Recenze: Podfukáři 2 (2016) – Jezdci zakopávají o vlastní triky. Neměli se vracet.

Věhlasná kouzelnická čtveřice jezdců před třemi lety poměrně slušně učarovala světu. Důmyslné iluze a triky strhávaly údiv a pozornost, nad závěrečným rozuzlením zůstával až rozum stát. Nyní se vrací v nepatrně obměněném složení, především ale se svým novým režisérem Jonem M. Chuem. Předvedou vám tak ještě grandióznější show než posledně?

Něco takového lze jenom stěží potvrdit, i když samotná zápletka vypadala velice slibně. Thaddeus Bradley (Morgan Freeman) ve své luxusně zařízené cele ve věznici zdánlivě bezmocně slibuje pomstu, zatímco Daniel Atlas (Jesse Eisenberg) nehodlá jenom tak nečinně sedět a čekat na stále nepřicházející pokyny od mysteriózní organizace zvané Oko. K těm se ale nakonec sám dostane, a tak s Merrittem (Woody Harrelson), Jackem (Dave Franco) a novinkou v týmu Lulou (Lizzy Caplan) směřují k dalšímu velkému kousku ve svém velkolepém repertoáru – odhalení zkorumpované vývojové společnosti Octa. Ruku přiloží samozřejmě i skrytý pátý jezdec Dylan (Mark Ruffalo) ze stáje FBI, jelikož nově vyvinutý čip jak do chytrých telefonů, tak počítačů doslova vysaje všechna osobní data, se kterými si pak každý může volně obchodovat na černém trhu. Vše jde jako na drátkách, v tom ale zasáhne „sociopatická“ ruka osudu Waltera Mabryho (Daniel Radcliffe), který hledá pomstu.

screen_shot_now_you_see_me_2_-_official_trailer_

Tolik k samotnému úvodu, ve kterém snad ještě ani nikdo nemůže vidět žádné šokující zvraty a vyústění, jichž se ve filmu diváci samozřejmě v hojném počtu dočkají. Ze začátku totiž sledujete prosté navazování na první díl. Pomalu zjišťujete důvody tohoto, proč skupinu jezdců opustila Henley (Isla Fisher) nebo proč je tomu tak, že FBI stále nepřišla kouzelníkům na stopu. Do toho Dylan tahá za nitky a jezdci se v čele s Danielem chystají na shození organizace Octa, když se najednou dostávají do rukou sociopata Waltera, který nesnese, když není podle jeho.

JM4_0745.NEF

Danielu Radcliffovi se musí nechat, že svoji roli Waltera uchopil a před diváky vystihl skutečně nadmíru dobře. Jeho postavu padoucha a rivala jezdců budete nenávidět, co chvíli se ale budete podivovat tomu, jak šílený doopravdy je. Tím ale údiv končí, a to se nezastavujeme pouze u hereckých výkonů. Jakékoliv šokující překvapení, na které jsme u Podfukářů zvyklí, se od této chvíle nekoná. Celý následující děj pokračování tvoří série snad skoro nahodile na sebe nalepovaných záběrů, ze kterých jde hlava mnohdy velice těžce kolem. Kamera střídající často až silně nelogické úhly nebo pro Podfukáře atypický pohled první osoby tomu vůbec nepomáhá.

4c9c7d4443f6b0f3873e18b77e6fe0bfc07327a7e36d76392c637237556e8df9

Než se zvládnete dostat na konec filmu, jehož finále je už i více než předvídatelné, téměř okaté, přijde vám, že jste snad zhlédli dvakrát po sobě nějaký Titanik. Jon M. Chu na sebe v nebetyčném množství naházel útržky z minulosti, na ně odkazující vcelku až nudné dialogy, motiv beznaděje, pomsty a zrady – všeho toho je až přespříliš, a k tomu na sebe kdekteré rozuzlení jenom těžko navazuje. V nudě a chaosu byla jediným vysvobozením a příjemně stráveným časem pasáž s krádeží čipu, ve které se skutečně dobře pobavíte, než to jde zase celé do kytek.

thumb_NowYouSeeMe2_ExclTrailer

Možná, že Podfukáři 2 budou jedním z těch filmů, k jejichž skutečně úplnému pochopení potřebujete celé dobrodružství jezdců vidět dvakrát, třikrát až sedmkrát, v prvním dojmu bude mít ale málokdo jinak na výběr, než prostě odejít z kina se zmatkem v hlavě a celé to hodit za hlavu. Ono to už nakonec stojí i pramálo za co z té samotné kouzelnické stránky. Jestliže někomu přišla kouzla jezdců až moc nereálná a spíše ve střižně vyumělkovaná už v prvním dílu, nad dvojkou zcela jistojistě zlomíte hůl rovnou nadvakrát.

Koncept pokračování Podfukářů měl zůstat tak leda ve hlavách diváků prvního dílu. Ti jsou totiž ve svých fantaziích při zemi víc než kdejaký ziskuchtivý režisér, který by dvojku pro peníze vystřelil bez ostychu až do nedosažitelných oblak absurdity. Takový kousek se totiž i podařil Jonu M. Chuovi, který potenciálem nabitý nápad bohužel zvládl proměnit v nepochopitelnou změť doslova neuvěřitelných triků, zvratů a vtipů založených především na Merrittově zlém dvojčeti (no to je toho).

Na film Podfukáři 2 si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

• Podfukáři 2 / Now You See Me 2
  • USA / 2016