Remake jednoho z nejklasičtějších westernů se blíží a to je akorát čas si připomenout další kultovní pecky s drsnými tvářemi pod širokým kloboukem. Pochopitelně se v tomto žebříčku nevyskytne původních Sedm statečných, ale i tak je z čeho vybírat.
Rio Bravo (1959)
Odpověď Johna Wayna na snímek V pravé poledne představuje idealistický obraz westernového hrdiny. Šerif Chance (Wayne) uvězní banditu, pro něhož si vzápětí přijede jeho gang. K ruce jsou drsnému šerifovi pouze mladičký pistolník, stařeček a alkoholik. Jelikož je ale Chance archetypální postavou, je jasné, že i v této sestavě gang rozpráší. Snímek posloužil jako inspirace dalším filmům, mimo jiné thrilleru Johna Carpentera Přepadení 13. okrsku.
Pro hrst dolarů (1964)
Remake filmu Akiry Kurosawy Tělesná stráž je zakládajícím filmem tzv. „dolarové trilogie,“ která proslavila žánr spaghetti-westernu. Trilogie sama o sobě má kvalitativně spíše vzestupnou tendenci a první díl Pro hrst dolarů je z ní formálně nejslabší, ale byl to právě tento film, který uvedl ikonického mlčenlivého hrdinu s ambivalentní morálkou, archetyp, který prosákl do mnoha dalších filmů a žánrů. A zde poprvé jsme mohli vidět záběry se znepokojivými detaily na zpocené obličeje, hru se střihem, zvyšující napětí před vypuknutím přestřelky, nebo práci se střihem, dodávajícím pistolnickým soubojům osudovost.
Pravá a levá ruka ďábla (1970)
Prvky spaghetti-westernu skvěle využila tato tradičně fackovací komedie s Budem Spencerem a Terrencem Hillem, v roli dvou bratrů, zlodějů koní, kteří na útěku před zákonem přijmou roli ochránců zákona v ospalém městečku. Film je v podstatě westernovou parodií, která shazuje zavedené stereotypy žánru – morálně ambivalentní hrdiny, kteří páchají dobro víceméně proti své vůli, neschopné bandity, násilí odmítající Amiše a další prvky, které jsou zpracovány do výtečné komedie.
Muž, který zastřelil Liberty Valance (1962)
V městečku Shinbone se střetnou tři výrazné osobnosti – uznávaná autorita Tom (Wayne), symbol svobody Divokého západu, mladý právník Stoddart (Stewart), jeho protiklad, věřící v právo, řád a nenásilné řešení, a Liberty Valance (Marvin), bezcharakterní gauner, ukázka toho, když se svoboda Divokého západu hodně vymkne kontrole. Film na konfliktu všech tří ukazuje pád kdysi slavného západu, jeho ústup civilizaci, který je ale vykoupen lží a krví. Oba kladní protagonisté, Tom a Stoddart, zastávají hodnoty jako pravda, poctivost a tak dále, oba je musí ale v jednu chvíli zradit, aby se věci pohnuly lepším směrem. Byť film končí v rámci širšího kontextu dobře, oba hlavní hrdinové si do konce života nesou šrámy na duši.
Velký klid / Velké ticho (1968)
V zasněženém horském městečku v Utahu se skrývá spoustu lidí, na které má zálusk zákon. Jejich klid skončí ve chvíli, kdy se sněhem přitrmácí banda lovců odměn, vedená zákeřným Locem (Klaus Kinski), a hledané obyvatele začne likvidovat. Naštěstí je tu Silence (Jean-Louis Trintignant), němý pistolník s děsivou jizvou přes hlasivky a na svou dobu dost moderní zbraní, který se vystrašených lidí zastane. Zákon je na něho krátký, neboť všechny své oběti umí vyprovokovat k tomu, aby tasily první, a tak je zabíjí v pouhé sebeobraně. Jenže v tomto westernu se šťastné konce nenosí. Depresivní náboj filmu, podpořený zasněženým prostředím, všeobecnou bídou a neustávajícím násilím, je dovršen extrémně antiklimatickým a nešťastným závěrem, popírajícím veškerá očekávání. Po závěru tohoto filmu nikdy nebudete koukat na westerny stejně. Nutno poznamenat, že vlivy tohoto snímku je možné ve velkém spatřit v Tarantinově nářezu Osm hrozných.
