Recenze: Mlčení (2016) – Víra hory přenáší?

Legendární režisér Martin Scorsese přichází po Vlkovi z Wall Street s dalším celovečerním filmem. Oproti předchozímu však jde o vcelku jiný šálek kávy (či čaje, záleží na vašich osobních preferencích).

Do filmu uvede hlas Liama Neesona, který coby otec Ferreira píše dopis zpět do Portugalska, odkud se kdysi vydal do Japonska šířit křesťanství. V psaní líčí, jaké jsou na východě strašné podmínky – křesťanství je postaveno mimo zákon, ti kdo jej vyznávají perzekuováni, mučeni a, pokud se odmítají vzdát víry, i popravováni.

Od napsání tohoto dopisu už uplynulo hodně vody a při doručení na místo určení, do jezuitského kláštera a původního působiště otce Ferreiry, se k němu přidala i nehezká zvěst – duchovní prý podlehl nátlaku a své víry se zřekl.

Dva mladí jezuité, otec Rodrigues (Andrew Garfield) a otec Garupe (Adam Driver), odmítají, i po seznámení s psaním a tím, co ho doprovázelo, uvěřit tomu, že by jejich učitel a muž, kterého tolik obdivují, něco takového udělal. Zprávy nazývají zlými pomluvami a sami se rozhodnou zjistit, jak se věci mají. Vydávají se do exotického Japonska rozhodnuti svého učitele najít. Co je tam čeká, to si neuměli ani představit. Následuje oslňující a napínavá zkouška jejich vytrvalosti, víry a schopnosti přežít. Jak se s tím mladí duchovní vypořádají? A jaká je pravdivá verze příběhu otce Ferreiry?

Snímku rozhodně nelze upřít působivost. Téměř tříhodinová stopáž se obejde skoro bez hudby a příběh staví na budování atmosféry a dialozích. Pomalý film se snaží líčit a rozebírat psychologickou stránku postav, jejich vnitřní pochody a rozpory.

Ačkoli pomalé tempo může prospívat psychologickému vývoji postav a vyobrazení jejich soubojů s okolím, se sebou samými, či s jejich vírou a přesvědčením, ty důvody ne vždy stačí. Spoustě okamžiků neuspěchanost a vláčnost prospívá, bohužel ovšem ne všem. Nemalou část filmu se nelze ubránit dojmu, že by to přece jen mohlo být kratší, a že film, ač do něj dané momenty patří, prostě působí dlouze.

Kde je počin minimalistický po zvukové stránce, tam to bohatě dohání po té vizuální. Záběry jsou promyšlené a působivé, leč nenucené. Efektivně posouvají děj dál a sdělují to, co záměrně chybějící hudba neřekne a slova často ani nemůžou. Krom toho, že má každý rámeček svůj účel, působí i velice dobře esteticky. Téměř každý jednotlivý záběr by mohl s úspěchem viset na zdi a zapůsobil  by.

Přes všechna vyřčená pozitiva je někdy problémem to, že obrazy jdou až za míru toho, co by bylo potřebné a žádoucí. Divákovi jsou servírovány i záběry, které, ač do filmu patří, nejsou nutné a nepomáhají. Ba naopak, někdy působí až moc návodně a budí dojem, že tvůrci pochybují o svém publiku. Zaniká prostor na to si cokoli domýšlet, sledujícímu jsou předloženy informace, se kterými nemůže pracovat o moc jinak, než je zkrátka přijmout. Není místo přemítat, jak to tedy bylo, což je, dle mého mínění, škoda.

Velkým pozitivem snímku je rozhodně herecké obsazení. Garfield i Driver velice přesvědčivě vyobrazují mladé kněze, potýkají se s vnitřním dilematem pramenícím z konfrontace s děsivými podmínkami. Uvěřitelně se drží své víry vystaveni nejhoršímu zacházení, trpí a snaží se být silní za sebe i za ostatní. Ztělesněním pronásledování křesťanství je inkvizitor Inoue (Issei Ogata), který je přesně tak krutý a zároveň slizce přátelský, jak by měl být. Ani on ale není plochá osoba, ani on není jen špatný – ve filmu jsou nastíněny motivy jeho činů a jednání. A samozřejmě, menší role Liama Neesona je zkrátka tou pomyslnou třešňičkou.

Je nesporné, že Scorsese servíruje zajímavý snímek, který si pozornost zaslouží. Nabízí výborné herecké výkony, propracované postavy a náhledy do jejich psychiky. Film vyniká i svým osobitým tempem, tichou povahou a rozhodně umem zachycení záběru. Škodí mu, dle mého názoru, až přespřílišná literárnost. Spousta záběrů, ač dějové zapadá, není nutná a vzbuzuje otázky o tom, zda tvůrci své diváky nepodceňují. Krom toho také projekt nemalou svou část působí nepříjemně dlouze a jeho téměř tříhodinová stopáž neospravedlněně. Jak již bylo řečeno, počin si pozornost zaslouží, zřejmě se ale nezařadí mezi kulty či klasiky, dost možná ani v rámci filmografií jeho tvůrců.

• Mlčení / Silence
  • Mexiko / Tchaj-wan / USA, 2016, 161 min
  • Drama / Historický