Recenze: Loupež ve velkém stylu (2017) – Osmdesátníci vykrádají banku

S novou komedií, remakující stejnojmenný (v originále) film z roku 1979, přichází režisér Zach Braff. Toho mohou fanoušci znát zejména jako doktora Johna Doriana z populárního seriálu Scrubs. Tvůrce má však dřívější zkušenosti i s režií, jedním příkladem za všechny budiž perfektní snímek Procitnutí v Garden State. Mimo tohoto schopného filmaře je bezesporu nejsilnějším prvkem a tahákem filmu ústřední trojice, kterou ztvárnili populární a zasloužilí herci. Jsou to však jediné výrazné plusy tohoto filmu?

Navzdory Braffově svěží režii a fungujícímu, místy i příjemně laskavému humoru není Loupež ve velkém stylu žádným zjevením. Námět jako takový, v němž se hlavní hrdinové, ožebračení špatným systémem rozhodnou mu udělit lekci a přijít si na to, co jim po právu patří, není ničím novým. Novým prvkem není ani setkání skupinky legendárních starých herců, kteří divákům dokazují, že dokáží pletichy stárnutí brát s humorem, a že do starého železa ještě nepatří… Podobně laděných komedií je zkrátka celá řada a není tomu ani tak dávno, byť pár let už tomu bude, kdy jsme tu měli nahláškované Frajery ve Vegas. V případě Loupeže si však troufám tvrdit, že minimálně hlavní hrdinové jsou zde mnohem sehranější. Možná to je i tím, že na rozdíl od zmíněné komedie má Loupež ve velkém stylu mnohem větší spád a smysluplnou, chytlavější zápletku, jakož i celkově mnohem lépe prokreslené hlavní charaktery v tom smyslu, že si k nim divák mnohem lépe nachází cestu.

Příběh samotný není příliš složitý. Trio letitých kamarádů vypeče firma, u které pracovali několik dlouhých dekád, a oni tak skončí bez nároku na vyplácení důchodu. Což je velký zádrhel, když chcete v klidu a důstojně dožít. Po zkušenosti s loupeží se rozhodnou vzít osud do vlastních rukou a dopomoci si k lepšímu životu. Hlavní postavy jsou zajímavé nejen díky představitelům, ale i díky odchylkám v motivacích a pochopitelně i chování. Máme tu vtipného, brblajícího morouse (Alan Arkin), na kterého má herec snad patent, „chladnokrevného“ taktika (Michael Caine) a tmel všech zmíněných přátel (Morgan Freeman). Všichni mají naprosto oprávněnou motivaci pro své činy, což je vždycky výborným prostředkem, jak se s postavami lépe sžít a fandit jim. Komediálním vrcholem pak je scéna, při níž začínající přestárlí lupiči loupí v supermarketu, a následná honička. Obojí jednoduše nemá chybu a patří k tomu nejvtipnějšímu, co ve filmu uvidíte.

A následně… Lupičům v maskách jazzových zpěváků prostě nejde při činu nefandit. Po loupeži samotné nastupuje krimi linie, v níž se dozvíme, jak moc měli naši hrdinové celý akt promyšlený a jak si perfektně zajistili alibi. Nastane pak drobný zvrat díky chybě, který se ale následně, jak už to často bývá, v dobré obrátí. Celkové vyústění je nesmírně líbivé a pohodové, jako ostatně celý průběh filmu, který výborně, byť volně odsýpá a i když neskýtá příliš mnoho nového, stále to funguje. Snímek pak také disponuje vkusným a dle mého i samostatně poslouchatelným soundtrackem, což je něco, na co má jednoduše Zach Braff čich už od dob Scrubs, kde se na výběru hudby podílel. Ve vedlejší roličce pak rozhodně potěšil Christopher Lloyd, jehož komická úloha je jednoduše k popukání. Film samotný servíruje i vážnější momenty a činí tak s lidským nadhledem, přesto se otevřeně nežene do vod patosu. Sledujeme kupříkladu motivy zodpovědnosti ke své rodině a k dětem, v konečném důsledku pak i sami vůči sobě…

Loupež ve velkém stylu není bránici trhající humornou komedií, ani strhující akční jízdou. Je oddychovým snímkem spíše pozvolnějšího tempa, jehož sledování však rozhodně není nudné. Film však místy až příliš sází na jistotu a nepřichází s ničím příliš originálním. Gagy jsou občas až příliš předvídatelné, a i když se místy najde náznak něčeho svěžího, neokoukaného, je to stále málo. Jednoznačně nejvtipnější je pak již zmíněná scéna v supermarketu. Potěší tak zejména kvalitní režie, obsazení a soundtrack. Jedná se o počin, který do šedi průměru nezapadne zejména díky známým jménům. Námět sám o sobě je bohužel dosti klišovitý. Přesto se zejména díky chemii mezi postavami a celkově příjemné atmosféře filmu jedná a nadprůměrnou komedii, která zabaví a díky nepřepálené stopáži i celkem rychle uteče. Osobně doufám, že se Zach Braff příště vrátí s něčím osobitějším a odvážnějším, protože nadaným tvůrcem rozhodně je.

Loupež ve velkém stylu / Going in Style
USA, 2017, 96 min
Komedie / Krimi
Režie: Zach Braff
Scénář: Theodore Melfi
Hrají: Morgan Freeman, Michael Caine, Alan Arkin, Joey King, Matt Dillon, Christopher Lloyd, Peter Serafinowicz, Ann-Margret, Siobhan Fallon Hogan, Maria Dizzia, Josh Pais, Robert Myers, Lolita Foster, John Ortiz, Brendan Egan, Seth Barrish, Melanie Nicholls-King, Doris McCarthy, a další.