Recenze: Hora mezi námi (2017) – Tuctová lovestory v hávu boje o přežití

Hora mezi námi je jednou z novinek, které v letošním podzimu vstupují do kin. Na rozdíl od těch ostatních však cílí na tu citlivější část publika. Je totiž filmem o lásce a přežití v divočině. Snímek podle stejnojmenné knihy Charlese Martina natočil palestinský režisér Hany Abu-Assad (Superstar). Samotná anotace a trailer neevokovaly nic převratného. Jak si tedy nakonec stojí drama, spoléhající se především na dvě známá herecká jména?

Hned úvodem se sluší říci, že knižní předlohu k filmu jsem nečetl. Tudíž nemohu posoudit, nakolik se adaptace odchyluje od výchozího tématu, či jestli (a o kolik) je v knize více (nebo lépe) rozpracována psychologie hlavních charakterů. Příběh jako takový však nepředkládá prakticky mnoho nového. Vše, co se zde odehrává, jsme už někde jinde viděli. Zaujmout tak může prakticky jen výprava a herecké výkony. Co se první jmenované složky týče, ta je zkrátka úchvatná. Dění, situované do prostředí drsné kanadské divočiny uprostřed zamrzlých hor tak dostává správnou atmosféru bezútěšné samoty. Nicméně druhý jmenovaný aspekt s sebou nese jádro problému.

Ačkoli oba představitelé hlavních rolí, tedy Idris Elba a Kate Winslet, jsou herci bezesporu velmi charakterní, zde oba předvádí naprostý herecký standart. Což dost možná není jejich chyba a je to dáno spíše scénářem, jenž jim příliš mnoho možností k vyniknutí neposkytuje. Už samotný námět, kdy dva zcela cizí lidi svede náhoda a následně nehoda dohromady a donutí je spolupracovat, působí zcela vysosaně. A ono tomu tak bohužel opravdu je. Oblíbená fráze „Nic nového pod sluncem,“ dostává zcela konkrétních obrysů. Oba hrdinové se zkrátka z určitých důvodů potřebují dostat na stejné místo. Z důvodu bouře jsou všechny lety odloženy. Rozhodnou se proto společně cestovat malým letounem. A zbytek je jasný jako letní obloha. Letadlo z překvapivě realistické (rozuměj uvěřitelné) příčiny ztroskotá a oba zůstávají na pospas sami sobě. A divoké přírodě.

Ačkoli mezi oběma vzájemná chemie při postupném sbližování fungovala, nemohl jsem se zbavit dojmu, že už jsem to všechno někde viděl. Několikrát. A mnohem lépe. Devizou filmů o přežití v divočině je několik základních prvků. Je především důležité dozvědět se něco o postavách, které v dění figurují. To, abychom se s nimi sžili a nebyli nám lhostejní. Další zásadní přísadou jsou útrapy, které hrdinové prožívají, a při nichž jim fandíme. Zkrátka ani tady není Hora mezi námi ničím výjimečná. O hrdinech se dozvíme mezi řečí jen něco málo. Zjistíme čím se oba živí a kam mají namířeno. On je chirurg, nesoucí si rány z posledního vztahu. Ona je fotoreportérka, která má před svatbou. A to je zhruba všechno. Už jen kvůli vzájemné romanci bych uvítal podrobněji rozpracovanou psychologii postav a ne jen příslovečné sklouznutí se po povrchu. Film tak není příliš dobrým dramatem o přežití už jenom z tohoto důvodu.

Následně však ještě proto, že oba hrdinové překonají všechny nesnáze poměrně snadno a divák prakticky nedostává možnost se o ně opravdu bát. Upřímně jsem se osobně nejvíc obával o psa, který aktéry po celou dobu jejich bloumání divočinou doprovázel. A když vám u romantického filmu nejvíce záleží na němé tváři, je asi něco špatně. Není-li Hora mezi námi dobrým survival thrillerem, co další její aspekty? Dá se říci, že co se romance týče, jde o ucházející počin. Především díky charismatu obou aktérů, kterým vzájemné sbližování se věříte. Pobaví i nějaká ta slovní přestřelka a sarkastické repliky, zlehčující celkovou bídnost jejich situace. Ačkoli oba přijdou k nějakým těm šrámům na těle i na duchu, vyrovnají se s událostmi, jež je potkaly celkem dobře. Konečná část, odehrávající se již v civilizaci, mohla být přece jen více zaměřena na jejich aklimatizaci do normálního života a potíže s ní spojené. O to víc by pak vyniklo vzájemné sblížení. Film pak postupně doputuje k sladkobolnému, happy endovému závěru, který v případě tohoto typu filmu už snad ani nemůže překvapit.

Hora mezi námi je veskrze průměrným romantickým dramatem, na které se po většinu času celkem příjemně kouká a ničím příliš nenadchne. Navzdory zasazení jde o celkem dobrý oddychový film, který nemá vyšších ambicí a nesnaží se dostat „na dřeň“ psychiky postav. Zrovna tak v jejich útrapách spojených s přežitím v kruté divočině nejde příliš do extrémů a i přes několik nepříjemných okamžiků má divák pocit, že se z toho všeho dalo vytěžit mnohem víc. Přesto se nejedná o průšvih a snímek vyloženě nenudí, ani není kdovíjak špatný. Jde zkrátka o ten typ filmu, který zhlédnete a neurazí vás. Nicméně nebudete mít důvod se k němu už znovu vracet.

Hora mezi námi/ The Mountain Between Us
USA, 2017, 109 min
Drama / Dobrodružný / Romantický / Thriller