V kinech právě zažíváme útrapy a pocity bezmoci díky filmu Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny. Válečná dramata slibují svým divákům pořádnou dávku emocí, syrovost a zdařilé speciální efekty. Pojďme se kouknout na ty nejlepší z nich.
15) Železná srdce (2014)
Drama o posádce amerického tanku je velice intenzivní podívanou, která ukazuje hrůzy války v té nejšpinavější a nejhorší podobě. Brad Pitt a jeho kolegové zde znázorňují vojáky, kteří už dávno ztratili iluze a patriotismus jim je cizí. Jde jim o holé přežití a zabíjení nepřátel berou jako denní rutinu. Nejsou tu žádní kladní hrdinové, jen lidé z masa a kostí, kteří se dopouští spousty chyb.
14) Bitva o Midway (1976)
Velkolepá podívaná plná atraktivních bojových scén, pyrotechnických ohňostrojů a hereckých legend sleduje klíčovou bitvu o Tichomoří mezi spojenci a Japonci během druhé světové války. Henry Fonda, Charlton Heston a další zvučná jsou důvodem, proč stojí za to napínavý střet dvou odlišných světů vidět.
13) Smrt čeká všude (2008)
Hlavním hrdinou je špičkový vojenský pyrotechnik, jehož pohledem je ukázaný každodenní život amerického vojáka uprostřed bitevní vřavy. Nástražné výbušniny, sebevražedné vesty, všude přihlížející nepřátelské oči a nejistota, zda se dožijete dalšího dne. Režisérka Kathryn Bigelow ukázala trochu jiný svět, který se ve filmech moc často nevidí. Když pyrotechnik udělá chybu, je většinou jeho poslední. Neustále číhající smrt je pro ně denním chlebem a tito nenápadní hrdinové dělají vše proto, aby jí každý den unikli. Komorní pojetí zaměřující se spíše na drobné lidské nuance než bombastické dynamické scény plné létajících kulek a krevních stříkanců.
12) Americký sniper (2014)
Drama Clinta Eastwooda sleduje osudy elitního odstřelovače nejprestižnější americké jednotky zvané SEAL. Voják vyslaný do Iráku, aby chránil své bratry ve zbrani i civilisty, získá brzy neotřesitelnou pověst zabijáka, který rozsévá mezi nepřáteli smrt. Na jeho hlavu je vypsaná odměna, což mu celou práci hodně znesnadňuje. Konflikt je tu spíše civilněji pojat a spíše než velkolepých výbuchů se dočkáme blízkého pohledu na jednoho vojáka, který se náhodou stane symbolem a hrdinou. Bradley Cooper hrál tak přesvědčivě, že se dočkal nominace na Oscara. Skvělá režie a důkaz, že kvalita nutně není ve válečných snímcích provázaná jen se zběsilou akcí.
11) Tenká červená linie (1998)
Skvěle obsazené dílo oplývající hvězdami první kategorie (Penn, Clooney, Harrelson). Delší opus (170 minut), který vyniká především vizuální stránkou a větší hloubkou, než jsme u podobného žánru zvyklí.
10) Tucet špinavců (1967)
Film, který se dá brát jako předek Sebevražedného oddílu. Parta odsouzených zločinců je povolána, aby za vlast položila život v převelice těžké misi, jejíž splnění je nejisté. Charles Bronson známý ze Sedmi statečných či Tenkrát na západě, Telly „Kojak“ Savalas a koncept postavený na skupině antihrdinů, který byl ve své době velice neobvyklý. Tito zločinci jsou nebezpeční, ale šarm a charisma jim nemůžete upřít.
9) Hanebný pancharti (2009)
Tarantinovská jízda plná hlášek, úsměvných černohumorných momentů, ale rovněž i přehnaného násilí, jak jsme u režiséra zvyklí. Vytříbené dialogy vygradované dynamickými akčními záběry a především geniální Christoph Walz jako nacistický pohlavár Hans Landa. Jeho výkon byl tak dobrý, že si vysloužil nejvyšší herecké ocenění – Oscara. Historikové budou prskat a soptit, zbytek se bude královsky bavit.
8) Lovec jelenů (1978)
Vietnamské trauma trochu jinak. Hlavní protagonisté upadnou do zajetí během války ve Vietnamu a jsou nuceni svými vězniteli mezi sebou hrát ruskou ruletu. Robert De Niro, Christopher Walken a Meryl Streep – režisér měl při obsazování rolí opravdu z čeho vybírat. Důraz tu není kladený na klasické bojové konflikty, ale na vztah mezi hlavními protagonisty. Přátelství, bezmoc, láska, násilí.
