Recenze: Tohle je náš svět (2016) – Aragorn a jeho rázná výchova

Stejně jako Češi mají svérázného pana Mlčocha (dokument Stále spolu), který vychovává rodinu po svém mimo civilizaci, mají i Američané svého zástupce netradičního způsobu výchovy, byť jen filmového. Za velkou louží je oním alfa samcem Viggo Mortensen, který žije se svými dítky uprostřed lesa.

Ben je odpůrcem klasického západního životního stylu. Podle něj je společnost zhýralá a kapitalismus s konzumem vidí jako virus. Proto se se svou družkou rozhodl pro alternativní cestu – své děti vychovává uprostřed přírody, kde je jim jediným učitelem. Své potomky učí jak v tématech typických pro školu, tak i v těch, která pomáhají člověku přežít v drsné přírodě. Vše však změní nenadálá událost, která Bena a jeho rodinu donutí opustit pohodlí svého bizarního domova a vydat se na nevyzpytatelnou cestu.

Ben Cash (Viggo Mortensen) in a scene from CAPTAIN FANTASTIC directed by Matt Ross, in cinemas 2016. An Entertainment One Films release. For more information contact Claire Fromm: cfromm@entonegroup.com.

Režie se zhostil Matt Ross, který zatím moc ve svém řemesle zkušený není. Může se pochlubit jen jedním dílem, a to Hotel 28 rooms. Ale to, že je v podstatě zelenáč, dokázal režisér zdárně potlačit. Dějovou linku (kterou si také jako scénárista sám napsal) vede přímočaře pevnou rukou a snímku dává jasný směr. Našinec si při sledování Mortensenova alternativního způsobu života vzpomene na šumavské hvězdy s alfa samcem Prokopem Mlčochem v čele. Česká rodina žije podobně ojediněle. Rovněž se u aktérů z českých luhů a hájů objevuje revolta proti kapitalismu a konzumu, příroda je důležitější než moderní civilizace vytvořená lidskou rukou. Ale jedna rozdílnost tu přece jen je. Americký Ben je oproti reálnému Prokopovi Mlčochovi mírný jak beránek. Své děti zdaleka tak neutlačuje a dbá především na jejich duševní i fyzický rozvoj, což se o panu Mlčochovi nedá tak úplně říct. Děti fiktivního hrdiny zvládají již od útlého věku několik jazyků, nazpaměť recitovat právní listiny i filozofy a poradí si i s nejrůznějšími svízelnými situacemi. Ale dost bylo srovnání, pojďme na film samotný.

Matt Ross nám představil road movie se zvláštními postavami, ojedinělým humorem a myšlenkovými pochody zabývajícími se dnešní společností. Je to vlastně takový mix několika filmových počinů. Bizarní rodina jako by z oka vypadla již zmiňovanému Stále spolu, hluboké pravdy o současnosti pronášené podpořené velikány filozofie zase dávají vzpomenout na Rusta z první řady Temného případu. Ale Tohle je náš svět není jen směskou několika svých předchůdců, jde si vlastní cestou.  Rozhodně nejde zařadit do sféry běžných komerčních produkcí, jeho tempo je pozvolnější a styl vyprávění komornější. Postavy jsou reálné, nechybí jim ani radosti, ani strasti. Jejich vnitřní nejistota a odlišnost od zbytku světa (které vnímají jako hloupé nástroje temného konzumu a kapitalismu) je dělají unikátními a netradičními. Ovšem i zdánlivě dokonalý svět má své trhliny. Film je sice dobrou sondou do duše jinak uvažujících obyvatel západního světa, ale chybí mu spád, naopak některé scény překypují zbytečnými minutami navíc. Voda tu zde plyne bez nějakých větších překážek. Jsou tu sice určité momenty implikující dramatičnost, ale ty jsou záhy rychle překonány. Pomalost nemusí rovněž sedět každému. Navíc filozofická moudra působí někdy poněkud dojmem, že chtěli tvůrci z díla udělat něco většího než ve skutečnosti je. Soustředit se na odlišný způsob života protagonistů by bylo lepší než jejich snaha ukázat světu, jak je vlastně hloupý.

Captain-Fantastic-bilde-4-750x422

Co se herecké skupiny týče, Viggo Mortensen opět dokazuje, že zvládne více než ikonického Aragorna. Jeho Ben je sice alfa samec, ale zároveň pokorný a velice inteligentní. Na způsob, který žije, je pohlíženo skrze prsty a vy musíte, byť s ním třeba nesouhlasíte, zkrátka hlavního hrdinu politovat. Viggo perfektně vystihl tu tenkou hranici mezi dominantním mužem a vystrašeným vyvrhelem, který si začíná uvědomovat, že je pro své okolí přítěží. Za zmínku stojí rovněž George Mackay. Postava nejstaršího syna skýtá mnohá tajemství, která vybublají během 119minut jen částečně. Jeho vnitřní boj, nejistotu a  plachost vystihl mladý herec na jedničku. Ostatní těmto dvěma zdárně sekundují. Poslední stranu výrazného trojúhelníku postav tvoří Frank Langella. Tchán nerespektující Bena a jeho životní hodnoty, na první pohled působí jako klasický případ velkého mocného a bohatého patriarchy, který rád řídí životy všech kolem sebe skrze chehtáky. Ale tak tomu není. Pod slupkou drsného muže se skrývá stárnoucí otec nešťastný z trápení své dcery a vnoučat. Prioritou je pro něj rodina, i když to nedává najevo. I to Langella zachytil dobře.

Celkově je Tohle je náš svět ojedinělou sondou do duší nonkonformních obyvatel Nového světa, kteří se rozhodli žít trochu jinak. Je to o lidskosti, rodině, lásce, výstřednosti a utrpení. Komorní drama vás vytrhne z ruchu komerce a běžné produkce. Nenechá sice ve vás dojem tak silný, že budete mít díru v hlavě, ale něco si z toho určitě odnesete.

Očima Lenky Hrůzové: Benova rodina žijící v lese stylem osadníků je sice nadprůměrně inteligentní a fyzicky zdatná, ale v konfrontaci s „běžným“ světem jsou všichni členové rodiny téměř nepoužitelní. Viggo Mortensen v roli Bena přesvědčivě bojoval za svůj způsob života, který každý kromě jeho dětí odsuzoval. Snímek je v podstatě road movie plná vtipných, ale i emotivních scén. Od začátku až do konce má film spád a diváka vtáhne do děje. A donutí jej sympatizovat s Benem i jeho šesti dětmi, které sice nevědí, co je Nike nebo Adidas, ale zase si cení rodiny nade vše.

• Tohle je náš svět / Captain Fantastic
  • USA, 2016
  • Režie: Matt Ross