Filmy od Marvelu (přesněji z Marvel Cinematic Universe) lze sledovat podle roku jejich uvedení nebo chronologicky podle toho, v...

Recenze: Chicagský tribunál – Prvotřídní soudní drama

Režisér a scénárista Aaron Sorkin, který v minulosti zanechal svůj výrazný tvůrčí rukopis na takových filmových dílech, jako byla...

22 nejnovějších českých filmů na Netflixu

Netflix se snaží a do svého obsahu přidává jeden český film za druhým. Někdy je uvedení českého snímku radostnější,...

Daniel Birgus
Jsem filmový fanoušek, který je žánrový všežravec. Svého diváckého ducha krmím psychologickými sondami i komiksovými akčními adaptacemi. Preferuji snímky od Wese Andersona, Quentina Tarantina, Seria Leoneho či Miloše Formana.

V kinech se právě prohání Čarodějnice, která nás přesvědčuje o tom, že žít v 17. století a navíc s paranoidní rodinou rozhodně nebylo snadné. Pojďme se pozastavit nad samotným mýtem čarodějnic a ukažme si filmy, které jejich ztvárnění zvládly více než dobře, hezky chronologicky.

Rosemary má děťátko (1968)

Příběh těhotné ženy, která zjistí, že její narozené dítě není až tak úplně normální, je plný mystičnosti a spekulací. Okultismus, satanismus a temná magie – zdánlivě normální okolí obklopující hlavní hrdinku toho skrývá hodně. Navíc děj hezky graduje.

rose

Kladivo na čarodějnice (1969)

Vávrův opus patří k tomu nejlepšímu, co v československé kinematografii vzniklo. Syrovost, potemnělost i vynikající herecké výkony. Tohle byste neměli minout. Ne nadarmo je tento počin častým účastníkem nejrůznějších žebříčků nejlepších filmů vůbec.

kladivo

Čarodějky z Eastwicku (1987)

George Miller je známý díky výborné sérii Šíleného Maxe, jehož nejnovější díl uchvátil veřejnost. Ale to není zdaleka jediný režisérův příspěvek světu. Kromě postapokalyptické podívané má na svědomí rovněž jeden snímek o čarodějkách, který se ve své době těšil celkem velké pozornosti. Čarodějky z Eastwicku jsou bizarní podívanou, která nepostrádá prvky komedie, hororu a ani fantasy. Vévodí jí pak především démonický Jack Nicholson a pozadu není ani ženské trio.

244050_e89743

Čarodějky (1990)

Malý chlapec je po tragické smrti svých rodičů vychovávaný svou babičkou. Ta ho varuje před nebezpečími, které ukrývají v sobě největší nepřátelé dětí – čarodějnice. Ty se maskují, aby zapadly mezi obyčejné smrtelníky a byly od nich k nerozeznání. Naštěstí má Lukova babička znalosti jak tyto nepřátelské kreatury rozpoznat a tak je Luke v relativním bezpečí. To se však změní, když oba přijedou do hotelu, který je hlavním sídlem obávaných čarodějnic. Hezky popsaný mýtus čarodějnic a výskyt Mr. Beana – Rowana Atkinsona.

134892_3edcb6

Čarodějky ze Salemu (1996)

Historické drama na motivy slavné hry Arhura Millera se odehrává ke konci sedmnáctého století v americkém městečku Salem. Mladá a naivní dívka Abigail se nešťastně zamiluje do ženatého Johna Proctora. Jejich poměr je rázně ukončen poté, co je Abigail vyhnána Elizabeth, Proctorovou ženou. Zhrzená milenka si vymyslí báchorku o tom, jak John Proctor praktikuje spolu s dalšími obyvateli temnou magii a oddává se čarodějnictví. Křivé obviňování, paranoia a vynikající výkon Winony Ryder i Daniela Day-Lewise.

salem310

Kletba bratří Grimmů (2005)

Tyto bratry známe především jako tvůrce nespočtu pohádek známých po celém světě. Ovšem v tomto filmu je na ně pohlíženo trochu jinak. Psaní pohádek bylo pro bratrské duo až na druhém místě, vedlo u nich lovení nejrůznějších monster. Tím nejtěžším, na které doposud narazili, je zlá čarodějnice v podání Monicy Belucci, která vrazí mezi oba bratry klín. Našince může snímek zaujmout tím, že byl natáčený u nás v Česku. Burtonovsky potemnělá atmosféra, charismatické duo v podání Damona a zesnulého Ledgera a dobré triky. Snímek se nedočkal takového ohodnocení, jaké si zasloužil.

Kletba-bratri-Grimmu

Hvězdný prach (2007)

Matthew Vaughn je borec. Světu přinesl parádní X-Men: První třída a Kick-Ass, ovšem to není všechno. Ještě před tím, než se zabýval superhrdiny, natočil fantasy podle knižní předlohy Neila Gaimana. A je nutné podotknout, že i s fantasy zabodoval. Dynamika, skvělé triky, zajímavý příběh i postavy a skvělé herecké obsazení v čele s čarodějnicí ztvárněnou Michelle Pfeiffer. Navíc pokud se vám líbí zdařilý komiksový seriál Daredevil, uvidíte zde herecké začátky Charlieho Coxe.

Stardust-Screencaps-stardust-1404241-1024-426

Harry Potter a Fénixův řád (2007)

Série o brýlatém klučinovi s jizvou na čele není zajisté nutné více představovat. Je plná kouzel, čar a kromě mocných kouzelníků je tu i řada čarodějek. Nechybí tu ani košťata pro ně natolik typická. A která ženská postava je největší čarodějnicí? Jednoznačně Dolores Umbridgeová. Ta v neoblíbenosti poráží obávaného černokněžníka Voldemorta, zrádce Petera Pettigrewa, bláznivou Beatrix i rozmazleného Malfoye. Milovnice kočiček a růžové vás nenechá klidnými.

Dolores-Umbridge

Sněhurka a Lovec (2012)

Film sice obsahuje klasickou pohádkovou postavu v názvu, ale její osudy jsou tu poupraveny. Namísto klasického vyprávění pro děti se nám dostalo akční fantasy s vlastním fungujícím světem a především zlou královnou. Tu ztvárnila Charlize Theron a patří k největším klenotům filmu. Její démonická čarodějnice Ravenna je charismatická a s takovým tahem na bránu, že jí budete chvílemi i fandit, aby tu Sněhurku v podání nevýrazné Kirsten Stewart vlastně dostala. Kromě toho zde uvidíte i Chrise Hemswortha, který vyměnil mocné kladivo za sekyru a dýky.

2410_temp_00008r

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (2013)

Klasická pohádka o perníkové chaloupce trochu jinak. Jeníček a Mařenka se stanou lovci čarodějnic, a to velice úspěšnými. Během svých putování připraví o život řadu temných bytostí, ale největší výzva na ně teprve čeká… Černý humor, zdařilá akce a sympatičtí hlavní hrdinové. Není to oscarovka, ale jako příjemná jednohubka to rozhodně potěší.

jenek-1