TOP 6: Nejlepší japonské animáky od roku 2000

V souvislosti s událostí, kterou je nejen pro fanoušky japonského filmu premiéra prvního anime, promítaného v tuzemských kinech po dlouhých patnácti letech (Kluk ve světě příšer), jsme se rozhodli přijít s výběrem šesti zajímavých japonských animáků, jež byly natočeny po roce 2000 a rozhodně by neměly uniknout vaší pozornosti.

6. O dívce, která proskočila časem / Toki wo kakeru shōjo (2006)

Film má na svědomí režisér Mamoru Hosoda, který natočil právě i Kluka ve světě příšer. Tento snímek vypráví o studentce jménem Makoto, která po zvláštní příhodě ve školní laboratoři zjistí, že dokáže cestovat zpátky v čase. To spustí řetězec událostí, které, jak už to při hraní si s časovou linií bývá, se promítnou do současnosti a způsobí řadu změn, jež jdou díky časovým paradoxům jen těžko vrátit zpět. Příjemně komorně pojaté romantické anime říznuté sci fi prvky v podobě hrátek s časem (které však překvapivě dávají smysl), okořeněné hezkou hudbou a silnou atmosférou určitě stojí za to vidět. Film je adaptací románu Dívka, která proskočila časem od spisovatele Jasukata Cucuiho a není jedinou filmovou variací na tento román. Existuje ještě hraná verze, avšak ta zdaleka nedosahuje kvalit té animované.

tokiwokakerushoujo

5. Asura (2012)

Kritiky oceňované, hororové anime zahalené rouškou temné atmosféry je zajímavým a atraktivním počinem, který přesvědčivě ukazuje, že anime rozhodně není „jen“ dětským žánrem, ale dají se s jeho pomocí stejně dobře vyprávět i drsné, dospělé příběhy, které se nebojí přitlačit na pilu… A místy i pěkně zostra… Ve snímku Asura, zasazeném do brutalit 15. století najdete válečné běsnění, pojídání lidského masa i postupnou proměnu v démona. Na záchranu však není nikdy úplně pozdě… Tedy alespoň na pokus o ni… Jiskru naděje tak najdete i zde, v souboji mezi lidskostí a zvířecí bestiálností.

asura_-_japanese_film_-_for_thr

4. Zámek v oblacích / Howl no ugoku shiro (2004)

Ohňostrojem vybuchujícím nápady by se dal nazvat pohádkový fantasy příběh o mladé Sophii, kterou zlá čarodějnice přeměnila na stařenu. Divák je tak svědkem její pouti magickým světem ve snaze získat zpět svou původní podobu za kouzelníkem Howlem, jenž žije v tajemném domě na muřích nohách. Do čaroděje, u kterého potom, co jí pomůže začne pracovat jako služka, se posléze zamiluje a po rozpletení tajemství okolo kouzelného světa a Howlova domku, který chodí po horách nad městem, je postavena před zkoušku, která její lásku testuje až na samý práh možností… Režisérem tohoto anime je Hajao Mijazaki, jenž má v pozici režiséra na tomto žebříčku hned dvě příčky.

130708_51be09

3. Arrietty ze světa půjčovníčků / Karigurashi no Arrietty (2010)

Snímek od legendárního japonského studia Ghibli se pyšní především perfektní vizuální stránkou, zatímco po stránce dějové vychází z výpravné knižní série z pera britské spisovatelky Mary Norton, která u nás vyšla pod názvem Pidilidi. Na jejím filmovém scénáři pracoval již výše zmíněný a známý Hajao Mijazaki spolu s Keiko Niwou, o režii se postaral Hiromasa Jonebejaši. Z anotace: …„Vyprávění filmu se soustředí na vykreslení fantaskního světa půjčovníčků. To jsou malinkatí lidé žijící v prostorech mezi zdmi či pod podlahami starých domů, kteří si vše, co potřebují k životu, půjčují od jejich obyvatel. Mladá Arrietty takto se svými rodiči žije v domě, kde bydlí babička mladého chlapce Šóa. V den, kdy Šó přijede, zrovna Arrietty čeká její první výprava s tatínkem pro zásoby do světa velkých lidí.“ (Česká Televize)

