Recenze: S láskou Vincent (2018) – Když film a umění splynou v celek

Osoba jednoho z otců moderního malířského umění; za života nedoceněného génia Vincenta van Gogha je zřídlem inspirace pro filmové tvůrce prakticky neustále a v nejrůznějších podobách. Od serióznějších pojetí v podobě životopisných filmů až po sci-fi. Ať už z bezpočtu zpracování jmenujeme namátkou klasiku v podobě Žízně po životě s Kirkem Douglasem, nebo kupříkladu Vicentovi věnovaný díl právě v kultovním britském sci-fi seriálu Doctor Who, kde dojde na překvapivě silnou scénu, v níž se Van Gogh podívá do budoucnosti na expozici vlastních maleb v Musée d’Orsay. U tolikrát zpracované a důvěrně známé látky se skoro až zdá, že ji prostě nešlo uchopit a pojmout nějak jinak. A přece…

Zde se to podařilo. S láskou Vincent se nepokouší o převyprávění Vincentova života, ba ani o téma nejvděčnější: poslední léta předtím, než zemřel, léta která strávil horlivou a tvrdou prací, při níž vzniklo zdaleka nejvíce jeho dnes tolik slavných a milovaných obrazů. Ačkoli se ve filmu divák neznalý malířova života, vztahů s bratrem, jinými umělci a řadou dalších lidí dozví mnohé, jsou to spíše střípky či v krátkosti, mezi řečí zmíněné skutečnosti. Je zde totiž celá řada motivů, kterým se dostává prostoru a více než o cokoli jiného jde o to, jaký vlastně Vincent van Gogh byl jako člověk, jak působil na ostatní a co ho vlastně dovedlo k předčasné smrti.

Troufám si tvrdit, že i kdyby S láskou Vincent neměl velmi dobře vystavěný příběh, díky nádhernému zpracování, které samo o sobě působí jako procházka světem umělcovy geniální imaginace, stál by každým coulem za to. Takhle je ale zážitek ještě více umocněn, protože obrazy jsou zde pouhými kulisami dění. Přesto milovníka van Goghovy tvorby nepotěší jen jak umně jsou ikonické výjevy zapracovány do celkové kompozice, ale i jak se v rámci vypravování pracuje i se známými, i se záhadou zamlženými fakty ohledně umělcova života a osobnosti. Zpočátku a hlavně v první půli by se mohlo zdát, že snímek divákovi až příliš násilně podsouvá teorii o tom, jak malíř zemřel. To může spolu s řadou verzí ohledně oné události (a také té s uříznutým uchem) zpočátku trochu vadit, protože názory se pochopitelně různí.

Následně se ale toto překlopí jen v jednu z několika možností a je jen na nás, abychom si o van Goghově domnělé sebevraždě udělali obrázek a společně s hlavním hrdinou dospěli k nepřekvapivému, ale o to více vypovídajícímu závěru, že to vlastně není tolik důležité, jako géniův odkaz, jenž po sobě zanechal. A ačkoli by se tak mohlo zdát, nejde jen o rozhýbané malby. Postavy a scenérie ze slavných obrazů skutečně ožívají a nejsou jen plochými postavičkami v přehlídce postimpresionistických výjevů.

Tím se nám ukazuje pravá podoba a podstata revolučnosti tohoto počinu, protože není jen výletem do fantaskního světa, cílícím na milovníky umění, ale fungujícím filmem, který dokáže oslovit širší publikum. Přesto je samozřejmě oživení oněch neskutečně energických tahů štětcem úchvatné a jistě se jedná o splněné přání mnoha příznivců van Goghova díla. Vyprávěcí styl je v případě projektu S láskou Vincent unikátní a odlišný v tom, že se nesnaží ani tak o ucelený obrázek slavného umělce. U tolik komplikované osobnosti by to nebylo možné, navíc se tomu už mnoho filmů přiblížilo. Díky rozdílným historkám z úst různých lidí je na divákovi, aby si poskládal obrázek. Van Gogh je zde zkrátka vnímán očima lidí, kteří ho potkali a měli o něm tu valné, tu nevalné mínění. Dle jednoho milý a pracovitý podivínský snílek, dle druhého hrubý a nebezpečný trhan a pomatenec.

Film se odehrává zhruba rok poté, co Vincent zemřel, a krátce po něm i jeho bratr Theo. Hlavním protagonistou tak pochopitelně není ani jeden z jmenovaných bratrů, kteří byli svázaní obrovskou láskou a náklonností, ale syn Josepha Roulina (Vincentův přítel, pošťák s úctyhodným plnovousem, jistě ho znáte z portrétu); Armand Roulin, kterému otec svěří nedoručený Vincentův dopis Theovi. Mladý Roulin pak cestuje od jednoho malířova známého ke druhému a pátrá, komu vlastně psaní doručit, když Theo už nežije. Jeho prostřednictvím si pak skládáme mozaiku nikoliv malířova života, ale jeho posledních týdnů před tragickou smrtí, založenou na výpovědi různých osob, s nimiž se Vincent v průběhu let setkal a které maloval (není tu snad nikdo, kdo by nebyl důvěrně znám z Van Goghových obrazů či skic).

Moc se mi líbily dvě vrstvy vyprávění, kdy byla pro „přítomnost“ použita rozjuchaná a charakteristická horlivá a na první pohled hektická Van Goghova malba, toužící do světa vykřičet všechnu energičnost a dojmy, zatímco pro vzpomínky je užito střízlivějších a realističtějších černobílých tónů. Výborně to podtrhuje atmosféru a nálady a city, jaké ve vás snímek chce vyvolat. Tím, že se navíc pracuje se skutečnými postavami (každá má v závěrečných titulcích krátký medailonek, zasazující její roli v příběhu do kontextu), je celkový dojem jen velmi silně umocněn. Ať už o géniovi hovoří doktor Gachet, jeho dcera, či hospodská nebo místní rybář, půjčující loďky, každý má k dobru názor, ukazující umělce v tom či onom světle. Vše pak dokazuje to, že ať už si o něm kdokoli myslíme cokoli, šlo o výjimečného, jiného člověka.

S láskou Vincent je velkou filmovou událostí nejen proto, že se jedná o vůbec první celovečerní film, vytvořený kompletně olejomalbou. Jedná se o výborně poskládanou mozaiku příběhů o slavném malíři, snažící se poskytnout opět trochu odlišný úhel pohledu na jeho život a smrt a hlavně na to, jaký to vlastně byl člověk očima jeho současníků. Úchvatná animace pak ruku v ruce se silným příběhem jednoduše dokáže chytnout za srdce a když se v závěru po přečtení posledního Vincentova dopisu rozezněla přezpívaná píseň od Dona McLeana (u nás je rovněž známá krásná česká verze od Pavla Bobka), vyhrkly mi slzy do očí. Jinak celkově překrásně zkomponovaná hudba, tu romantická, tu dramatická, je pak jen výtečnou třešničkou na dortu. Pro mne jeden z nejočekávanějších filmů letoška rozhodně neskončil zklamáním a pokud vám Vincent van Gogh jen trochu něco říká a rádi byste viděli trochu „jiný“ film, jde o počin přesně pro vás…

S láskou Vincent / Loving Vincent
Velká Británie, Polsko 2017, 88 min
Animovaný / Krimi / Drama