Do kin vstupuje nejnovější film režiséra a scénáristy Paula Thomase Andersona. Jedná se o jeho druhou spolupráci s trojnásobným držitelem Oscara; hereckou hvězdou Danielem Day-Lewisem. Ten v létě uvedl, že končí s hereckou kariérou. Nit z přízraků tak bude pro šedesátiletého Day-Lewise dost možná úplně posledním filmovým projektem. Vzhledem k tomu, jaké duševní a fyzické úsilí spojené s důkladnou přípravou herec, známý jako vyznavač Stanislavského metody herecké práce každé roli věnuje, se ostatně není čemu divit. Stojí tedy Nit z přízraků za to?

Co vnímám jako největší problém tohoto snímku, je fakt, že trailery evokují něco trošku odlišného od toho, co film nakonec poskytne. Tím je nesmírně povedené vztahové drama. V upoutávkách zmiňovaná “kletba,” kterou se hlavní hrdina cítí být stižen, tu figuruje snad jako zmínka v jednom či dvou dialozích a není jí přikládán žádný větší důraz. Mnohem více zde jde o vztah dvou individuálně založených lidí, který je v samém jádru, jak se postupem času ukáže, tak trochu zkažený. Ačkoli na první pohled jde zdánlivě o “hlubokou” červenou knihovnu pro intelektuálněji zaměřené publikum. Ve skutečnosti jde ale mnohem o víc. Nesetkáte se s přílišným sentimentem a kýčem, ale uhlazenou komorností, která si na nic nehraje a přece dokáže uchvátit.

Nejen díky výborným hereckým výkonům. Nit z přízraků vás rozesměje, stejně jako v druhé polovině, kdy se postupně rozvíjí pravá, temná podstava vztahu obou ústředních postav, i šokuje. Přičteme-li k tomu ještě lehkost a svěžest, s jakou je citlivě uchopený, dvě hodiny dlouhý snímek natočen, není možné se ubránit pochvale. Ačkoli se nejednalo tak úplně o můj šálek čaje, musím říci, že pokud bych si měl k opakovanému zhlédnutí vybrat film, který zapadá, byť jen rámcově do settingu romantického dramatu, bude to Nit z přízraků. Má totiž svěží a nevšední feeling. Nebojí se navíc jít až na samotnou, takřka tabuizovanou dřeň partnerských vztahů, kdy mnohdy dochází krom vzájemné lásky a počáteční zamilovanosti i ke konfliktům a určité nenávisti.

Svůj podíl na atmosféře počinu bezesporu nesou kulisy poválečných let v Londýně, i smetánka, která módní salón hlavního hrdiny navštěvuje. Lewis totiž ztvárnil postavu jménem Reynolds Woodcock. Woodcock je zapřísáhlý starý mládenec, přední krejčí a geniální módní návrhář největších dam té doby. Je též egoistický, nesmírně zásadový a puntičkářský detailista, tudíž je jen logické, že ve vztahu s ním vydrží delší dobu jen málokdo. Jedinou blízkou osobou mu je jeho sestra (Lesley Manville), která je pro něj osobou ze všech nejbližší a pomáhá mu v práci jako osobní asistentka. To se však změní osudového dne, kdy se potká se svou životní láskou a zároveň zhoubou. Je jí stydlivá servírka Alma (Vicky Krieps). Zdání však klame a Alma po pár hádkách a konfliktech postupně zjišťuje, že udržet si pozornost emocionálně nestálého Reynoldse, který je na prvním místě plně oddán své práci, nebude nejsnazší. Když ale nakonec odhalí jeho přílišnou náklonnost k zemřelé matce, najde tak i pečlivě skrývanou slabinu za jinak velmi tvrdým zevnějškem a s typicky ženskou vynalézavostí ji využije ve svůj prospěch.

Trochu extrémně Nit z přízraků poukazuje, že žádný vztah není ideální a že pokud nalezneme cesty a způsoby, jak jej zharmonizovat, máme se jich držet, ať jsou jakékoli.  Také poukazuje na to, co jsme zaslepeni láskou k tomu druhému schopni udělat, abychom si doslova vynutili její opětování. A že kolikrát věnujeme onen nejhlubší cit někomu, o kom si ani plně neuvědomujeme, co je doopravdy ve skrytu duše zač. Díky celkové realističnosti charakterů a prostředí, do nějž je film zasazen si pak divák říká, zda je ústřední dvojice zcela fiktivní, nebo vykreslená na základě skutečných postav. S tím, jak přesvědčivé to celé je, bych se jistě ani příliš nedivil, kdyby ano. Z celého počinu přímo čiší nesmírná pečlivost a cit, s jakým byly vybírány lokace pro natáčení. Ty se ruku v ruce s příjemnou hudbou podílejí na velmi podmanivém celkovém vyznění.

Verdikt

Nit z přízraků je výborným a nápaditým romantickým dramatem, které krom dobovosti a kouzelné atmosféry spolu s pohlcující estetičností a důkladností kamery stojí a padá (jak už to u této tématiky bývá) zejména na ústřední dvojici. Jakkoli by se divák zpočátku mohl obávat, že nejdominantnější bude Day-Lewis a ukradne si celý film pro sebe, opak je pravdou. Obě oponentky, ať už jde o postavu sestry či partnerky jsou mu slušnými protihráčkami a nejde tak o jejich pouhé sekundování. Díky tomu se jedná o vyváženou podívanou, v níž jsou všechny složky dávkovány s patřičnou pečlivostí. I přes vážnost tématiky dojde na velmi překvapivě vtipné okamžiky, právě tak jako na momenty, kdy si budete říkat, zda to celé nezašlo příliš do absurdna. Nezašlo. Naopak. Jde o vyspělý film, který sice není dokonalý, nicméně je minimálně o stupínek výše, než většina ostatních filmů o vztazích. Oscarové nominace jsou zde opravdu namístě, a i kdyby zůstaly neproměněné, jedná se o důstojné a příjemné zakončení kariéry Daniela Day-Lewise. Příjemné, byť alespoň pro mě nikterak zvlášť odzbrojující…

Nit z přízraků / Phantom Thread
Trailer
USA, 2017, 130 min
Drama
Režie: Paul Thomas Anderson
Scénář: Paul Thomas Anderson
Hudba: Jonny Greenwood
Hrají: Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Richard Graham, Vicky Krieps, Camilla Rutherford, Jason Redshaw, Cedric Tylleman, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Silas Carson, Martin Dew, Tim Ahern, Julia Davis, a další.

Na film Nit z přízraků si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

PŘEHLED RECENZE
Tomáš Lesk
75 %
Tomáš Lesk
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, dále seriál Doctor Who, a zarytou nenávistí vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase hraji hokej, čtu a zírám.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here