7) Apokalypsa (1979)
Coppola v nejlepší formě. Velmi nehollywoodský pohled na válku ve Vietnamu. Žádné růžové brýle a naivita, barvy střídají ponurost a strach. Celé pojaté jako anarchie a chaos, z kterých není úniku. Člověk je pouhý smrtelník, což se zde mohutně dokazuje. Válka je hnus a zde je ukázáno proč, v té nejskutečnější podobě.
6) Most přes řeku Kwai (1957)
Revolta skupiny britských vojáků proti diktatuře jejich nelítostných japonských věznitelů v zajateckém táboře. Střet plukovníka Saita a britského plukovníka Nicholsona o tom, zda mají zajatci vůbec být využíváni ke stavbě mostu přes nedalekou řeku Kwai postupně vrcholí a je jasné, že z tohoto souboje může vzejít jako vítěz jen jeden. Alec „Ben Kenobi“ Guiness jako šarmantní nebojácný důstojník, demonstrace síly jednoty proti represi a ústřední melodie, která se stala světově známou. Důvodů, proč je tento most nutné vidět, je hned několik.
5) Olověná vesta (1987)
Rok po Četě vtrhla do kin další kritika války ve Vietnamu. Stanley Kubrick se ve své verzi zaměřil spíše na duševní pocity amerických vojáků a jejich proměnu v průběhu války. Z emotivně vypjatých idealistů a naivek se proměnili ve vraždící stroje imunní vůči neštěstí kolem nich. Vše sledujeme z pohledu vojína s přezdívkou Vtipálek. Díky němu máme možnost vidět, kam se zastánce humanismu a pacifismu může kvůli svému okolí až dostat. Sonda do lidského nitra a změny uvažování je velice sugestivním manifestem proti násilí.
4) Četa (1986)
O kvalitách tohoto počinu vypovídá i fakt, že se dočkal čtyř Oscarů, včetně toho za nejlepší režii a film. Brutální a nemilosrdný příběh o tom, co dokáže udělat válka s obyčejnými lidmi a jaké hrůzy jsou schopní pod tlakem dělat. Absence naivity a obroušených hran násilí dělají z Čety silný emotivní zážitek. Američané zde nejsou zachycení jako čestní gerojové, nýbrž smrtelníci, co dělají chyby a z nichž někteří neváhají trápit své okolí.
3) Zachraňte vojína Ryana (1998)
Dnes už snímek spadající do zlatého fondu kinematografie. Úvodní scéna vylodění v Normandii patří vůbec k těm nejlepším scénám vůbec. Speciální jednotka je poslána na veledůležitou misi – zachránit jednoho vojína a s ním i kousek naděje. Druhá světová válka nebyla na plátně nikdy syrovější a špinavější. Dostane se nám povinného amerického patriotismu, ale rozhodně ne v tak velké míře, jak jsme zvyklí. Autenticita, drsnost, výborné akční scény a skvělé obsazení dělají z tohoto filmu neobyčejný divácký požitek.
2) Valčík s Bašírem (2008)
Režisér Ari Folman vypráví autobiografický příběh, v kterém pátrá ve své paměti po tom, zda se zúčastnil masakrů v uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Nádherná vizuální stránka, která často sklouzává do umělecké roviny. Ta má nejblíže k surrealismu a nabízí několik výrazných a krásných scén. Ovšem tento film nelahodí jen oku. Skýtá silný příběh, jehož rozuzlení vám udělá „díru v hlavě“ na několik desítek minut po jeho dokončení.
1) Černý jestřáb sestřelen (2001)
Syrová akce Ridleyho Scotta o skupině amerických vojáků v Somálsku, kterým se trochu zvrtne jedna vojenská operace. Namísto zdánlivě jednoduché mise spočívající v unesení několika důstojníků místního diktátora jsou Ve víru hlavního města necháni napospas zdrcující přesile. Drsná akce bez příkras, naturalismus, skvělé herecké obsazení a absence všudypřítomného amerického patriotismu. Realistický pohled na válku, který boduje jak obsahově, tak vizuálně. Jeden z nejlepších válečných snímků vůbec nesmí minout žádný fanoušek žánru.