Milan Cieslar a jeho tvorba

Do kin právě vstupuje nová romantická komedie Věčně tvá nevěrná Milana Cieslara. Jde o druhý Cieslarův film v kinech za krátkou dobu. Na konci loňského roku měla premiéru komedie Špindl. Za jakými dalšími snímky Cieslar stojí? Pojďme si to připomenout.

Nejlépe hodnoceným Cieslarovým filmem historické drama odehrávající se za druhé světové války Der Lebensborn – Pramen života z roku 2000. Snímek vypráví příběh mladé Grétky, která je vybrána do programu Lebensborn. Vybrané dívky mají projít nacistickou převýchovou, otěhotnět s německými vojáky a porodit kvalitní árijské potomky. Grétka se však nechce se svým osudem smířit a po příjezdu do sanatoria, zdánlivě odtrženého od válečných hrůz, potká židovského chlapce Lea a zamiluje se do něj. Scénář napsal Vladimír Körner, který se v minulosti podepsal pod scénáři k legendárním snímkům, jako je Údolí včel, Adelheid nebo Zánik samoty Berhof.

K tématu druhé světové války se Cieslar během své kariéry vrátil ještě dvakrát. V roce 2005 zrežíroval Krev zmizelého, v němž na Der Lebensborn tematicky navázal. Snímek začíná krátce po vypuknutí druhé světové války, kdy baltský šlechtic Arno odchází před sovětskou hrozbou do finské války. Je však raněn a převezen do německého lazaretu, kde potkává Češku Helgu. Prožijí intenzivní, ale krátký vztah, protože je Arno brzy povolán zpět do bojů. Ze vztahu se Helze narodí dcera Dorli, která se stává jejím jediným smyslem života.

Lásku, které okolnosti nepřejí, zpracoval i osm let později ve snímku Colette. Belgická židovka Colette přijíždí do koncentračního tábora v Osvětimi, kde se setkává s vězněm Vilim. Právě Viliho rada ji zachrání před smrtí v plynové komoře. Navzdory nebezpečí a utrpení, kterému jsou každý den vystaveni, se do sebe Vili a Colette zamilují. Láska jim dodává sílu snášet hrůzy koncentračního tábora, dokonce společně naplánují riskantní útěk.

 

Kromě pohádek a několika televizních filmů se Cieslar v průběhu let zaměřil především na žánr komedií, a to hlavě těch romantických. V roce 2004 ještě natočil tragikomickou Duši jako kaviár, kde se na pohřbu svého otce sestry Jana a Anna dozvídají o existenci nevlastního bratra Vladimíra. Všichni sourozenci řeší vlastní problémy. Dospívající Anna má potíže s matkou i nevlastním otcem, poznává své první lásky i zklamání. Jana se všemi silami snaží udržet rozpadající se manželství s Janem, který má milenecký vztah se ženou nejlepšího přítele. Nově objevený bratr Vladimír zase utekl od manželky a snaží se najít sám sebe.

V roce 2012 vstoupila do kin Cieslarova nejlepší romantická komedie Láska je láska. Ta sleduje život slepé osmnáctileté Marušky, která touží poznat svou první lásku. Což se jí splní, s romským mladíkem sice Markem prožije nezapomenutelné prázdniny, ale zároveň zažije i první obrovské zklamání. To, že na první lásku se vážně nezapomíná, zjišťuje i Maruščin dědeček Vlastimil, který po letech potkává svou milovanou Libušku.

O tři roky později natočil Život je život, který se stal nejúspěšnějším českým filmem roku 2015. V hlavních rolích snímku se představili Ondřej Vetchý a Simona Stašová. Policista František vládne ve své rodině tvrdou rukou. Po boku všech svých dcer by si představoval schopné a úspěšné muže, jenže jejich partneři jeho představy příliš nenaplňují. Nejstarší dcera se marně snaží otěhotnět a je nucena se i se svým manželem, nepříliš úspěšným hercem, nastěhovat zpět k rodičům. Na tu prostřední se lepí jenom podivní exoti a na tu nejmladší smůla – je jí šestnáct, je těhotná a neví s kým. Důvodem sporů je i tradiční dovolená na Mácháči, protože manželka sní o výletu k moři, mladá krásná kolegyně nebo spisovatel se sebevražednými sklony.

Na konci loňského roku pak vstoupil do kin zatím Cieslarův poslední film s názvem Špindl. U kritiků sice snímek propadl, své diváky si přesto našel. Do kina na něj přišlo téměř tři sta tisíc diváků. Tři sestry Eliška, Katka a Magda vyrážejí na Špindlerova Mlýna na dámskou jízdu. Chtějí se odpočinout, užít si trochu zábavy a možná i najít toho pravého.