Recenze: Kolonie (2015) – Milostný příběh z dob Pinochetova teroru

Film o lásce dvou mladých lidí na pozadí jednoho z nejtemnějších období latinskoamerické historie dokazuje, že lidé jsou pro své milované ochotni podstoupit cokoliv. Třeba vstoupit do náboženské sekty nebo se nechat fyzicky týrat jen proto, že je to vypadá jako jediná možná cesta, jak se dát opět dohromady.

Lena (Emma Watson) je letuškou a její partner Daniel (Daniel Brühl) je fotograf. Ten již několik měsíců žije v Chile, kde ho Lena navštěvuje. Oba jsou německými občany, ale Daniel pomáhá s agitací politických příznivců prezidenta Salvadora Allendeho. Po násilném převratu vedeném generálem Augustem Pinochetem jsou však oba s Lenou zatčeni. Ta je později propuštěna, jenže Daniel je identifikován jako kolaborant, a proto je odvezen pryč. Lena tak vydává na pátrání po svém milém, které ji zavede až do sektářské kolonie Dignidad. Tu tvrdou rukou vede bývalý nacistický lékař a evangelický kazatel Paul Schäfer (Michael Nyqvist). Leně se jako dobrovolnici povede dostat dovnitř, kde Daniela opravdu nalezne a kontaktuje. A tak už „jen“ zbývá vymyslet, jak se ze zvráceného společenství, kde jsou téměř na každém kroku sledováni, dostanou na svobodu.

emma-watson-is-strong-sexy-and-fierce-in-colonia-trailer-617030

Emma Watson v roli Leny vystupuje ze stínu mladé čarodějky Hermiony, která s ní byla spjata po mnoho let. Její herecký výkon je velmi přesvědčivý a naznačuje, že se od této britské herečky dočkáme dalších výborně ztvárněných filmových rolí. Daniel Brühl už ve filmu Rivalové dokázal, že je dobrý herec a s Watson na plátně působí jako opravdu milující se pár. Postavu zvráceného Paula Schäfera, který si libuje v násilí a zneužívání malých chlapců, mistrně hraje Michael Nyqist. Jeho pohovor s Lenou nebo emotivní kázání, kdy skrz něj hovoří Bůh jsou jedny z nejlepších okamžiků celého filmu.

Kolonie je dramatický příběh inspirovaný skutečnými událostmi, nad kterými zůstává rozum stát. Dignidad byla po mnohá léta místem, kde docházelo k lékařským pokusům a mučení Pinochetových odpůrců. Za celé její působení se odtud povedlo utéct jen pěti z jejích členů, protože to byla pevnost obehnaná plotem a nástražnými mechanismy. Schäfer ji vybudoval jako samostatnou fungující jednotku s vlastní hierarchií, která se veřejnosti prezentovala jako ozdravné centrum. Ale ve skutečnosti to byla to jakási forma utopické společnosti.

(L to R) Daniel (DANIEL BRÜHL) with Lena (EMMA WATSON) and protestors in “Colonia”.

Německému režisérovi Florianu Gallenbergerovi se povedlo vytvořit zajímavý snímek o bolestivém období z latinskoamerické historie, o kterém nejspíš mnoho lidí doteď neslyšelo. Příběh je strhující a dynamický, velmi brzy je divák vtažen do děje a oddychne si až při závěrečných titulcích. Část filmu po tom, kdy Lena vstoupí jako dobrovolnice do kolonie se začíná počítat po dnech, a také se omezí frekvence dialogů. Postavy jsou neustále pod dohledem, a proto mluví jen málo, ale za to k věci, což je oproti podobným snímkům velmi příjemná změna.

Výběr herců pro hlavní role byl velmi povedený a jejich výkony ještě pozvedávají i sám o sobě kvalitní příběh. Propojením osudů zamilované dvojice, která jde „proti všem“, a politického převratu při němž zemřelo mnoho nevinných lidí, vznikl působivý snímek, který má šanci oslovit i všechny, kteří se o historické události ze světa nezajímají. Jediné, co si mohl Gallenberger odpustit, je přeexponovaný závěr, protože asi není velmi pravděpodobné, aby se pilot komerčních aerolinií vzepřel zákazu z řídící věže. Zavání to přílišnou snahou o happy ending, což je vzhledem k tématu filmu poměrně zbytečné, ale do té doby je děj filmu až mrazivě uvěřitelný.

Kolonie
Německo, Lucembursko, Francie, 2015
Thriller, drama