Recenze: Suburbicon: Temné předměstí (2017) – Tam by chtěl žít každý?

Legendární duo bratrů Coenů (Tahle země není pro starý, Big Lebowski) sepsalo spolu s George Clooneym a Grant Heslovem další scénář. Jeho zrežírování se ujal spolutvůrce George Clooney a vzniklý snímek právě míří do vašich kin. Jak se film Suburbicon: Temné předměstí líbil nám?

Suburbicon, 50. léta minulého století – místo, kde by dle popisu v úvodu filmu chtěl žít každý. Idylické prosluněné předměstí plné rodinných domků, upravených trávníků a spokojených obličejů. Doslova ráj na zemi. A mezi jeho spokojené obyvatele patří i rodinka Gardnera Lodge ve složení Gardner, jeho paraplegická manželka Rose, jejich syn a manželky sestra, která vzhledem ke zdravotnímu stavu paní domu pomáhá s chodem domácnosti.

Spokojenost a idylka vydržela až do té jedné osudné noci. Do jejich domku se v noci vloupali dva muži a všechno vyvrcholilo dokonce až smrtí Gardnerovy manželky. Podezřelí jsou chyceni nedlouho po té tragické události, ale ani Gardner ani jeho snacha je neidentifikují jako pachatele. To spustí lavinu podezření, násilí, atp.

Jména bratrů Coenů většinou slibují absurdní zážitek s dost osobitým rukopisem. Nejinak je tomu i zde. Jistě si počin najde své oddané a nadšené diváky, já jejich řady nicméně nejspíš nerozšířím. Z mého pohledu tady už těch absurdit a momentů, kdy divák jen nevěřícně zírá či kroutí hlavou bylo až moc a co víc, ne vždy opodstatněně či na místě. Některé působily dost samoúčelně a zbytečně, umístěny jen pro to, aby snad ještě trochu víc šokovaly.

Děj sám o sobě je poměrně jednoduchý a snadno prohlédnutelný. Což není nutně chyba a pokud nejste z těch, co rádi filmům vyčítají to, že lze odhadnout zápletku, a budete se na snímek koukat spíše jako na drama či thriller než jako na krimi, nemusí to ničemu vadit.  Faktem zůstává, že potěší několik na první pohled možná náhodně umístěných vtipných scén a dialogů. Nicméně možná i ta, pro mě přehnaná, absurdita vedla k nemožnosti soucítit s jakoukoli postavou, natož si ji oblíbit.

Co rozhodně stojí za vyzdvihnutí je herecké obsazení. Ústřední trio manžel, snacha a syn (Matt Damon, Julianne Moore, Noah Jupe) podává výborné výkony a nejinak je tomu i u zbytku ansámblu. Perfektně vystihují všechny ty pokroucené a ve valné většině vevnitř zkažené lidské bytosti s pohnutými osudy a motivy.

Silnou stránkou počinu je také bezesporu ta vizuální. Dobová stylizace nemá sebemenších chyb. Atmosféra těch z dnešního pohledu utopických a načančaných padesátých let doslova tryská z každého záběru. A nutno říct, že tato stylizace výborně kontrastuje s dějem samotným  – přepadením a jeho tragickým koncem a následujícím vývojem událostí.

Vyžíváte-li se ve stylu bratří Coenů, nejspíš nebudete zklamaní. Na mě tam té absurdity bylo až moc. Možná by mi ani tolik nevadila ta intenzita, ale často jsem měla pocit, že je to zbytečné a ty scény či dialogy jsou umístěny jen proto, aby snad ještě trochu víc šokovaly a možná vám ještě o něco víc zprotivily postavy, které už tak nemáte rádi. Samotný děj, ač byl předvídatelný, nenudil. Velkým plusem zde bylo rozhodně herecké obsazení v čele s Mattem Damonem a Julianne Moore, kteří ve svých rolích podávají výborné výkony a vše vypadá na první pohled naprosto idylicky, až dokud nenahlédneme pod povrch. S poněkud ponurým a temnějším dějem dobře kontrastuje zasazení do slunného předměstí v padesátých letech minulého století. Suma sumárum, pokud máte hodně rádi Coeny a jejich rukopis, snímek by se vám mohl líbit, ve mně ale žádný valný dojem nezanechal.

• Suburbicon: Temné předměstí / Suburbicon
  • Krimi / Drama / Thriller / Mysteriózní
  • USA, 2017, 104 min