Recenze: Vetřelec: Covenant (2017) – Návrat ke kořenům nebo další Prometheus?

Ridley Scott se pokouší po vlažně přijatém Prometheovi znovu přistoupit k látce, kterou v roce 1979 nastartoval sérii, na níž pracovali i takoví velikáni jako James Cameron či David Fincher. Máme tady spíše druhý díl Promethea nebo dorazil nový Vetřelec?

Zápletka filmu Vetřelec: Covenant není kdovíjak složitá. Příběh se odehrává deset let po událostech Promethea, což je celkem nenásilně ve snímku vysvětleno. Posádka lodi Covenant, jejíž misí je kolonizace vybrané planety, zachytí signál obsahující lidský hlas. Namísto původního plánu letět dále se rozhodnou zjistit detailnější informace o původu signálu z nedaleké planety, jejíž podmínky pro život jsou takřka stejné jako na Zemi. Netuší však, že dorazili na planetu posetou nebezpečným patogenem, který v kontaktu s živým tvorem nadělá velkou neplechu. Aby toho nebylo málo, průvodce jim bude dělat bývalý člen posádky Promethea, android David, jehož hlavním účelem rozhodně není sloužit lidem.

Ať si říká kdo chce co chce, třebaže byl Prometheus veskrze zklamání, nelze Scottovi upřít snahu vydat se jiným směrem, konkrétně vysvětlení původu mimozemských nestvůr. Výsledek však položil více otázek, než na které stihl odpovědět. Covenant to měl napravit. Což se mu částečně daří. Původ mimozemských vraždících monster se zdá být logický. To se však nedá říct o postupu výpravy na planetě. Scott jako by se soustředil pouze na vysvětlení původu mimozemské civilizace, ale zapomněl na postavy. Jsou nesympatické a jednají v rozporu se selským rozumem – opravdu člověk přijde na cizí planetu a hned se dotkne všeho co má před sebou? Takovéto situace se bohužel vyskytují ve filmu častěji než je zdrávo.

Mezi velká pozitiva nového Vetřelce patří hlavně androidi David a Walter, jenž oba skvěle ztvárnil Michael Fassbender. Tyto postavy jsou nejlépe napsané a divák ví, co od nich může čekat. Navíc díky společné konverzaci obou robotů se konečně dozvíme motivaci Davida a také jeho důležitost pro celou vetřelčí sérii. Když se to ale vezme kolem a kolem, pak je to právě android David, koho si fanoušci vybaví při zamyšlení se o čem vlastně byla nová trilogie – další film je samozřejmostí -, a ne skvělé lekačky či hrůzu nahánějící monstra lačnící po krvi aspoň trochu inteligentní posádky. Svým způsobem nové filmy o Vetřelci připomínají epizody I – III ze světa Star Wars. Nutnou výplň, jež sledovala zejména zrození arcizáporáka Dartha Vadera, natočil také otec původní série, George Lucas. Nejadnalo se vyloženě o špatné snímky, ale kdyby nevznikly, nikdo by se nezlobil. Status zbytečných filmů je tedy nasnadě.

Úplně nejhorší ale je, že Vetřelec: Covenant nenápadně připomíná parodii na původní Scottův film. Zejména díky hloupému chování postav, protože jakmile pokaždé, když někdo udělá něco špatně, vzápětí se mu to stonásobně vrátí. Takovéto scenáristické věci patří do vyvražďovaček pro teenagery, a ne do slavné značky jakou Vetřelec bezpochyby je. Filmu navíc chybí tempo, jež by diváka neutahalo. Natož gradaci ve finále aby člověk pohledal. Scott tak bohužel zůstal někde napůl cesty. Covenant je o fous lepší než Prometheus, ale s Vetřelcem ho pojí pouze název filmu. To si mohl Scott- stejně jako v případě Promethea – odpustit. Jsem zvědavý na název dalšího dílu. Nejspíše to bude další jméno vesmírné lodě.

Covenant sice krkolomně odpovídá na otázky, které zůstaly díky Prometheovi nezodpovězeny, nicméně stále má se sérií Vetřelec opravdu málo společného. A smutné na tom je, že je pod oběma snímky podepsán režisér původního filmu Vetřelec z roku 1979. Scott vsadil více na filosofické otázky bytí a úplně zapomněl na postavy a budování napětí. Přestože je film zručně natočen, zejména po audiovizuální stránce, tak nabízí pouze nelogické chování postav, jež divákovi způsobí nejedno zamyšlení nad režisérovým pojmutím látky. Chvílemi to totiž vypadá, že sledujeme parodii. Což Scott pravděpodobně neměl v plánu.

Vetřelec: Covenant / Alien: Covenant
USA, 2017, 122 minut
Sci-fi / Thriller
Režie: Ridley Scott
Scénář: John Logan, Dante Harper
Hudba: Jed Kurzel
Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Amy Seimetz, Jussie Smollet, Callie Hernandez, Nathaniel Dean, Alexander England, Benjamin Rigby

60 %
Očima Barbory Drškové
50 %