Recenze: Želvy ninja 2 (2016) – Nastavovaná kaše už tak slabého prvního dílu

Čtveřice známých hrdinů se po dvou letech vrací do kin, aby čelili novému nepříteli, který si chce podrobit planetu Zemi. Je vůbec o co stát?

Kdo by neznal Leonarda, Donatella, Michealangela a Rafaela, partičku mladých želvích ninjů, kteří pod vedením svého otce Třísky chrání obyvatele Velkého jablka. Uběhl nějaký čas, když za pomoci odvážné reportérky April (Megan Fox) a jejího kameramana Vernona (Will Arnett) přemohli Trhače, jenž terorizoval New York. Jenže krutý nepřítel si naplánoval dokonalý útěk při převozu do věznice, a to za pomoci geniálního vědce Baxtera Stockmana (Tyler Perry), který pro něj sestrojil jednak teleportační zařízení a jednak mutagen schopný přeměnit člověka na zvíře. Díky teleportačnímu zařízení se Trhač spojí s mocným Krangem, mimozemskou bytostí z jiné dimenze, která se chce dostat na Zemi a podrobit si ji. Želví bratři tak opět mají plné ruce práce. Tentokrát je v sázce osud celého světa.

teenage-mutant-ninja-turtles-2-trailer-slide

Nová verze o partičce zmutovaných želv vydělala před dvěma lety slušné peníze (takřka 500 milionů při rozpočtu 125 mega) a tak se studio rozhodlo dát pokračování definitivně zelenou. Z pozice producenta na projekt opět dohlížel výbušný režisér Michael Bay (TransformersSkála), který musel řešit náhradu na postu režiséra, když Jonathan Liebesman (Hněv titánů) po prvním díle odešel. Velké zalíbení našel producentský tým v Daveu Greenovi, jenž měl za sebou pouze jeden celovečerní film, Earth to Echo. Příběh o kamarádství mimozemského robota a malého chlapce sice u diváků a kritiků moc nebodoval, přesto ukázal, že má Green talentu na rozdávání. A když vyšlo najevo, že jako malý kluk vyrůstal na komiksech o želvích hrdinech, nebylo co řešit.

Bebop-and-Rocksteady-TMNT-2-Teenage-Mutant-Ninja-Turtles-Out-of-the-Shadows

Hravost, nápaditost nebo odkazy na známé jevy jednomyslně patřící k hrdinům (popelářský vůz) jsou důkazem toho, že se producenti nespletli a film svěřili do správných rukou. Green se opravdu snažil, seč mu síly stačily, nicméně s takovým scénářem, který dostal do rukou, by lépe nepochodil snad žádný režisér. Je otázkou, proč scénář napsala stejná dvojice jako v případě prvního dílu. Jednička se vyznačovala značnou dětinskostí oproti minulým snímkům s želvami. Cílová skupina je u tohoto restartu patrná hned při prvních replikách a dovádění hlavních hrdinů. Což by samozřejmě nebylo na škodu, kdyby želvy alespoň sypaly ze sebe jednu vtipnou hlášku za druhou. To se však, bohužel, neděje. Pisatelský tandem, André Nemec a Josh Appelbaum, jenž je znám především díky povedené Mission: Impossible – Ghost Protocol, si z prvního dílu nevzal ponaučení a opět naservíroval rádoby vtipné scénky, které jsou vyloženě pro malé ratolesti. Celý příběh je navíc tak šablonovitý až je člověku ouvej. Záporák uteče, spojí se ještě s větším záporákem, do toho se seznámí s ‚geniálním‘ vědcem, který nemá žádný vysvětlitelný motiv pro své jednání. A hlavním cílem zlověstné trojice není nic menšího než ovládnutí světa.

Teenage-Mutant-Ninja-Turtles-Gallery-04

Člověk nebo želva? To je otázka, kterou se mohl snímek zabývat daleko delší dobu, byť se může zdát, že film to řadí díky omílaným replikám o lidském strachu z neznámého do odpadových vod kinematografie, není tomu tak. Kdyby se nové Želvy ninja nebály a necílily pouze na nejmenší diváky, pak by mohla být vedlejší dějová linka daleko zajímavější. Tou je jinak rozdílný pohled na situaci všech členů kvarteta a tím pádem nejednotný tým. A otázka přeměny želv na lidi je jen malým kolečkem v soukolí stroje, který moc nefunguje. Ovšem do té doby, než hrdinům promluví do duše jejich mentor a otec Mistr Tříska.

Místy slušná akce a téma o lidskosti jsou jediná pozitiva naprosto zbytečného pokračování o kvartetu ochránců New Yorku žijících v podzemí města. Dave Green jako fanoušek komiksů o želvích bratrech dokázal ze špatného scénáře vytěžit maximum. Přesto je výsledek natolik mizerný jako herectví Megan Fox. Po zhlédnutí snímku si odnesete jediné, a to 3D brýle, pokud si vyberete trojrozměrnou verzi filmu.

Želvy ninja 2  / Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows
Stopáž: 112 minut
Režie: Dave Green