Recenze: Dívka ve vlaku (2016) – Emily Blunt se snaží vyřešit vraždu

Dívka ve vlaku je nový film s Emily Blunt, který do kin uvádí obrovská mediální reklama představující film jako novou Zmizelou. Samotná autorka se takovému přirovnání nepřekvapivě brání, ačkoli určité podobnosti popřít nemůže. Jaké podobnosti to jsou a splnila Dívka ve vlaku očekávání, která vzbuzuje?

Už v traileru zjistíme, že celý příběh se bude zabývat zmizením a pravděpodobně vraždou jedné ženy. Vyšetřování se snaží pomoct Rachel, která tvrdí, že zmizelou dívku viděla, když projížděla vlakem kolem jejího bytu. Její svědectví má ale hned několik pochybností. Rachel je jednak alkoholička, jednak není jen náhodný svědek, ale má i osobní vazby k oběti a především k sousedství, kde Megan Hipwell bydlela. A oba tyto fakty spolu souvisí. Rachel totiž bydlela ve vedlejším domě se svým manželem, se kterým se marně snažili o miminko. Jejich neúspěšné pokusy a následné odcizení mezi partnery vedlo Rachel k lahvi alkoholu. To nevyloučitelně vedlo k rozbití vztahu, čemuž nepomohla ani Tomova nevěra s Annou, třetí hlavní ženskou hrdinkou filmu. Ta se pak k Tomovi přestěhuje a narodí se jim miminko, kterému dělá chůva právě Megan.

the-girl-on-the-train-movie-26To, že nakonec je všechno vždy komplikovanější, než se na první pohled může zdát, je něco, co diváka už dávno nepřekvapí. Ale přidejte si k tomu nespolehlivou vypravěčku a je tu koncept, který se tu před Zmizelou téměř neobjevoval. A to je vedle thriller žánru to, co spojuje Dívku a Zmizelou – nespolehlivý vypravěč, tady dokonce jde o narativ v první osobě ženy (tzv. ich forma), je prostředek, který má možnost do každého příběhu vnést něco jedinečného. V tom tkví největší plus filmu – Rachel je alkoholička a sama si nepamatuje, co se v polovině jejího života děje a pokud je střízlivá, projektuje své touhy a sny do života jiných lidí a její vnímání reality je tedy ovlivněno i tehdy. S tím scénář skvěle pracuje a twist, který z tohoto těží, je opravdu hřebem filmu. Mínusem naopak je, že tento twist přichází poměrně brzy a víceméně Vám odhalí, jak se to všechno odehrálo a proto se poslední čtvrtina filmu zdá zdlouhavá.

Co je ale po celou stopáž výborné, to jsou herecké výkony, především Emily Blunt, ale i zbytku celého obsazení. Například Haley Bennett, která letos zažívá kariérní průlom, díky obsazení v tomto filmu a dalším mainstreamové podívané Sedm statečných a své šance zazářit a zaujmout diváky a potenciální zaměstnance využívá maximálně. Pokud ale někdo má šanci zaujmout v blížící se award season je Emily Blunt, pro kterou studio začalo tvořit kampaň ještě daleko před premiérou. A ona zde svým výkonem rozhodně potvrzuje, že má na to, porvat se o kdejaké ceny a to naprosto zaslouženě, protože svou pověst skvělé a rozmanité herečky si staví už poměrně dlouho. Doteď jí ale chyběla takto úderná a definující role, která praští diváky do očí a zaryje se do paměti.

GOT015228.RAF

Na začátku se ptám, zda Dívka dostála očekáváním a zda se vyrovná Zmizelé. Ano a ne. A to především z jednoho důvodu. Zmizelou nemůžete charakterizovat, aniž byste opomenuli Davida Finchera, který film režíroval. To, že v něm hraje Rosamund Pike a Ben Affleck je už jen takový dodatek, který přidá na appealu filmu. U Dívky ve vlaku to takhle nefunguje. Hlavním plusem a tahounem, který má zaujmout potenciální diváky, je Emily Blunt. Jméno režiséra Tatea Taylora je a i nadále zůstane jen malým detailem. Na druhou stranu, pokud zmíním, že Taylor dříve pracoval na Černobílém světě nebo na sitcomu Grace a Frankie a toho je jeho první projekt v thriller žánru, lze si s nadsázkou oddechnout, že to nedopadlo hůře. K porovnání se totiž okamžitě nabízí britská režisérka Phyllida Lloyd, která zazářila s Mamma Mia!, ale její dramatický pokus se Železnou lady propadl na celé čáře, a to si Meryl Streep za to odnesla Oscara. Taylor i přes určitý risk, představuje solidní podívanou, která sice není tak vytříbená, ale určitý standart si udržuje po všech stránkách.

Dívka ve Vlaku / The Girl on the Train
Thriller / Drama / Mysteriózní
Hrají: Emily Blunt, Rebecca Ferguson, Haley Bennett, Justin Theroux, Luke Evans, Allison Janney, Lisa Kudrow, Laura Prepon