Jedno z velmi očekávaných sci-fi tohoto roku se blíží. Půjde o počin, ve kterém budeme sledovat duo vesmírných agentů, jejichž úkolem je udržovat ve vesmíru pořádek, na cestě do mezigalaktického města tisíce planet, zvaného prostě Alfa. Zde se schyluje k čemusi temnému. Film bude uveden do kin už 20. července. Proto nebude na škodu shrnout si pár zajímavostí provázejících tento snímek…
1) Adaptace komiksu, který inspiroval Star Wars
Věc, která je s Valerianem skloňována už v jeho samotných upoutávkách, přesto stojí za to si ji připomenout. V dnešní době jsou komiksové filmy obrovským trendem, proto není divu že kultovní francouzský komiks od kreslíře Jean-Claudea Mézièrese se též dočkal adaptace. Komiks vycházel přes 40 let a oslaví již padesáté výročí od svého vzniku.
Tuzemské diváky možná zamrzí, že u nás předloha filmu (zatím) dosud nikdy nevyšla. Přitom se jedná o látku natolik oblíbenou a zajímavou, že z ní i George Lucas a jeho kolegové při vytváření Hvězdných válek tak trochu opisovali…
2) Počítač Alex s umělou inteligencí
Interakce s robotickým kolegou mohou být mnohdy zdrojem komických a jinak zábavných situací. Ostatně své o tom ví třeba Michael a Kit ze seriálu Knight Rider, či posádka Červeného trpaslíka. Ve Valerianovi se v roli titulní dvojice představí Dane DeHaan (Lék na život) a Cara Delevingne (Sebevražedný oddíl). Pilotovat budou loď (jejíž design nápadně připomíná Millennium Falcon), zvanou prostě Vetřelec. Jeho hlavními devizami jsou dvě věci; fakt, že může letět kamkoli v prostoru i čase, a poté superpočítač jménem Alex.
„Ten má velmi specifický smysl pro humor a vlastní osobnost, takže pro Valeriana a Laureline představuje skutečného parťáka. Jeho hlas je v lodi ztělesněný červeným světlem, které naše agenty provází na všech jejich misích.“
V komiksové předloze je loď Vetřelec označována jako Astroloď XB982. Poprvé se objevila v roce 1969 v dílu nazvaném Velký sběratel.
3) Sen Luca Bessona
Režisér snímku, který má na svém kontě filmy jako kupříkladu Léon, Pátý element, či novější Lucy, je velkým fanouškem původní komiksové látky. Zamiloval se do ní prý už když mu bylo deset. Proto je natočení filmové adaptace jakýmsi naplněním 45 let starého snu. Ostatně tolik k tomu řekl on sám:
„Tento film jsem chtěl natočit už dávno, ale musel jsem počkat, až technologie dožene mou představivost.“
„Jean-Claude Mézières, tvůrce komiksu Valerian, se mnou spolupracoval už na filmu Pátý element a mockrát se mě ptal, proč nezfilmuji právě příběh Valeriana. Pokaždé jsem mu odpověděl, že by to nefungovalo, protože v celém komiksu je asi jen deset nebo dvanáct lidských postav a vše ostatní jsou mimozemšťané…“
„… Potom jsem ale viděl film Avatar a všechno se pro mě změnilo. Od té chvíle jsem věděl, že mé možnosti nemají žádné hranice.“
4) Alfa, město tisíce planet
Středobod filmového dění, místo, které je vlastně obrovskou vesmírnou stanicí, na níž ve vzájemné pospolitosti žijí nejrůznější formy života. Tyto mimozemské druhy se sem stahovaly po dlouhá léta za účelem sjednocení vlastních schopností, technologií a zdrojů za účelem zlepšení života všech. Alfa dříve obíhala okolo Země, nicméně dnes je středem mezigalaktické diplomacie a domovem tisíců ras z celého vesmíru. Město roste už od roku 1985, má průměr 36 kilometrů a žije v něm na 20 miliónů obyvatel, mluvících pěti tisíci různými jazyky.
5) Společnosti stojící za vizuálními efekty
„Dvě společnosti, které se zabývají vizuálními efekty, VFX GIANTS WETA a IL, se spojily při práci na filmu Valerian a město tisíce planet. Za pomoci společnosti Rodeo FX si tři nejdůležitější společnosti ve světě vizuálních efektů, které stojí za takovými filmy jako je Avatar, Pán prstenů, Avengers: Age of Ultron a Lucy, vytkly úkol přivést vize Luka Bessona k životu. V roce 1997 obsahoval Bessonův Pátý element 180 záběrů s vizuálními efekty. Jeho nový film, Valerian a město tisíce planet, jich přitom obsahuje 2 734.“
6) Nejdražší film evropské kinematografie
Je to tak, Valerian a město tisíce planet je s rozpočtem 180 milionů dolarů skutečným rekordmanem na poli nákladnosti. Překonává tak dosud nejdražšího Asterixe a Olympijské hry, který přišel své autory na úctyhodných 113 500 000 dolarů, ačkoli tomu jeho kvality příliš neodpovídaly… Snad bude Asterix předčit i ve všem ostatním, a nejen na mastné pořizovací ceně.
7) Luc Besson si k pokrytí mezer vytvořil tlustou „bibli“
Režisér filmu si pro potřeby natáčení sepsal vysvětlující 600 stránkovou knihu plnou nejrůznějších vysvětlivek a charakteristik obsáhlého fikčního světa vytvořil popisnou a rozhodně nepříliš stručnou knihu. Je zde prý možné nalézt obsáhlé popisy prakticky všeho co se ve filmu objevuje, kupříkladu i včetně ras, které se ve filmu jen mihnou byť třeba jen během několika vteřin. To dokazuje jak je do celé látky zapálený a dokázal by tak jistě vysvětlit i tu nejzáludnější otázku ohledně universa, do něhož je jeho projekt zasazen…