Recenze: Oslněni sluncem (2016) – Příběh plný vášně, impulzivnosti a nahoty v milostném čtyřúhelníku

Ralpha Fiennese jsme už viděli v mnoha různorodých rolích, byl nacistickým důstojníkem, narušeným vrahem s rozštěpem, nesmrtelným beznosým kouzelníkem i promiskuitním vedoucím hotelového personálu. Oslněni sluncem nabízí možnost vidět jej zase v novém světle – jako opilého a nahého bohéma skákajícího do bazénu a tančícího v trenkách při poslechu Rolling Stones.

Marianne (Tilda Swinton) je rocková hvězda, která prodělala operaci hlasivek, a proto se s přítelem Paulem (Matthias Schoenaerts) uchýlila na odpočinkovou dovolenou do Itálie. Jenže jejich pobyt náhle přeruší příjezd excentrického hudebního producenta Harryho (Ralph Fiennes), jenž si s sebou navíc přivezl svou mladou a vyzývavou dceru Pen (Dakota Johnson). Po večeři v místní restauraci se skupina navzájem více poznává, ale Harry stále doráží na Marianne, ať začne mluvit, jako by jí její němotu nevěřil. To velmi rozčiluje Paula, ale zpěvačka i tak nabídne Harrymu a Pen, aby zůstali bydlet u nich na pronajaté haciendě. Upovídaný Harry miluje zábavu, alkohol, a také Marianne, která byla v době své největší slávy jeho dlouholetou partnerkou. Po rozchodu ji „dal dohromady“ právě s Paulem, jenže čím víc času spolu tráví v prosluněné Itálii, tím víc se znova začnou sbližovat. Znuděná Pen se mezitím snaží svést Paula, a tak vyostřující se napětí mezi původně spřátelenou čtveřicí vyústí v neočekávanou tragédii.

lg-bigger-splash-650

Režisér Luca Guadagnino dokázal pro svůj snímek sehnat velmi kvalitní čtveřici herců, které pro vykreslení té pravé Itálie doplnili místní obyvatelé. Guadagnino si pro spolupráci vybral znovu Tildu Swinton, která se objevila v jeho filmu Mé jméno je láska. I když toho Swinton za celý film mnoho nenamluvila, dovedla svou postavu ztvárnit uvěřitelně. Velmi procítěně zahrála ženu uvězněnou mezi dvěma muži, která chová city k oběma z nich, ale je si vědoma toho, že si musí vybrat jen jednoho. Suverénně největším hereckým zážitkem je však výkon Ralpha Fiennese, jenž bez nadsázky držel film nad velmi slabým průměrem. Fiennes se role užvaněného bohéma se slabostí pro dobré víno, něžné pohlaví a rock and roll ujal výtečně a jeho tančící scéna se vám velmi pravděpodobně vryje do paměti.

скачанные файлы (1)

Naopak výkony Dakoty Johnson a Matthiase Schoenaertse byly průměrné. Schoenaertsův Paul se po Harryho příjezdu změnil v mrzutého a zhrzeného milence, kterého z jeho nálad vytrhla až přehnaně podbízivá Pen. Johnson její postava sedla, ale pokud se bude stále ujímat jen rolí zdánlivě nevinných dívek, které se najednou „vybarví“, bude pro ni velmi těžké vystoupit ze stínu Anastázie z 50 odstínů šedi. Oproti jiným snímkům nemá film Oslněni sluncem problém s nahotou. Každý se na scéně objeví nejméně jednou nahý, až to místy vzbuzovalo dojem, že se režisér rozhodl raději zabrat zadek Matthiase Schoenaertse nebo prsa Dakoty Johnson, aby jinak nudný záběr dostal alespoň nějaké „grády“.

a-bigger-splash-photo-2

Režisér Guadagnino minulost a provázanost jednotlivých postav přibližuje flashbacky, které osvětlují vztahy mezi ústřední trojicí Marianne – Harry – Paul. „Návraty do minulosti“ jsou v ostrém kontrastu s přítomností, protože hrdinové jsou v nich najednou živelní a plní chuti do života. Jedině postava Harryho je energická neustále. Všemožně se snaží rozproudit zábavu, a proto až místy působí dojmem, že trpí hyperaktivitou. Snímek je do jeho příjezdu do Itálie jen ospalou dokumentací povalování a koupání dvou milenců na dovolené. Až když se ústřední čtveřice potká na letišti, dostane příběh dynamiku. Dialogy ve filmu jsou (i díky Mariannině neschopnosti mluvit) dost osekané, a tak většinu „tlachání“ má na svědomí zase Fiennes, jehož impulzivní postava často nejdřív mluví a až pak myslí.

film-biggersplash

Film Oslněni sluncem má zajímavý příběh. Ale kazí ho zbytečné scény, jejichž cílem je přiblížení zvyků místních Italů. Myslím si, že divák nepotřebuje vidět, jak se dělá ricotta nebo jak se připravuje ryba k obědu. Režisér Luca Guadagnino za sebou nemá natáčení žádných hollywoodských blockbusterů a ani tento snímek na něj neaspiruje. Oproti jeho předchozím filmům vsadil v hlavních rolích čistě na slavné neitalské herce. Oslněni sluncem je oddechový snímek, s reálným příběhem, jenž je plný prosluněných italských scenérií a až na jednu výjimku lehce nadprůměrnými hereckými výkony.

Oslněni sluncem
Itálie / Francie, 2016
Krimi / drama