Recenze: Bába z ledu (2017) – Lovestory s hořkosladkou příchutí srovnávání životů

Že láska kvete v každém věku, je dobře známo. Termín „lovestory“ je v souvislosti s tímto nejnovějším počinem českého režiséra a scénáristy Bohdana Slámy naprosto přesně padnoucí. Zkrátka nikdy není pozdě začít něco nového… Snímek v trailerech sliboval snoubení komedie s dramatem, což nemusí vždy dopadnout zrovna nejlépe. Sladkobolnost a přílišné tlačení na pilu bývá někdy přítomno až příliš. Jak se to povedlo v případě Báby z ledu?

Kina už nějakou dobu válcuje LEGO® Batman film, v závěsu následovaný mdlými, přesto celosvětově oblíbenými Padesáti odstíny temnoty. Pokud však ani barvami hrající, rozjuchaný animák, ani softporno v hávu „moderní popelky“ není pro vás to pravé ořechové, proč si raději nezajít na povedené české drama? Protože právě taková Bába z ledu je. Vskutku povedená. A ačkoli pracuje se zažitými a nikterak nepředvídatelnými vyprávěcími postupy, činí tak výborně. Sledujeme stárnoucí vdovu Hanu (Zuzana Kronerová), ověnčenou dvěma dospělými syny, kteří dospěli tak leda fyzicky, nýbrž v mnoha ohledech jsou stále dětmi. Jeden je bezohledným podnikatelem (Václav Neužil ml.), druhý je zase zadluženým kurátorem muzea (Marek Daniel). Hanin život sestává z hlídání vnuka a hospodaření v domácnosti. Ať už jde o chátrající, špatně vytápěný dům po manželovi, nebo byt toho movitějšího ze synů. Věci dostanou znatelný obrat ve chvíli, kdy se Hana při procházce okolo Vltavy příhodně seznámí se svérázným otužilcem Broňou (Pavel Nový) a jeho shodně zaměřenou partou.

Hana je zprvu oním podivínem jen lehce fascinována. Postupně se ale více sbližují, až se následně do ničím nevázaného muže zamiluje, stejně tak jako do otužování. Zalíbení v Broňovi nalezne i Hanin vnuk, který má ve škole problémy se šikanou. V stárnoucím sportovci, který většinu času tráví v příhodně upraveném autobuse, kde chová slepice, nalezne otcovský vzor, kterého se mu v rodině nedostávalo. Zároveň se naučí vybít si potlačované emoce a frustraci. Právě zbytku rodiny se ale onen muž, který je hezky lidově řečeno „co na srdci, to na jazyku“ zrovna dvakrát nezamlouvá. S pokračující stopáží pak postupně vyplouvají na povrch neurovnané rodinné vztahy a problémy, s nimiž se charaktery potýkají. Titulní postava tak ze začátku zůstává spíše v pozadí, a jak se postupně dění obrací na ni, spolu s tím jak získává sebevědomí, přesouvá se stále více do popředí. Tak, jak je u Slámových filmů zvykem, sledujeme citové a sociální interakce různých lidí, ať už vázaných dohromady poutem rodinným, či jakýmkoli jiným…

Co rozhodně potěší, je nejen vrstevnatost postav ústředních, ale i všech dalších. Nikdo tu není jaksi do počtu. Charaktery navíc nejsou černobílé. A tak to bývá i v reálném světě. Nikdo jednoduše není vyloženě kladný, nebo záporný. Tento fakt pak podtrhuje zvrat v druhé půli, který do té doby jinak logicky předpokládanému šťastnému vyvrcholení zápletky podkopává nohy. Jakkoli by mohl působit jako vynucená dějová odbočka, je naopak naprosto opodstatněný a nejen, že děj obohacuje. Hlavně jde o to, že poodhaluje motivy chování Broňovy postavy. Fakt, že odvaha může někdy být jednoduše předstíraná, nebo může jednoduše zakrývat vlastní zbabělost a strach. Jistý útěk před něčím, čeho se bojíme, čemu nechceme čelit. Samotné otužování a voda pak ve filmu na vedlejší koleji figurují jako jakýsi očistný prostředník na pozadí dění. A když se v samotném závěru posunou do popředí, aby vše špatné odplavily, dostane se nám příjemně uzavřeného zakončení, které je perfektní tečkou za smutným závěrem, jenž se melancholicky překlene v poselství, že život je třeba přijímat takový, jaký je. Se všemi strastmi, přičemž nejtěžší zjevně bývá při tom neztratit tvář nikoli před svými nejbližšími, ale před námi samotnými…

Verdikt

Ačkoli se z upoutávek zdálo, že půjde převážně o komedii, není tomu tak a opět se potvrzuje, že soudit dle krátkých spotů celý film, je jednoduše řečeno hloupé. Humorné momenty sice přítomny jsou, ale slouží spíše pro odlehčení lehce melancholické atmosféry a situací, v nichž se postavy octnou. Což vůbec nevadí, naopak. Humor je nejlepším způsobem jak se smůlou bojovat. Zde však rozhodně nepřevažuje. Bába z ledu je inteligentní, výborně zpracované drama s perfektním hereckým obsazením, které si rozhodně zaslouží pozornost.

Bába z ledu
Trailer
Česko, 2017, 106 minut
Drama / Komedie / Romantický
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Bohdan Sláma
Hrají: Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil ml., Tatiana Vilhelmová, Petra Špalková, Marek Daniel, Alena Mihulová, a další.

Váš komentář potěší autora článku.