Recenze: The Veil (2016) – O jedovatém sektáři a chaloupce v lese

Byla jednou jedna sekta a ta se jmenovala Nebeský závoj. Vedl ji jistý prorok, který si přál ovládnout samotnou smrt. Ale smrt si to nenechala líbit a s prorokem se prala jako o život. Po těžkém boji, smrt byla pokořena a lidská nesmrtelnost objevena. Zní to jako pohádka? Do jisté míry ano. Najdeme v ní ale i inspiraci historií a roztomile ukřižovanou Jessicu Albu. Vlastně jde tedy o ne tak špatný horor.

Na začátku je třeba si připomenout, že film není určen pro světová kina. Komorní snímky, jako je tento, se ani na velká plátna nehodí a autoři mají zcela jistě půl bodu za to, že si to uvědomují. Dále musím říct, že hodinku a půl dlouhý zážitek má opravdu nadprůměrně temný vizuál. Není použita celá škála barev, ale vše je laděné do tmavého prostředí lesa s použitím odstínů žluté a zelené. Ve filmu nikde není vidět zářivě červenou, oranžovou a ani jiné výrazné barvy, kromě scén, kdy kape krev. Samotný les a chaloupka uprostřed něj, jsou jako vystřižené z pohádky o Perníkové chaloupce. S drobným rozdílem, tedy že v Perníkové bydlela čarodějnice a v této náboženská sekta.

153

Film natočil Phil Joanou, kterého možná budete znát jako režiséra Mrazivé vášně z roku 1992. Jinak se věnuje spíše televizní tvorbě. Pokud se budeme zabývat hereckým obsazením, tak podle mě je víceméně šťastné. Hlavní postavy si zahrály dvě krásné ženy: Jessica Alba a Lily Rabe. Lily prokázala svoje umění především v seriálu American Horror Story, kde se prozatím objevila v každé sérii. Nejvíce povedená je její role z druhé řady (Asylum), kde ztvárnila jeptišku, nejdříve zbožnou, později posedlou ďáblem. Tato schopnost zahrát nejprve hodnou a ihned poté zlou postavu je obdivuhodná a sami tvůrci se vyjádřili, že pro ně byla jasnou volbou už od začátku. Roli vedoucího sektáře ukořistil Thomas Jane. Určitě si všimnete, že místy dosti přehrává a staví se do pozice jakéhosi novodobého Ježíše Krista. Nejsem si úplně jistá, zda by měl někdo jako Charles Manson vypadat takhle.

The_Veil_2016_720p_WEB_DL_mkv_005203165

Na začátku příběhu se dozvídáme o tragédii, která se udála v 80. letech 20. století. V lese, kdesi ve Státech, bydlela skupina lidí asi o čtyřiceti členech, která se nazývala Nebeský závoj. Jejich guru (Thomas Jane) si rád zahrává se smrtí, protože dle svého vyššího cíle se snaží odpoutat fyzické tělo od duše a dosáhnout tím nesmrtelnosti. Jeho poslední pokus se ale tak úplně nepovede a všechny členy svého společenství otráví jedem mamby černé. Událost přežije jen holčička Sarah… Náhle se ocitáme o 25 let později, kdy se nyní už dospělá Sarah (Lily Rabe), vydává do míst svého dětství společně se štábem odhalit pravdu a natočit dokumentární film. Režisérka (Jessica Alba) má na osudné události též osobní zájem. Její otec totiž kdysi vedl jednotku FBI, která na farmu přijela v den jedovaté smrti. O nějaký čas později spáchal sebevraždu. Obě dívky doprovází i několik dalších členů filmového týmu, ale žádný z nich nemá pro děj většího významu.

Nyní už začíná opravdový boj o ten nejlepší záběr. Sarah si začíná vybavovat střípky vzpomínek a tak se skupina vydává do dosud (velmi záhadně!) neobjevené chaloupky. Zde se také poprvé objevují známky přítomnosti nadpřirozených sil. Mimochodem lekačky fungují výborně, škoda jen, že je jich pomálu. V chaloupce naleznou nejen mrtvolu sestry hlavního guru, ale především sérii kamerových záznamů o běžném životě na farmě a o přechodu mezi životem a smrtí. Zde je nejvíc vidět to Janeovo přehrávání. Ve zkratce, abych nesdělila příliš mnoho spoilerů, sektářovi se nakonec opravdu jistým způsobem povedlo smrt ošálit a dosáhnout tak nesmrtelnosti. Jakým způsobem obelže kmotřičku, kdo je nakonec padouchem, jak se chuděrka Jessica Alba dostane až na kříž a i to, co s tím má společného les plný duchů, to už posuďte sami!

albaveil

Průměrný film, který průměrným být nemusel. Téma církevní sekty je navýsost vděčným a byl zde i prostor pro větší rozvedení niterných pocitů jejích členů. Duchařská zápletka do filmu sedí s jednou maličkostí. Dvě takto silná témata pohromadě dělají ze snímku nesourodý paskvil, který trochu smrdí překombinováním. Skvělou Lily Rabe a roztomilou Jessicu Albu sráží přehrávání Thomase Jana. A celou věc z průměru nezvedne ani vážně dobrý vizuál. Chtělo by to trochu více ucelenosti, více lekaček jako u správného hororu a v neposlední řadě méně prázdných scén, kde se režisér očividně více zabýval podprahovostí než přímostí. Rovněž zde divák musí zapojit více fantazii, než je u béčkového hororu obvyklé. Není to ale špatný film, jen mu spoustu věcí tak nějak uteklo.

The Veil
USA, 2016, 93 minut
Horor