Poklad na Stříbrném jezeře (1962)
Mayovky nejsou úplně westerny. S tím, jak to na Divokém západě vypadalo, toho mají společného asi jako současný český seriál se skutečným životem. Ale jsou to westerny, které uvedly Evropu do žánru a způsobily nebývalou vlnu popularity. Dobrodružný film o dobru, zlu, ztraceném pokladu, mezirasovém přátelství a Indiánech mluvících legračním, smyšleným jazykem se stal základem našeho dětství, definicí slova „Indiáni,“ často citovaným a napodobovaným vzorem a startovacím prvkem pro sérii západo i východoněmeckých westernů.
Hodný, zlý a ošklivý (1966)
Rozsáhlý, epický western o třech znepřátelených pistolnících, kteří uprostřed vřavy končící občanské války hledají ztracený poklad. To, co Sergio Leone načal ve filmu Pro hrst dolarů, pustil ve třetím dílu dolarové trilogie ze řetězu a rozjel sérii památných scén, akce, dokonalé hry se střihem, která jede v naprosté harmonii se soundtrackem a skvělou prací s postavami. Jeden z Leoneho nejlepších westernů.
V pravé poledne (1952)
Poledním vlakem se má do města vrátit Frank Miller, obávaný zločinec, kterého kdysi šerif Kane (Gary Cooper) dostal za mříže. Však už na něho na nádraží čekají jeho kumpáni a třesou se, až si město vezmou zpátky, počínaje likvidací šerifa Kanea. Ten má po této zdrcující zprávě jen hodinu na to, aby sehnal pomoc. Jenže všichni se Millera bojí, a tak se před nešťastným šerifem, který toho pro město tolik vykonal, nechávají zapírat, radí mu, aby raději odjel, nebo mu rovnou zavírají dveře před nosem. Zklamaný Kane si tak musí pomoci sám. I když ve výsledku ne tak úplně…
Základní premisa, spočívající v tom, že na nikoho se nelze spolehnout, odrážela tehdejší období tzv. McCarthysmu, amerického honu na čarodějnice. Výborný a díky odehrávání se v reálném čase i napínavý snímek byl však zkritizován režisérem Howardem Hawkesem, podle něhož by dobrý šerif neměl shánět pomoc po městě, ale čelit hrdinně nebezpečí, a Johnem Waynem, který film označil za „neamerický.“ Ti dva pak na snímek odpověděli vlastním vydařeným westernem, filmem Rio Bravo.
Tenkrát na západě (1968)
Co dodat k filmu, o němž toho bylo napsáno mnoho a lépe, a který každý správný filmový fanoušek zná? Leone využil vlastní stanovené archetypy z dolarové trilogie a stvořil velkofilm nejen o nelítostné pomstě a boji dobra se zlem, ale také o konci Divokého západu a nedosažitelnosti vlastního štěstí. Pan Morton nikdy neuvidí, jak jeho koleje vedou až k Pacifiku, v zapadlém pouštním městě umírá. Desperát Cheyenne nenalezne štěstí s bývalou prostitutkou Jill, také umírá. Harmonikovi pomsta štěstí ani klid nepřinese, musí jet dál. Jill nikdy nenalezne lásku, má jen odpovědnost za vznikající město. A padouch Frank před svou smrtí sezná, že jeho éra, doba tvrdých pistolníků, je vytlačována věkem mazaných obchodníků. Skvělý soundtrack, přesné herecké výkony a tradičně výborná práce se střihem a kamerou zajistí, že ve vás tento velký příběh zůstane dlouho.
Velká země (1958)
Námořní kapitán McKay (Gregory Peck) přijíždí se svou snoubenkou na její rodnou farmu a ocitá se uprostřed sporu mezi její rodinou a rodinou konkurenta jejího otce. Rovněž se dostává do sporu s chráněncem svého tchána, honákem Stevem (Charlton Heston). Stává se terčem chlapáckých provokací a posměšků, ale ani pod nátlakem své nastávající neslevuje ze svých zásad. Je považován za zbabělce a slabocha, ale ve skutečnosti je to právě McKay, kdo na rozdíl od buranských kovbojů ví, co dělá muže mužem.
Anti-western Williama Wylera ukazuje, co dělá pravého chlapa. A není to předvádění se na koni, rvačky ani silácké soupeření. Je to odhodlání k činu, upínání se k tomu, co je správné a síla odolat potřebě něco si dokázat. Protože muž, který si je sám sebou jistý, si nepotřebuje dokazovat vůbec nic. Film tak proti westernovým archetypům, vyžadujícím, aby k nim někdo vzhlížel, staví postavu, ukazující jejich vlastní nedospělost. Právě proto si v tomto žebříčku zaslouží nejvyšší místo.