Recenze: Pád Londýna (2016) – A také naprostý pád tohoto pokračování

Úspěch Pádu Bílého domu nebyl nijak závratný. Poměrně dobře obsazený akční thriller, ve kterém jde Americe o jejich národní pýchu, ale přilákal dost široké publikum na to, aby z toho vzešlo i pokračování. Z Washingtonu se tak vehementní destrukce přesunula rovnou do Londýna, odtamtud už ale zřejmě bude pokračovat pouze ke konci této skomírající franšízy.

Pýchu dmoucí Bílý dům v srdci Ameriky si odnesl co proto, prezident Benjamin Asher (Aaron Eckhart) se svým osobním strážcem Mikem Banningem (Gerald Butler) ovšem útok teroristů ustáli. Zlovolným anarchistickým živlům tak nebývá nic jiného než přijít s plánem B, který tentokrát zamává rovnou s celým světem. Pohřeb britského premiéra v Londýne se stává ideálním cílem, jelikož takovou událost si nemůže nechat ujít žádná se světových politických špiček. Zdánlivě nejbezpečnější místo na světě se tak stává noční můrou, a také další mission impossible, se kterou se Gerald Butler musí zuby nehty popasovat.

LHF_DAY_20_CR_0154.NEF

Skutečně nesplnitelnou misí se ovšem stalo dosáhnutí jakéhokoliv úspěchu v tomto filmu. Londýnské dominanty v něm sice padaly jako domečky z karet, jedna za druhou, ale stejně tak dobře padaly k zemi i úrovně kvality jednotlivých aspektů snímku. Propadu neušla snad ani hudba, a to je co říct. Když už zkazíte i hudební podkres, který má být ze zásady co nejméně rušivý, tedy vhodně doplňující scénu, tak se někde stala velice závažná chyba.

Se soundtrackem Pádu Londýna onen velký pád vlastně i začal. V úvodu filmu sledujete příjezd syna hlavního padoucha Aamira Barkawiho (Alon Aboutboul), Kamrana (Waleed Zuaiter), nijak luxusním autem do teroristické pevnosti skryté v pustině. To je docela banální záležitost, pro kterou si ovšem skladatel Trevor Morris vybral nanejvýš epickou skladbu. V takové chvíli se nestačí nikdo divit, co je na příjezdu Barkawiho juniora tak důležitého, a údiv nikoho nepřejde ani po nadcházející eskapádě grandiózně natočených záběrů z příjezdu amerického prezidenta do centra Londýna. To už jde záležitost nevyváženého soundtracku i docela stranou, protože propady se v tomto filmu jedině stupňují.

lhf_05700_r_crop1456528340-e1456944089596

Scénu z pevnosti v pustině a příjezd prezidenta Ashera do Londýna na pohřeb samozřejmě slepuje dohromady vše vysvětlující telefonát, Banningova rozrůstající se rodinka a Asherův ve filmu nespatřený syn. Vcelku to i mohlo fungovat, vše se ale hroutí v umných záběrech na prezidentovo letadlo na soukromém letišti, helikoptéry přelétající nad Londýnem a opatrné vítání jak americké hlavy státu, tak ostatních významných světových lídrů. Kdyby peníze za zbytečně nadsazenou kameru Eda Wilda šly spíše do digitálních efektů, udělali by producenti mnohem líp. U těch se totiž peněženku nezdráhal otevřít patrně nikdo, což je další z průšvihů tohoto filmu.

201613_307196_5_024

Jestliže už chtěl režisér Babak Najafi pokračovat v akčním boji s terorismem právě v Londýně a druhému pokračování amerického patriotismu nasadit ještě zlatavější korunu než jedničce, měl si pořádně dohlédnout na trikaře u jejich drahých počítačů. Nebo jim měli z produkce uškudlit víc peněz, protože když neumí uvěřitelně odpálit ani malé auto, formát tak bombastického filmu směřuje rovnou do kinematografického pekla. Nehledě na nepromyšlenost teroristických atentátů, každý z digitalizovaných výbuchů by našel lepší uplatnění v béčkovém souboji megažraloka a obří chobotnice.

Za co tak vůbec Pád Londýna může obdržet kladné body a pozornost diváků při výběru večerního programu v kině? Mimo opětovnou přehnanost a skoro až rovné přirovnání Mikea Banninga k Chuckovi Norrisovi nebylo vůbec špatné natáčení závěrečných akčních sekvencí ve stylu Call of Duty a tomu podobných her. Jinak je ovšem film propadák, Butler tak již poněkolikáté zbytečně zahodil své dobré jméno, a vůbec – Pád Londýna se svoji náplní a hlavně přístupem do dnešní doby ani trochu nehodí.

Pokračovatel výbušné akce z Pádu Bílého domu, Babak Nafaji nastřelil skvělý námět druhého dílu. Svoji vizi bohužel uchopil ze všech stran úplně špatně, a z naoko dobrého filmu se tak v pár momentech stala naprostá katastrofa, kterou nemohl zachránit ani Gerald Butler v hlavní roli osobního strážce prezidenta Spojených států amerických.

Pád Londýna / London Has Fallen
Stopáž: 99 minut
Režie: Babak Najafi