Recenze: Julieta (2016) – Almodóvarovo rodinné drama plné bolesti i naděje

Režisér Pedro Almodóvar má cit pro zachycování vyhrocených mezilidských vztahů a okrajových témat. Hlavní postavy jeho filmů často bývají silné dospělé osobnosti, které se do posledního dechu perou se svým nepříznivým osudem, ale ve snímku Julieta Almodóvar tuto roli přiřkl dospívající dívce, která po tragické smrti otce musí vynaložit veškeré úsilí, aby nepřišla i o matku, jíž se po ztrátě manžela zhroutil celý svět.

Julieta (Emma Suárez) se se svým přítelem Lorenzem (Darío Grandinetti) chystá odstěhovat do Portugalska, ale nečekané setkání s nejlepší kamarádkou její dcery Antíi, se kterou se neviděla už 12 let, ji donutí změnit plány. Antía přišla jako dospívající dívka při nehodě o otce Xoana (Daniel Grao) a mladou matku Julietu (Adriana Ugarte) uvrhly výčitky svědomí do mnohaleté deprese. Plnoletá Antía se po spirituálním pobytu v horách rozhodla zmizet a své matce nenechat jediné vodítko, jak by ji mohla kontaktovat. Zoufalá Julieta se po letech smutku dozvídá, že má tři vnoučata a že její zmizelá dcera žije ve Švýcarsku. Proto se rozhodne vzdát svého dosavadního života a podniká kroky k očištění své viny a znovunalezení ztracené dcery.

julieta2-large_trans++gsaO8O78rhmZrDxTlQBjdLdu0TL-Cg_AMOUqySXmFgU

Almodóvarova Julieta je matka těžce zkoušená osudem. Ze sebevědomé ženy se po jednom setkání stala strhaná osoba na pokraji psychického zhroucení, ale ani tak se nevzdala naděje, že má právo na lepší život. Julieta osvětluje svou a dceřinu minulost prostřednictvím zápisů do deníků, které diváci vidí jako flashbacky, v nichž režisér postupně odtajňuje komplikované vztahy v rodině, bolestivá úmrtí, ale i živočišnou lásku Juliety a Xoana. Hlavní postavu proto hrají dvě herečky: Emma Suárez je zralou „verzí“ hrdinky a Adriana Ugarte pak ztvárnila mladou, později depresí sžíranou Julietu. Ugarte předvedla opravdu výborný výkon, protože všechny emoce od strachu, zamilovanosti až po naprostou odevzdanost, které hlavní hrdinka prožívala v průběhu svého vývoje, dokázala umně a velmi uvěřitelně zahrát. Ani Emma Suárez nezůstala pozadu a procítěně ztvárnila transformaci starší Juliety, která se zoufale snaží očistit v očích své dcery, ale i ve svých vlastních.

193497.jpg-r_1280_720-f_jpg-q_x-xxyxxVelkým pozitivem je, že se ve filmu neobjevil nikdo, kdo by neuměl hrát, nebo by podal nepřesvědčivý či nudný výkon. Julieta je v podstatě smutným snímkem, ale vtip a šmrnc mu dodala postava sarkastické a prostořeké hospodyně Mariany v podání Rossy de Palma. I když dostala na plátně málo prostoru, dokázala z něj vytěžit maximum.

4921260_6_af7f_adriana-ugarte-et-rossy-de-palma-dans-le-film_db6b0fbfb9c953b3b29449cd5a07abcfAlmodóvar je výborný režisér a scénárista, který je držitelem dvou Oscarů za snímky Vše o mé matce a Mluv s ní. S přibývajícím věkem se ve svých filmech už tolik nezabývá španělskou mentalitou a jejich prostředím. Příběh Juliety nemá se Španělskem, kromě národnosti postav, v podstatě nic společného. Mohl by se odehrát téměř kdekoliv na světě, což jej předurčuje k jednoduššímu přijetí u většiny diváků. Každý si totiž v životě projde zamilovaností, hádkami a ztrátou blízké osoby, takže s emocemi hlavní hrdinky není těžké se identifikovat. Snímek Julieta určitě není Almodóvarovým nejlepším režijním počinem, ale zápletka bez problémů dokáže hned ze startu zaujmout. A když už si myslíte, že víte, jak film dopadne, Pedro vás vzápětí vyvede z omylu.

mecedora_las-olas_julieta_hija

Film je svižný a režisér nenásilně přechází od současnosti do minulosti, aniž by divák ztratil ponětí, co se děje. I když jsou některé Julietiny životní kroky sporné, je velmi těžké s ní nesympatizovat. Překvapením je postava Antíi, která je ve snímku tou „dospělou“ ve vztahu matky a dcery. Nebýt jí, Julieta by se těžko vzpamatovala ze smrti svého muže, což je pro Almodóvara netypický zvrat. Ženy v jeho filmech jsou silné a s neštěstím bojují, jenže Julieta je ukázkou transformace jeho feministické hrdinky v závislou osobu, která bez pomoci okolí téměř není schopná opětovné integrace do společnosti.

Julieta
Španělsko, 2016
Drama
Režie a scénář: Pedro Almodóvar
Hrají: Adriana Ugarte, Emma Suárez, Inma Cuesta, Daniel Grao, Rossy de Palma, Darío Grandinetti

Lenka Hrůzová
75 %
Předchozí článekTrailer #2: Dívka ve vlaku (2016) – Tajemství zmizelé ženy
Další článekTrailer #4: Star Trek: Do neznáma (2016) – Nálož zábavy a akce
Lenka Hrůzová
Jsem studentka novinařiny, která má ráda humor a ironii, jak ve filmu, tak v životě. Vždy se ráda podívám na seriál Simpsonovi nebo na film Leon. A oceňuji filmy inspirované skutečnými událostmi, protože nemívají přeslazené šťastné konce.