Recenze: Maggie má plán (2016) – Komedie, do které spadnete jako do knihy

Rebecca Miller není nijak zvlášť výraznou režisérkou, její režijní filmografie koneckonců čítá pouhých pět snímků. Ke zlatému hřebu tak patrně kráčela pozvolna, ale jistě. Letos totiž poctila diváky kin komedií s Gretou Gerwig, Ethanem Hawkem a Julianne Moore, která s romancí a dramatem houpe jako na vlnách a nikoho za žádnou cenu nenechá opustit loď.

V průběhu děje filmu zjistíte, že název tak úplně neodpovídá jeho plnému rozsahu. Úvodem se totiž postava Maggie (Greta Gerwig) představuje jako mladá žena vyučující na univerzitě v New Yorku, která nehodlá svoji budoucnost, dokonce ani rodinu, upínat k žádnému muži. Proto si naplánuje inseminaci za pomoci svého bývalého spolužáka Guye (Travis Fimmel), který je poněkud uzavřený do sebe, ale ochotný pomoct. Osud tomu chtěl ale jinak, a Maggie poznává Johna (Ethan Hawke), který rovněž přednáší na univerzitě a zároveň píše novelu, skrze níž se dá s Maggie dohromady. I přes překvapivou lásku ho ale táhne zpět nešťastné manželství s kariéristickou Georgettou (Julianne Moore), a tak musí její mladší rivalka opět zapracovat na dalším plánu, jak Johna z překážejícího závazku vykleštit. Než se tak v kině kdo naděje, Maggie je šťastně vdaná, má dceru, všechno vypadá na šťastný konec, ale… John se čím dál víc prokazuje jako odtažitý egocentrický sobec, který se neustále vzdaluje houževnaté lásce mladé Maggie, ba co víc, stále si v sobě drží city pro svoji bývalou manželku Georgettu. A v tu chvíli přichází na scénu v pořadí již třetí plán…

maggie_ma_plan_web02

Ačkoliv za sebou Rebecca Miller moc zkušeností s filmem nemá, a jediná dvě ocenění získala na Sundance Film Festivalu nezávislých snímků před více jak deseti lety, s titulem pronášeným světovými kiny si poradila na tyto okolnosti vskutku excelentně. Mimo režii se postarala rovnou také o scénář, který už jenom z pouhého nastínění obsahu filmu vypadá poměrně komplikovaně a v jeho realizaci zajde ještě o krok dál. Na takových nerovných a nejednoduchých úsecích se ale lehce zakopává, a několika vratkým pohybům se tak nevyhnula ani režisérka a scénáristka Miller.

maggie_s_plan

Prvním špatným krokem filmu byl hned jeho začátek. Vlastně to mohla být klidně i celá jeho první polovina, v níž se odehrálo šťastné shledání Maggie a Johna, které vygradovalo ve spokojené manželství na kupičce s obsahově neustále narůstajícím Johnovým románem a jejich stejně tak rychle rostoucí dcerkou. Romantické a humorné pasáže však rychle vzaly za své, a divák se tak najednou rychle ocitá v krizi, která zvolna vede k prvnímu vyústění, další krizi a dalšímu vyústění. Vzhledem k rychlému začátku jsou ale tyto části nepoměrně táhlé.

meggiemaplan

Osudy Maggie, Johna a Georgette mimo ně samé provází ale také životy jejich dětí a přátel, otevřené i skryté emoce, které mohou být málokomu lhostejné. Když tak v pozvolnějším tempu druhé části snímku přijde ke zvažování toho, jestli to vlastně už nezačíná být celkem nudné, zvítězí zájem o to, jak to celé dopadne, a vy tak zjistíte, že jste do filmu spadli jako čtenář do knihy, která vás jen tak nepustí. Každá z postav projde na své cestě dějem překvapivou změnou… až na Maggie samotnou. Zůstává otázkou, zdali její konstantní soběstačnost a potřeba řídit svůj osud nezávisle na ostatních, která se během filmu nijak nemění, je opomenutou chybou anebo skutečným středobodem, kolem kterého se celý snímek točí. Pravděpodobně to bude to druhé, a i kdyby ne, její roztomilá dcera Lily zachraňuje situaci víc než dostatečně.

42088Still-6-1024x683

Pomineme-li drobnou nedokonalost v nevyváženém tempu průběhu filmu, Maggie má plán může být stejně tak dobře filmem jako knihou, která svojí propracovaností děje a postav uchvátí nejednoho čtenáře, v tomto případě diváka, a až do samozřejmého otevřeného konce jeho pozornost jen tak nepustí. Rebecca Miller předložila vtipné, půvabné a dojemné dílo, které okouzlí a překvapí.

Na film Maggie má plán si můžete zajít i v kinech Premiere Cinemas (Praha, Olomouc, Teplice).

• Maggie má plán / Maggie’s Plan
  • Stopáž: 99 minut