Recenze: Daleko od lidí (2014) – Chodec ve filmu o lidskosti lidství

Po dramatu Hledání, rovněž zasazeném do válečných kulis, vstoupil do kin další francouzský snímek, odehrávající se na pozadí ozbrojeného konfliktu. Film si však neklade za cíl explicitně zobrazovat hrůznost války, či soužení lidí, kdož ji prožívají, nebo snad kruté přežití v drsné přírodě. Těchto témat se jen zlehka, byť dostatečně tíživě dotýká. Daleko od lidí je tak především filmem o přátelství a kráse a ceně života jakožto záležitosti jedinečné a neopakovatelné.

Celý snímek převážně stojí a padá na výkonech hlavních herců. Konkrétně dvou. A zde se dostává ke slovu jeden z trumfů, kterým je pro jinak zdánlivě nenápadný počin herec Viggo Mortensen, jenž tu ukazuje nejen herecké kvality, ale i svůj cit pro jazyky. Zde jej spatříme v roli vojáka ve výslužbě, věnujícího se poblíž pohoří Atlas v poklidu učení alžírských dětí. V druhé hlavní roli mu víc než zdatně sekunduje Reda Kateb, ztvárňující odsouzence, jdoucího na smrt. Oba pánové dokáží v civilních scénách mnohé předat i minimalisticky, tedy pouhou mimikou či prostými gesty, a tak navíc i zdánlivě prosté dialogy mezi jejich hrdiny získávají na správném puncu a chemii.

597389

Dalším zmíněným trumfem je uchvacující vizuální stránka, o kterou se postarala nejen drsná krása krajiny (ačkoli je drama příběhově situováno do Alžírska, natáčení probíhalo v Maroku), ale i místy toulající se kamera, jež svými dechberoucími záběry dává možnost panoramatům vyniknout, zatímco v několika málo záběrech z boje je uvěřitelně roztřesená. Nicméně ne natolik, aby to diváka rušilo. To vše je navíc podkresleno atmosféricky podbízivou hudbou, kterou si nevzal na starost nikdo menší, než velikáni Nick Cave a Warren Ellis.

Příběh je v kostce o tom, že Daru (Mortensen) je postaven před rozhodnutí, jak naložit s vězněm, jehož mu bylo dáno za úkol přivést před soud. Soud, který pro mladíka jménem Mohamed (Kateb), jenž zabil svého bratrance kvůli krádeži zrní, na níž jsou jeho rodina a bratři závislí, znamená oprátku.

Loin_des_hommes__Still

Daru, který zažil dost bolesti a umírání nejen ve válce, ale i v osobním životě, a klade tak velký důraz na hodnotu života, je zprvu zásadně proti tomu, být něčeho takového součástí. Když ale následně sezná, že je Mohamed plně rozhodnut do města, kde ho čeká smrt, za každou cenu odejít aby (jak se později ukáže), ukončil krevní mstu, rozhodne se jej doprovázet. Msta by v případě, že by utekl nebo byl zabit jinak, než zákonem stanovenou popravou, padla na jeho malé bratry.

Oba se tedy drsnou krajinou vydají na několikadenní cestu, pronásledováni chladem, zuřícími vesničany hnanými tradicemi podpořenou touhou po pomstě, a válkou. Dokonce se v průběhu dění stanou nešťastně zajatci odboje. Daru se setká s veteránem, po jehož boku bojoval (zde je zdůrazněn prostý fakt, že nestranný, bohabojný člověk si ve válce prostě nemůže vybrat stranu, byť je do toho tlačen; Daru je navíc sice kořeny Evropan, ale v Alžírsku žije celý život), jenom aby byl následně osvobozen francouzskými vojáky, jenž ho spolu s Mohamedem pro vojenskou minulost propustí. Všechny tyto a mnohé další prožité nesnáze během relativně krátké doby oba rozdílné muže sblíží a ti se stanou přáteli.

loin-des-hommes-4

Stopáž se s blížící nevyhnutelností osudu obou mužů, které čekají v jejich životech nenávratné změny, plní silnými a zapamatovatelnými momenty. Ty jsou jen podtrženy herectvím obou hlavních aktérů, kteří se vzájemně skvěle doplňují. Takových místy až dojemných scén je ve filmu hned několik. U žádné z nich se však příliš netlačí na pilu, což je jedině dobře. Samotný závěr absenci zbytečné patetičnosti překrásně završuje.

Daleko od lidí do sebe umě kloubí nejen prvky dramatu a válečné tématiky, ale i filmového westernu. Místy může působit lehce rozvlekle a získat tak příchuť nudy a nezajímavosti. Jeho největší kouzlo tkví v melancholické atmosféře a hlavní myšlence, jež se line celým filmem až k (ne)symbolickému rozcestí…

A na samém konci, kdy by se snímek mohl nakrásně svézt do propasti zbytečného patosu, jen zlehka zatančí na hraně. A zanechá ve vás pocit, že jste viděli příjemný a nepříliš složitý film, jenž veškerou svou hloubku předkládá v náznacích a prostřednictvím dua kvalitních herců klade důraz na to, že cenit si života kohokoli, není slabostí.

Daleko od lidí / Loin des hommes
Francie, 2014
Drama / Válečný / Western, 101 minut