian požaduje, a ten její tvrdohlavost nese velmi těžce. Jejich netradiční romance však v posledním díle Padesáti odstínů nabývá ještě bizarnějších rozměrů. Sex se stává „odpovědí“ na vše – nespavost, stresové situace nebo hádky. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by podobných scénářů už divák neviděl v předchozích dílech nespočet. Dornan a Johnson se tak herecky zmítají v zajetých kolejích, které nastavil první snímek a nemají prostor se ukázat v novém světle. Greyovi navíc téměř opouštějí BDSM praktiky a největší „zvráceností“ je v rádoby erotickém filmu záběr na anální kolík.

Padesát odstínů svobody působí jako nedbale pospojovaný kompilát nesouvisejících záběrů. Tento dojem zesilují plytké dialogy a naprosto předvídatelné a nevěrohodné postavy. Eric Johnson alias Jack Hyde je tak tragickým pokusem o násilníka, že jeho postavu snad ani nelze brát vážně. Nerozumím, jestli podle scénáristů únosci běžně vyjmenovávají technické parametry odcizeného mobilu oběti, místo aby se starali o požadované peníze. Horší než Johnson je snad už jen Rita Ora v roli Mii Greyové, která by se bez debat měla držet svého „kopyta“ v podobě mikrofonu. Vrcholem absurdity je pak zpívající Jamie Dornan, který „rozohní“ snad jen náctileté divačky a otravný product placement společnosti Audi.

Snímek má však opět světlou stránku v podobě soundtracku. Kvalitní hudba trilogii doprovázela od začátku, a ani tentokrát producenti s výběrem songů nešlápli vedle. Jako hudební doprovod zazněly výtvory od Ellie Goulding, Jessie J, Sii nebo Bishop Briggs.

Pokud předchozí díly mohly rozladit hlavně náročnější diváky, Padesát odstínů svobody nemá dle mého názoru potenciál oslovit už vůbec ničím. Pokud nahatá Dakota a Dornanův odhalený zadek mohly lákat davy pod příslibem erotiky v roce 2015, svatba a dítě Greyových zcela jistě nebudou vějičkou k návštěvě dílu posledního. Nahoty je ve snímku sice více než kdy dřív, ale pro erotické scény je vhodnější navštívit web překypující pornografickým obsahem a divák ještě ušetří. Producenti sice zkrátili stopáž, ale i tak je sledování některých scén vyloženým utrpením. Přeslazený kýčovitý konec jen zabil poslední hřebík do pomyslné rakve této tragédie zvané Padesát odstínů a nezbývá, než se modlit, aby někoho nenapadlo ještě zfilmovat příběh z pohledu Christiana Greye.

Padesát odstínů svobody / Fifty Shades Freed
USA, 2018, 105 min
Drama / Romantický / Erotický
Režie: James Foley
Scénář: Niall Leonard
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric Johnson, Rita Ora, Arielle Kebbel, Tyler Hoechlin, Eloise Mumford

Lenka Hrůzová
30 %
Předchozí článekTOP 7: Únorové novinky v kinech
Další článekTrailer #1: Venom (2018) – Spider-Manův oponent jede sólo
Lenka Hrůzová
Jsem studentka novinařiny, která má ráda humor a ironii, jak ve filmu, tak v životě. Vždy se ráda podívám na seriál Simpsonovi nebo na film Leon. A oceňuji filmy inspirované skutečnými událostmi, protože nemívají přeslazené šťastné konce.