Recenze: Sněhulák (2017) – Fassbender jako detektiv ze severu

Jo Nesbø. Jméno, které určitě není potřeba dlouze představovat. Jeden z nejpopulárnějších autorů detektivek vyniká nad konkurencí především svou syrovostí a netradičními případy. Nesbøva díla byla již několikrát zfilmována a nyní se dočkal převedení na plátna jeho další počin – Sněhulák.

Harry Hole je mezi norskými policisty a detektivy legendou. O jeho případech se učí na policejních akademiích, mezi svými kolegy je velkým pojmem. Ale jako většina géniů, i Harry má své démony. A tím jeho je pití a nespolehlivost postarat se o své blízké. To ho stálo rozpad rodiny a jedinou útěchou mu tak zůstávají složité případy. A toto světlo na konci tunelu se ke smůle jedné ženy, která je brutálně zavražděná, zase objevilo.  Na místě činu je nalezený sněhulák, pomocí kterého se vrah všem vysmívá a naznačuje, že to nebyl jeho jediní zářez. Harrymu přijde na pomoc mladá vyšetřovatelka Katherine Bratt. Ovšem i s její pomocí tahá slavný detektiv za kratší konec a nezbývá mu nic jiného než čekat na chybu vysmívajícího se pachatele. Dříve nebo později jí určitě udělá a pak bude protřelý polda na koni…

Film sice vznikl v americkém studiu Universal, ale tvůrci se kinematograficky snažili co nejvíce přiblížit typické severské atmosféře. Syrovost, drsní protagonisté i příroda a potemnělost. Režisér Tomas Alfredson pochází ze Švédska a tak mu prostředí nordických států není cizí. Stejně jako u Jeden musí z kola ven vsadil především na vykreslení postav, které není na první pohled tak zřejmé. Nečekejte přílišné dramatické lidské sondy. Norsko, kde se příběh odehrává, zkrátka není centrem emotivních lidí. Režisér ale kvůli tomu udělal z postav až příliš ploché jedince. Každá z nich má většinou jedno poznávací znamení a není zrovna nejkomplexnější. Ale u detektivky to zas tak nevadí.

Co však vadí, je poněkud plytký děj. Vrah se sice dokáže prezentovat děsivým ukončováním života svých obětí a díky tomu snímku nechybí potřebné drama a děsivé momenty. Nicméně některé příběhové linky jsou ukončeny ještě dříve, než pořádně začaly a snaha o větší hloubku postav tak vyšumí do ztracena. Rovněž jsou některé dějové zvraty velice jasné a jejich snaha šokovat za každou cenu působí spíše směšně.

Co se herců týče, nejvíce zodpovědnosti nesl na svých bedrech Michael Fassbender v roli Harryho Holea. Je vidět, že je to zkušený a talentovaný matador, který dodal své postavě vše potřebné. Ale scénář mu neumožnil přinést něco netradičního, čím by svého detektiva odlišil od šedého průměru. Uvěříme mu jeho řešení problémů na dně lahve, i skrytou genialitu a zdánlivý nezájem o všechny blízké. Tomu sekunduje Rebecca Ferguson jako jeho parťačka Katherine Bell. Není sice tak charismatická jak její o něco slavnější kolega, ale úplně nezapadla. Kdo však zanechá dojem, je Val Kilmer v jedné z vedlejších rolí.

Celkově je Sněhulák příjemnou detektivkou, ale ničím nevyniká. Nechybí mu skandinávská syrovost ani brutalita, ale působí poněkud prázdně. I přes veškeré snahy všech přítomných to prostě není pravá severská detektivka a je vidět, že film vznikl jinde. Ale pořád se jedná o kvalitní, lehce nadprůměrný počin.

Sněhulák / The Snowman
Velká Británie, Norsko, 2017, 119 min
Drama / Krimi / Thriller