Hned čtyři novinky se zvládly probojovat mezi elitní desítku filmů box-office. Nejlépe se dařilo černošské komedii Tylera Perryho Boo! A Madea Halloween.
- místo – Boo! A Madea Halloween: 27,6 milionů, novinka
- místo – Jack Reacher: Nevracej se: 23 milionů, novinka
- místo – Ouija 2: 14,060 milionů, novinka
- místo – Zúčtování: 14,025 milionů, 2. týden v žebříčku
- místo – Dívka ve vlaku: 7,270 milionů, 3. týden v žebříčku
- místo – Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti: 6 milionů, 4. týden v žebříčku
- místo – Špióni odvedle: 5,6 milionů, novinka
- místo – Kevin Hart: What Now?: 4,110 milionů, 2. týden v žebříčku
- místo – Čapí dobrodružství: 4,085 milionů, 5. týden v žebříčku
- místo – Deepwater Horizon: Moře v plamenech: 3,625 milionů, 4. týden v žebříčku
Ještě než začneme podrobně zkoumat pravidelný víkendový žebříček tržeb, dovolte mi poukázat na jeden historický milník. O co jde? V pouhých čtyřech kinech totiž startovalo drama o dospívání na miamském předměstí Moonlight, které si připsalo na účet naprosto unikátní částku 414 tisíc dolarů. Pár drobných říkáte si, ale vězte, že v rámci podobné mini-distribuce jen dvacet filmů v historii debutovalo lépe.
Co se týče nejlepší desítky návštěvnosti v amerických kinech, tak všechny medailové pozice obsadili nováčci. Pro mne poněkud překvapivě zvítězila béčková černošská komedie Boo! A Madea Halloween z dílny komika Tylera Perryho. Věřte nebo ne, ale pro zámořského Zdeňka Trošku je to už sedmý díl této evidentně nesmrtelné ságy o šaškujících Afroameričanech, ve které se Perry převléká za poněkud trhlou matku a útočí na bránice příznivců toho nejjednoduššího humoru.
Start halloweenského pokračování dopadl na výbornou – 27,6 milionů je opravdu perfektní číslo. Jde o třetí nejlepší otvírák série a je vlastně úplně jedno, že na film nikdo mimo USA nepřijde. Rozpočet podobných ptákovin většinou nejde do žádných závratných čísel a divácká základna je prostě silná. Co to vypovídá o vkusu amerických diváků, si raději nechám pro sebe.
Druhý flek bere Tom Cruise se svým agentem Jackem Reacherem, tentokrát s podtitulem Nevracej se. Pokračování čtyři roky staré střílečky sice odstartovalo o něco lépe než jednička, ale ta minule vstupovala do kin o Vánocích, takže tržby v dalších týdnech neklesaly nijak závratně a hlavně tenkrát Cruise podržel zbytek světa. Tam získal téměř 65 % celkových výdělků a to se letos určitě nestane. Jeden příklad za všechny – Čína hlásí absolutní nezájem a právě tam se nesmrtelnému agentovi kdysi ohromně dařilo. Skromný rozpočet kolem šedesáti milionů je asi tou jedinou náplastí na pošramocenou reputaci studia Paramount. Trojka už prostě nebude.
Dalším pánem na holení je druhý díl hororu Ouija: Origin of Evil. Přiznám se bez mučení, že o tomto projektu jsem do dnešního dopoledne vůbec nevěděl, ale údajně jde o další mírně chválenou nízkorozpočtovou duchařinu s poměrně solidními výdělky. Sice už neplatí, že tato kombinace automaticky zaručuje kasovní úspěch (vzpomeňme na nedávný sequel Blair Witch), ale snímek Ouija zvládl nástup do kin až s nečekanou lehkostí. O ten bronz ještě možná přijde, až budou k dispozici konečné součty, protože čtvrté Zúčtování zaostává jen o několik tisíc, ale to bude už jen drobná kosmetická úprava.
Ben Affleck totiž zažil velmi sympatický pokles tržeb – necelých 44 %, takže i se zbytkem světa se za chvíli přehoupne přes částku 60 milionů dolarů. Není to sice žádné terno ve stylu Arga nebo Města, ale na své si snímek v klidu vydělá. A Warneři za to mohou děkovat především hlavnímu protagonistovi celého projektu, protože pochybuji, že by nějaký jiný herec přivedl do kina lidi na film o naštvaném účetním, který se bez slitování pustí na lov gangsterů z různých zločineckých organizací.
Následuje stamilionová Dívka ve vlaku. Velmi slušná kriminálka sice nebude další Zmizelou, ale i tak si na živobytí bohatě vydělá. Studio Universal samozřejmě slaví, protože železniční stalkerka s flaškou v ruce nestála moc a nějakou tu světovou premiéru má ještě před sebou.
Šestý Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti jakž takž zachraňují diváci mimo USA. Neamerické trhy hlásí až 70% podíl na celkových výdělcích, které se pohybují u čísla 224 milionů. Škoda toho přepáleného rozpočtu. Při pořizovacích nákladech sahajících až někam k 110 milionům by slečna Peregrinová potřebovala výrazně vřelejší diváckou přízeň, aby mohla být označena za příjmovou.
Sedmé místo obsadila další novinka Špióni odvedle, ve které manželský pár Zach Galifianakis a Isla Fisher zjistí, že jejich až přehnaně sympatičtí sousedé Jon Hamm a Gal Gadot jsou ve skutečnosti tajnými vládními agenty. Tematicky poněkud ohraná písnička neoslovila americké diváky, protože z více než tří tisíc kin vytěžila chabých 5,6 milionů a dost možná se bude už příští týden z top 10 pakovat.
Poslední tři místa berou staří známí a to stand-up komedie Kevin Hart: What Now? (4,110 milionů), animák Čapí dobrodružství (4,085 milionů) a chválený, ale rovněž prodělečný katastrofický akčňák Deepwater Horizon: Moře v plamenech.
Příští týden nás bude zajímat jenom Inferno s Tomem Hanksem, protože žádný jiný snímek nemá naplánovanou širší distribuci.