Recenze: Cizinec ve vlaku (2018) – Liam Neeson (opět) bojuje s časem

V nejnovějším akčním filmu režiséra Jaume Collet-Serra (Mělčiny) se Liam Neeson představuje v roli, která je mu ušitá na míru. Aby ne, když má mnoho rysů velmi podobných těm z jiných akčních filmů, v nichž si v posledních letech zahrál. A ono je to dobře, protože mu to sedí. Cizinec ve vlaku sliboval divákům zejména výbornou akci a mrazivou zápletku prvotřídního thrilleru. Dostál tomu?

Půl napůl. Právě tak budete zklamáni, pokud čekáte adrenalinovou akci od první do poslední minuty, stejně tak pokud od filmu chcete mysteriózní thriller. Cizinec ve vlaku má v sobě trochu od obou, a co v první půli ubíhá jako slušný a slibný film se záhadnou zápletkou, zvrtne se v půli druhé v béčkovou akci v tom nejlepším slova smyslu. Mě upřímně to trochu zklamalo a říkal jsem si, zda to byl záměr, nebo scénáristé tímto směrem děj filmu k poněkud jednoduchému a předvídatelnému rozuzlení směřovali z toho důvodu, že je zkrátka nic lepšího nenapadlo. Těžko říct. Nicméně i tak má pro mne slabší druhá část snímku řadu perfektně odsýpajících adrenalinových momentů, a i když jsou souboje a akce dost přepálené (hlavně co do odolnosti hlavního hrdiny, který snese tolik úderů do hlavy, že by mu i Hulk záviděl), když vypnete, kouká se na ni moc dobře.

Slibný začátek má velké plus v tom, že nám velmi stručně a efektivně nastíní rutinní život hlavního hrdiny jménem Michael McCauley, spočívající v určitém začarovaném kruhu stereotypů, do nichž hlavně spadají každodenní cesty vlakem do práce a z práce. K tomu rodinný život, plánování synovy budoucnosti a urputná snaha udržet si status střední třídy. Když tvrdě pracujícího muže na hodinu vyhodí z práce, dostává jeho život pořádnou ránu a je tak náchylný k tomu, kývnout následně neznámé a záhadné ženě na nabídku, z níž kouká pěkný balík peněz. To, že je náš protagonista bývalým policistou rozhodně není na škodu. Jeho motivace, pramenící z náhlé nejisté situace, v níž ho život uvrhl, je pak velmi dobrým motivem. Postupně se rozbíhá řetězec událostí, na které by ovšem byl i Hercule Poirot se svými malými šedými buňkami krátký. Kdosi tu totiž tahá za nitky a ve vlaku se umírá. A detektivní práce nestačí, je potřeba i pěstí a zbraně…

Úkol je prostý… Najít někoho kdo do vlaku nepatří. Jak už jsem naznačil v úvodu, velmi zajímavý námět je s tím, jak se film blíží tempem řítícího se rychlíku ke konci, postupně udusáván předvídatelností. Přesto nemohu říci že bych se nudil. Neeson je sympaťák a dokáže přesvědčivě vykreslit někoho, komu prostě budete fandit. Jednotliví cestující pak představují zajímavý mix figurek, z nichž ovšem jen málokterá získala dostatek prostoru (hlavně zoufale nevyužitý Jonathan Banks, styďte se!). Což je podle mě škoda, právě tak jako moc malý důraz na pátrání po konkrétním (a titulním) cizinci. Tady se prostě tvůrci mohli vyřádit o trochu víc. Větší nápaditost pak mohlo hrát taky to, po čem Michaelovi „zaměstnavatelé“ pasou. Vysvětlení je vskutku celkem nenápadité a to, jak je nakonec vše vyřízeno zavání laciností a moc to ani nejde dohromady s hrozivostí a mocí, jaká je „jim,“ těm záhadným co tahají za nitky, přikládána.

Nicméně jak už jsem psal, Cizinec mě možná zklamal co se očekávání mysteriózního thrilleru týče. Jako celek ovšem funguje velmi dobře a jedná se o našlapanou akční jednohubku se sympatickým protagonistou, která vás po celou dobu stopáže ani na okamžik nezačne nudit. Pokud tedy na tento počin půjdete prostě jako na nenáročný „biják,“ u kterého můžete vypnout, a který ovšem není vůbec hloupý a má v rámci děje určitý punc originality, nebudete zklamáni ani zbla. Neeson stále akční scény utáhne a rozhodně ještě do starého železa nepatří. A kdo před pár lety pochyboval u posledních 96 hodin, tady sice hýkat blahem nebude, ale rozhodně nepohrdne. Co snímku dodává spád, je opět časový limit. Respektive jméno stanice, ve které hledaný pasažér vystupuje. A než do ní vlak dojede, musí jej Michael najít. Pokud se mu to nepodaří, následky budou katastrofální.

Nejen díky hereckému obsazení, kdy jako vždy charismatickému Neesonovi zdatně sekunduje řada vedlejších charakterů v čele s Verou Farmigovou a Patrickem Wilsonem (oba známí zejména jako představitelé manželů Warrenových z Wanovy hororové série V zajetí démonů). I přes dějově slabší druhou polovinu a místy béčkovost a pár až úsměvně patetických scén se jedná o velmi dobrý film, který by se velmi dobře vyjímal mezi legendami osmdesátkových akčních bijáků. Ovšem civilnější a mnohem nápaditější začátek Cizince ve vlaku posouvá o stupínek výš a ukazuje, že i béčkový film se může honosit neotřelým námětem. Nejde sice v konečném důsledku o žádné velkolepými zvraty nabité psychologické hrátky, jako spíš o adrenalinovou jízdu nezastavitelným vlakem, ve které se vše řítí k explozi. A to vše vás nepustí až do konce. Je potom snadné zábavnému Cizinci ve vlakuodpustit vady na kráse, zvláště po Serryho předchozích Mělčinách, které mně osobně připadaly místy až úsměvně hloupé.

Cizinec ve vlaku / The Commuter
USA, Velká Británie, Francie 2018, 104 min
Akční / Thriller
Režie: Jaume Collet-Serra
Scénář: Philip de Blasi, Byron Willinger
Hudba:  Roque Baños
Hrají:  Liam Neeson, Vera Farmiga, Sam Neill, Patrick Wilson, Elizabeth McGovern, Jonathan Banks, Killian Scott, Dean-Charles Chapman, Shazad Latif, Clara Lago, Florence Pugh, Andy Nyman, Letitia Wright, Roland Møller, Adam Nagaitis, Colin McFarlane, Kobna Holdbrook-Smith, Jamie Beamish, Damson Idris, Anthony Milton, Graham Curry, Zaak Conway, a další.

Na Cizince ve vlaku si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

70 %
Očima Martina Pevného
70 %
Předchozí článekCizinec ve vlaku: Další trable Liama Neesona
Další článekFlashpoint ulovil režiséry
Jsem pisálek, snílek, knižní a filmový skoro-všežrout se slabostí pro tvorbu Quentina Tarantina, mimo jiné pak pro seriál Doctor Who. Mám zarytou nenávist vůči béčkovým slasherům a špatně použité třaslavé kameře. Ve volném čase píšu o filmech, komiksech a knihách, čtu a zírám.