Recenze: Warcraft: První střet (2016) – Azeroth v nesnázích

Warcraft. Tohle slovo vyvolá v milovnících MMORPG, strategií a fantasy vlnu nostalgických vzpomínek na oblíbené momenty z jejich prožitků ve světě Azerothu. O filmovém zpracování tohoto klenotu, od herního studia Blizzard, se mluvilo řadu let, ale skutečné filmové návštěvy místa plného lidí, orků, trpaslíků a dalších ras jsme se dočkali až teď. Zařadil se Warcraft k nepovedeným herním adaptacím nebo vystoupil z řady díky své kvalitě?

Ve snímku sledujeme osudy dvou ras. První z nich je plémě lidské, jehož vzkvétající říši v Azerothu vládne král Llane. Tomu s nelehkou úlohou chránit všechny své poddané pomáhají rytíř Lothar a mág Medivh. Druhými hlavními protagonisty jsou rozpínavá a válkychtivá rasa orků. Ti žijí v Draenoru, který je pohlcován a postupně ničen nevysvětlitelnou nákazou. Vůdce orků, mocný mág Gul’dan vytváří portály do jiných světů, které si nabušení válečníci podmaňují. Dalším cílem orků se stane shodou okolností Azeroth, a tak je střet dvou odlišných ras a kultur nevyhnutelný.

_86585130_237c7440-7035-4683-b035-84383ce9ddbe

Svůj zatím největší filmový zářez (z produkčního hlediska) si připsal talentovaný Duncan Jones (Zdrojový kód, Moon). Spolu se scénáristou Charlesem Leavittem (Krvavý diamant) vytvořil příběh vycházející z knih a dějových linek odehrávajících se ve hrách. Své vizi světa vtiskli podobu vizuálně líbivého světa, který obývají postavy  různých motivací a uvažování. Nicméně jejich podoba je poněkud plochá. Máme tu dobromyslného krále, který působí jako fantasy obdoba Mirka Dušína – je vzorný, laskavý, chytrý a nudný. Jeho chování je sice ctnostné, ale v reáliích dnešních hlavních hrdinů filmového světa (rozuměj antihrdinů i s negativními vlastnostmi) působí směšně. Jeho veliké proslovy a heroické činy působí mnohdy až zastarale. Stejně nevýrazně působí i Lothar, králova pravá ruka. Ten sice stylově bojuje, ale o něm samotném se moc nedozvíme. Zapamatujeme si o něm jen dvě věci – má syna (kterému by mohl být lepším otcem) a umí se ohánět mečem. To je poněkud málo. Jediný, kdo zachraňuje hrdinům čest a ukazuje alespoň trochu komplexnosti, je náčelník jednoho z orkských klanů – Durotan. Jeho vnitřní rozervanost a dilema, zda upřednostní zachránit svůj klan za cenu překročení pravidel, či bude mlčet a souhlasit s většinou, patří k tomu nejzajímavějšímu, co ve filmu uvidíte. Obě hlavní kouzlící postavy – lidský strážce Medihv i orkský zaříkávač nepodají divákovi žádné vysvětlení k tomu, proč jednají tak, jak jednají. Druhý jmenovaný je prostě zlý a tečka.

7c1c4ff2be46e3b6431706efe38cdb98

Vizuálně Warcraft: První střet spoléhá především na CGI a motion capture. Propracované realistické kostýmy skřetů z Pána prstenů tu nenajdete, čekejte spíše něco na způsob Hobita. Zkrátka Zelené plátno vládne světu, i tomu v Azerothu. Orkové tu jsou zpodobněni pomocí počítačové techniky, stejně jako většina lokací ve filmu. Kvůli tomu působí snímek občas poněkud nerealisticky a sterilně, což na druhou stranu u žánrů fantasy moc nevadí a díky CGI bylo tvůrcům umožněno vytvořit kulisy, které by v reálných lokacích bylo převelice těžké udělat. Hráči WoW zajisté zaplesají, když uvidí svůj milovaný Stormwind takřka stejně zpodobněný na plátně jako ve hře, nechybí tu ani přistávací plochy pro grify. Hlavní devizou filmu jsou boje. Momenty, kdy se hlavními řečníky stanou ocelová ostří, nablýskaná brnění, pot a krev, nepostrádají napětí, dynamiku a nenudí. Nečekejte nic silně epického, rozhodně to ale neurazí. Efekty jsou zkrátka na vysoké úrovni.

warcraft-movie-character-poster-guldan-header-675x379

Největším tahákem je jistě Travis Fimmel, jehož hvězda strmě stoupá. Ragnar z Vikingů bývalému modelovi slušně otevřel dveře do vyšší ligy, jenže Lothar jím ztvárněný zas tak moc předvést nemohl. Omezuje se v podstatě na boj a vypjaté scény by mu šly spočítat na prstech jedné ruky. Ale s tím málem si Travis poradil dobře. Dominic Cooper nám ukázal čestného krále, kterému však trochu chybí charisma. Jeho Llane je takový nemastný neslaný. Ben Foster se snaží působit dojmem věrohodného a mocného mága, ale někdy až moc tlačí na pilu a přehrává. Neuškodilo by, kdyby v některých scénách trochu ubral a zvolil komornější styl hraní. Orky moc hodnotit nejde, jsou totiž ztvárněni počítačovou technikou, která od dob Gluma ušla skutečně daleko. Snad lze ještě zmínit Paulu Patton, která dodává celé podívané potřebnou dávku ženského elementu a sympatií. Její opomíjená míšenka je důležitým pojítkem mezi dvěma světy a herečka, oproti jiným postavám, dostává možnost ukázat něco ze svého hereckého umu, což také učinila.

warcraft-movieZa zmínku rovněž stojí hudba, kterou měl na starosti Ramin Djawadi (Hra o trůny, Iron Man). Jeho práce nepostrádá podmanivost a epičnost, byť jí chybí rozmanitost.

Hodnocení:

Celkově se Warcraft: První střet naštěstí nezařadí do skupiny nepovedených herních adaptovaných slátanin, které nikdy neměly spatřit světlo světa. Jedná se o příjemnou fantasy jízdu, která sice nepatří ke špičce svého žánru, ale rozhodně neurazí tolik, jak o ní tvrdí nejrůznější zlé jazyky.

• Warcraft: První střet / Warcraft
  • Režie: Duncan Jones
  • Hudba: Ramin Djawadi