Recenze: La La Land (2017) – Muzikálový opus z města pohřbených snů

Sláva, peníze, vliv. Los Angeles je pro mnohé městem, které nabízí splnění snů, ale zároveň mnohým ničí naděje. A přesně o strastech souvisejících s uměleckou kariérou vypráví muzikálový opus, který si nedávno vysloužil sedm Zlatých glóbů. Zaslouženě?

Damien Chazelle uchvátil svým jazzovým dramatem Whiplash. To dosáhlo takových kvalit, že si J.K. Simmons, představitel drsného učitele hudby, vysloužil nejvyšší herecké ocenění a dostal Oscara za vedlejší roli. U muziky se Chazelle držel i tentokrát. Své nové dílo totiž zasadil do roztančeného centra továrny na sny – L.A. To se stalo centrem životních příběhů protloukajícího se hudebníka Sebastiana (Ryan Gosling) a snaživé herečky jménem Mia (Emma Stone). Jejich postupné sbližování se a životní strasti jsou dokumentovány především skrze nejrůznější hudební scény, jak má v každém správném muzikálu být.

Základní dějová linka nepřináší nic nového, ale rozhodně neurazí. Kariérní vzestupy a pády obou hlavních protagonistů zaujmou především spíše svou vizuální stránkou nežli hloubkou. Jednotlivá hudební čísla jsou doprovázené malebnými kulisami, hýřícími barvami a originálními tanečními čísly.

Jako u každého snímku založeného na romantice je především důležitá chemie mezi oběma hlavními aktéry. A to se v tomto případě podařilo. Oba navíc prokázali taneční talent, který mohl naplno vyniknout ve scénách plných stepování a dalších tanečních variací. Jejich snažení na plátně působí přirozeně a hlavně sympaticky.

Za hudbu je zodpovědný Justin Hurwotz. Ten už s režisérem Chazellem měl tu čest spolupracovat, oba dva jsou podepsání právě pod filmem Whiplash. Tvůrčí duo i ve svém novém projektu ukázalo zálibu především v jazzu, který se opět projevil jak v zápletce (Sebastian je muzikant zakládající si svůj repertoár především z oblasti tohoto žánru), tak i v samotných melodiích. Zde však mohla jeho schopnost rozpohybovat noty do líbivých tonů a zvuků naplno vyniknout. Hudba je zvláště u muzikálů alfou a omegou úspěchu a nutno dodat, že se to zde naprosto vyplnilo. Jednotlivé písně a muzikální prvky jsou sice hezké, ale na druhou stranu až na několik výjimek ničím nevynikají a nevyrovnají se kvalitě hudby ve West Side Story, Vlasech, Kabaretu nebo Chicagu. Navíc mnohdy dojde na potlačení melodické vlny na úkor recitace textů.

Jak už jsem zmiňoval, ději filmu chybí nějaká speciální přísada. Příběhová kostra je klasickým vyprávěním o zamilovaném páru, který se svými naivními sny o úspěchu v showbyznysu tvrdě narazí. Nic nového. Rovněž některé dějové odbočky působí zbytečně a je vidět, že slouží jen jako uměle vykonstruovaná výplň. Také některé scény s písněmi sice lahodí uším i očím, ale děj nikam neposouvaly.

Hodnocení:

La La Land je příjemným muzikálem, který pobaví. Sympatické obsazení, krásný vizuál a zdařilé taneční scény. Podařilá hudební taškařice, která potěší.

Na muzikál La La Land si můžete zajít v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).