O tom, že největší starostí dětí by měla být odřená kolena nebo příliš mnoho domácích úkolů, je nejspíš přesvědčena většina lidí. Ale mnoho z ratolestí je okolnostmi donuceno předčasně dospět a ujmout se sociálních rolí, které jim nepřísluší. Touto problematikou se zabývá nové slovenské drama Pátá loď, jež na Berlinale získalo Křišťálového medvěda v kategorii Generace Kplus.

Desetiletá Jarka zoufale touží po pozornosti své matky, ale ta má v hlavě jen péči o svůj zevnějšek, aby byla pro muže stále atraktivní. Jarku tak zanedbává a dospívající dívka se po jejím odchodu rozhodne “osvojit si” maličká dvojčata. Shodou náhod je požádána, aby je pohlídala, když se z minuty na minutu rozhodne, že s dětmi odjede. Snaží se jim dát lásku, které se jí nedostávalo. K Jarce se přidá Kristián, se kterým se schovají v odlehlé zahradní chatě a společně pečují o mimina. Nedospělá rodina zažívá dobrodružství, ale i nástrahy, které s sebou odcizení dětí a útěk z domova přinášejí.

Snímek vznikl podle stejnojmenné knihy autorky Moniky Kompaníkové, jež se při psaní inspirovala skutečným příběhem, který se odehrál v České republice. Námět zaujal režisérku Ivetu Grófovou, a proto se jej rozhodla zpracovat do filmu. Přestože byl snímek na filmovém festivalu Berlinale zařazen mezi filmy pro děti, není čistě “dětským” počinem. Lze říct, že má dvojí rovinu. Děti mohou v Jarce vidět nebojácnou hrdinku, která se sama “pere” s výchovou miminek, ale zároveň si užívá. Rodiče naopak chápou její počínání, ale dělají si o ni, Kryštofa a ukradená dítka starost, protože si uvědomují, jak může být ztráta dítěte devastující. Dojemné drama Pátá loď “vpluje” do tuzemských kin 6. dubna letošního roku.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here