406933_e3973d

2. Metropolis / Metoroporisu (2001)

Dobrodružné akční sci fi se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kde vedle sebe žijí v křehké symbióze, jež je blízko katastrofě, lidé a roboti. Ti jsou vůči lidem v podřízené roli sluhů a pomocníků, nuceni obývat jen určitá pro ně vyhrazená území. Hlavní hrdina snímku, jímž je chlapec, se setká s robotem Timou, s nímž dojde skrze řadu trampot k pochopení, jak důležité jsou city, a že jakmile jimi jakákoli bytost oplývá, je něčím víc, než pouhopouhým předmětem. Film je adaptací stejnojmenného komiksu, jenž zase adaptuje původní černobílý film z roku 1927. Metropolis obohacuje původní motivy předlohy o futuristickou fasádu a Čapkovsky laděnou problematiku lidí a lidí umělých. Jedno z údajně divácky „nejstravitelnějších“ anime disponuje opět silnou atmosférou a poutavou hudební stránkou. Autorem scénáře je Katsuhiro Ôtomo, režisérem filmu je Rintaró.

metropolis_1

1. Cesta do fantazie / Sen to Chihiro no kamikakushi (2002)

Posledním ne seznamu je anime, oceněné mimo jiné Oskarem za nejlepší animovaný snímek, jež si získalo diváky po celém světě nejen svou podmanivou atmosférou se zvláštní, pro žánr anime tolik typickou příchutí. Pohádka režiséra Hajao Mijazakiho pojednává o holčičce Chichiro, které se za tunelem, vedoucím skrze tajemnou zeď ztratí v podivném, zdánlivě opuštěném lunaparku rodiče a potom, co začnou jíst z cizího, změní se ve vepře. Jediným, kdo je může proměnit zpět, je čarodějnice, jež je zároveň ředitelkou onoho „lunaparku,“ kteý se ukáže být lázněmi pro všeliká magická stvoření, duchy a mimo další jiné tvory i naše pozemské bohy. Chichiro, aby mohla rodiče zachránit musí projít bezpočtem útrap a tvrdou prací v lázních a zažije v tajemném světě za zdí řadu dobrodružství, až jí nakonec v boji s krutou Yubabou pomůže její učeň, napůl člověk a napůl vznešený drak, jménem Haku.

The Academy of Motion Picture Arts and Sciences will expand its three-month celebration of anime with a screening of the 2002 Oscar¨-winning animated feature ÒSpirited AwayÓ on Friday, July 17, at 7:30 p.m., and ÒA Tribute to Animation Master Hayao MiyazakiÓ on Tuesday, July 28, at 7:30 p.m. Both events will take place at the AcademyÕs Samuel Goldwyn Theater and will include extended gallery hours for the AcademyÕs ongoing exhibition ÒANIME! High Art Ð Pop Culture.Ó Pictured here: SPIRITED AWAY, 2002.

Příběh plný rozmile šílených, přesto fungujících nápadů, ve kterém jsou všechny postavy krásně vykresleny a žádná z nich není vyloženě ani zlá, ani dobrá, je krásným zrcadlem, odrážejícím na obrazovku lásku, odvahu a přátelství a nabízí kouzelný svět, jenž je však povedeně a uvěřitelně propojen s tím naším.

A spolu s ostatními zástupci na tomto výčtu ukazuje, že i pohádka může mít nejen půvab po uchvacující vizuální stránce, ale i půvab skrytý v hloubce příběhu, toho s jakým citem byl napsán a následně uchopen a převeden na plátno. Nabízí tak kouzelně hloubavý protipól a jakési snové odpočinutí od jiných, někdy, dovolím si napsati, konzumněji laděných animovaných snímků.

Máte i vy nějaký svůj oblíbený japonský animovaný film (nejen) z nového tisíciletí, o který byste se chtěli podělit? Napište nám do komentářů…