Letní filmová škola již po dvaačtyřicáté

Konec července již tradičně patří filmovému festivalu v Uherském Hradišti. Letos se můžeme těšit filipínskou tvorbu, americké nezávislé filmy i zvučná jména.

Program prvního mimoevropského Fokusu od roku 2007 bude tradičně rozdělen do několika sekcí, jejichž dramaturgická skladba má za cíl představit různé podoby, žánry a historické souvislosti filipínské kinematografie. Diváci festivalu tak budou mít jedinečnou příležitost seznámit se s tvorbou klasika filipínského filmu a režiséra, který své snímky dostal do oficiálního programu festivalu v Cannes, Lina Brocky. Sekce, mapující filmový obraz bohaté a překotné filipínské historie, představí možné podoby filipínského heroismu. Zbývající dvě sekce naznačí, jak široký může být záběr filipínských filmařů – na jedné straně bude stát výběr starších i současných žánrových filmů (gangsterka, superhrdinský film, horor), na straně druhé pak výběr filipínských artových filmů, které v současné době dobývají festivalová plátna a které reprezentují jména jako Lav Diaz, Brillante Mendoza či Raya Martin.

Programový blok Spektrum, tradičně mapující aktuální tendence v současné světové kinematografii, představí fenomén zvaný mumblecore. Tímto termínem je označována odnož amerického nezávislého filmu, vyznačující se minimálním rozpočtem, no-budget estetikou a častou improvizací. Prvním filmem, považovaným za mumblecore, byl snímek Funny Ha Ha (2002) Andrewa Bujalského a sám Bujalski jako první použil neologismus „mumblecore“ pro označení podobných filmů. Výběr snímků prezentovaných na LFŠ pokryje vývoj mumblecoru od roku 2002 do současnosti.

04

Další sekcí letošního Spektra je WTF: Point of View. Způsob vyprávění, nazíraný pohledem jednajících postav, vstoupil do širšího diváckého povědomí zejména díky hororu Záhada Blair Witch (1999). V sekci WTF, která se zabývá zkoumáním specifických filmařských postupů, tento fenomén prozkoumáme podrobněji a ukážeme, že daný způsob vyprávění existuje v kinematografii už mnoho desítek let. Vedle snímků jako Hardcore Henry (2015) či Skafandr a motýl (2007) proto uvidíte např. i televizní Proměnu (1975) Jana Němce či chandlerovskou Dámu v jezeře (1947).

V rámci Zvláštního uvedení bude vzdána Pocta Williamu Shakespearovi. Výročí legendárního anglického dramatika si Letní filmová škola připomene napříč celým programem. Vedle výběru filmů, které dokládají všemožné způsoby, jakými se lze jeho díla uchopit při převodu na filmové plátno, přivítá LFŠ i předního odborníka na tvorbu Williama Shakespeara Martina Hilského. Bude přednášet jak o vztahu slavného Alžbětince k politice, tak přiblíží vybranou Shakespearovu hru, aby na ni navázala praktická ukázka toho, kolika různých proměn, posunů a aktualizací tato hra nabyla ve filmu a televizi. Osobitý pohled na Shakespearovu tvorbu pak jistě nabídne i Julie Taymorová, která se jí dlouhodobě zabývá, a to jak ve filmu, tak na divadelních scénách.

Kromě toho se můžete těšit na řadu doprovodných akcí. O práci „za oponou“ u českých filmů se dozvíme více díky odborným programům pod taktovkou Petra Jarchovského či hudebního skladatele Jana P. Muchowa. Václav Havel by letos oslavil osmdesáté narozeniny a tak Divadlo Husa na Provázku u tohoto výročí připravilo speciální komponovaný pořad Cirkus Havel. Fanoušci hudby jistě ocení koncerty Anety Langerové či Plastic People of the Universe.

Důvodů, proč navštívit letos LFŠ je zkrátka dost.