Recenze: Resident Evil: Poslední kapitola (2017) – Finální zúčtování s korporátními zombies

Milla Jovovich pošesté a naposledy vyráží do boje proti bizarní korporaci a armádě nemrtvých.

Všechno začalo v roce 2002, kdy jsme poprvé spatřili začátek této zdánlivě nekončící série. První díl byl takovým úvodem a i jako jediný ho můžeme upřímně zařadit do kategorie hororů, což už se u následné Apokalypsy (2004) říci nedá. Byl to čistokrevný akčňák, který nepřekvapil, ale ani neurazil. Zánik (2007) se dal srovnávat kvalitativně s prvním snímkem a jeho postapokalyptické pojetí dodalo sérii šmrnc. Následoval Afterlife (2010) aneb jdeme si hrát s 3D efekty a vyřádíme se na tom. Bohužel se jednalo o verzi plnou zpolamovaček, bezduchého děje a zbytečného digitálního bordelu. Rok 2012 s sebou přinesl Odvetu, která dle trailerů slibovala úžasnou podívanou, což nám dopřáno rovněž nebylo. Po technické stránce sice snímek špatný nebyl, ale největším průšvihem byl příběh, protože jít z bodu A do bodu B, to je opravdu něco, co byste spíše čekali v nějakém herní rozšíření (DLC). Letos dorazila Poslední kapitola, která měla kompletně uzavřít celou sérii. Tak se pojďme podívat, jak to nakonec dopadlo.

ČTETE TAKÉ: Rekapitulace série Resident Evil

Děj začíná po pádu Bílého domu, kde Alice přežije klíčový střet se zombíky, který měl rozhodnout o osudu celého lidstva. Nyní se Alice musí vrátit tam, kde celá katastrofa začala – do podzemního komplexu Hive v Raccoon City. Společnost Umbrella Corporation zde hromadí své síly a chystá finální útok proti posledním hrstkám lidí, kterým se apokalypsu dosud podařilo přežít.

Režisér Paul W. S. Anderson už konečně pochopil, že zpomalovačky a předigitalované scény nejsou to pravé ořechové. Hlavním problém v nejnovějším filmu je shaky camu, čímž většinu akčních pasáží zabíjí – hlavně v první polovině filmu. Další menší výtku bych měl v podobě absence postav z předchozích dílů. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o nízkorozpočtový snímek, nemohli jsme čekat hvězdně nabité obsazení. Ale nemění to nic na tom, že nebylo ani nijak přímo vysvětleno, co se s nimi stalo, což je škoda a docela zásadní chyba při posledním snímku. Rád bych třeba pochválil nasazení několika mutantů z herní série, avšak shaky cam to brutálně kazila – stříhá se jako o život. Proč proboha?

Musím ale vyzdvihnout, že se herci konečně činili, nepřehrávali a působili dobře. Překvapivě Milla Jovovich a Iain Glen pracovali zcela na výbornou, Ali Larter bych snesl o něco více, ale i za její comeback můžeme být rádi. Akorát Shawn Roberts byl opravdu akorát do počtu. Rozhodně nepočítejte s tím, že by byl ve filmu nějak často, či měl zásadní pozici.

Velikým plusem je konečně fakt, že to mělo nějaký slušný příběh a spád, což muselo být pro tvůrce celkem obtížné, po tom jejich guláši, co nám naservírovali ve čtvrtém a pátém dílu. Dočkáme se i překvapivých rozuzlení a možná pochopíme, jak to doopravdy celé bylo. Určitě musím uznat i epičtější zpracování hudby, které v tomto posapokalyptickém světě sedlo na jedničku.

Hodnocení:

Ačkoliv mám nějaké výtky, tak musím uznat, že na nízkorozpočtový snímek, nám toho ukázali až dost. Tvůrci vsadili na to, co funguje a ponaučili se z minulých dílů – pryč jsou zpomalovačky a jiné nudné pasáže. Nejedná se sice o nic převratného, ale rozhodně je to zábava, a během celého filmu se mi nestalo, že bych se sebemenší chvilku nudil. Vše si jede svižným tempem. Finální snímek je zakončen na úrovni. Zarytí fandové mohou jásat, protože si tuhle zběsilou podívanou naprosto užijí, běžní diváci budou spokojení a staří známí hateři mohou opět zasahovat.

• Resident Evil: Poslední kapitola / Resident Evil: The Final Chapter
  • Německo / Austrálie / Kanada / Francie, 2016, 107 min
  • Akční / Horor / Sci-Fi / Thriller